Sök:

Sökresultat:

35 Uppsatser om Allmänna opinionen - Sida 2 av 3

Klimatdebattens pÄverkan pÄ val av bil : Konsumtion, klimatpÄverkan och media

Den senaste tiden har klimatförÀndringarna fÄtt mycket utrymme i tidningar, tv och radio. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vilken pÄverkan denna klimatdebatt har haft pÄ publiken, om det har fÄtt nÄgon effekt pÄ konsumentens syn pÄ kopplingen till klimatpÄverkan. För att göra detta tittar vi pÄ bilens pÄverkan, och om klimatdebatten har pÄverkat instÀllningen vid köp av ny bil.För att svara pÄ detta gÄs först relevanta teorier kring medias makt, konsumtion och privatbilism igenom. Bilden Àr att konsumtion och bilism inte drivs av rationalitet utan att det har blivit en viktig del av sjÀlvbilden, de har fÄtt en ny betydelse som symbol. Det finns ocksÄ en tydlig koppling mellan ett Àmne som fÄr mycket utrymme i media, och vilken frÄga som den allmÀnna opinionen klassar som viktig.Sedan presenteras klimatdebatten i Aftonbladet och Dagens Nyheter för att se vilken bild publiken har fÄtt.

VÀxelundervisningens praktiska avskaffande : En historisk kÀllstudie av den bild som folkskoleinspektörerna gav av vÀxelundervisningens avskaffande samt folkskolinspektörernas Äsikter om undervisningsmetoden

I denna uppsats har vi med hjÀlp av dÄtida inspektörsberÀttelser studerat vÀxelundervisningsmetodens fortlevnad efter det att man frÄn statligt hÄll Är 1864 gav anvisningar om att undervisningen skulle bedrivas direkt av lÀraren. Vi har Àven studerat vilken instÀllning folkskoleinspektörerna hade till metoden och om deras yrkesbakgrund pÄverkade deras Äsikter.Av resultat gÄr det att konstatera att metoden i viss mÄn levde kvar ÀndÄ fram till Är 1876 samt att det skolmaterial som var avsett för vÀxelundervisning fortfarande anvÀndes. Metodens slutgiltiga avskaffande synes ha hindrats av ett antal faktorer, bristande adekvat utbildning hos lÀrarkÄren, avsaknad av smÄskolor samt brist pÄ nytt undervisningsmaterial. Enligt den sÄ kallade ramfaktorteorin gÄr det dÀrmed hÀvda att metodens fortlevnad berodde pÄ en bristande ekonomisk- och ideologisk styrningen frÄn centralmaktens sida.Inspektörernas Äsikter om vÀxelundervisningen lÄg i linje med den allmÀnna opinionen vid tidpunkten och nÄgra mönster utifrÄn yrkesbakgrund gÄr inte heller att urskönja. KÀllmaterialet visade att en knapp majoritet av inspektörerna uppvisade negativa Äsikter gÀllande vÀxelundervisningsmetoden..

GÄr det att skapa en bostadsmiljö för alla i staden i den postmoderna demokratin?

?En stad för alla? Àr ett vÀlanvÀnt begrepp idag. Dock kan man frÄga sig vad en stad för alla egentligen innebÀr. I den hÀr uppsatsen har jag valt att fokusera pÄ boendefrÄgan i den urbana miljön, och hur denna ser ut idag. Finns det idag, i den postmoderna demokratin, utrymme för alla att bo i staden? Uppsatsen fokuserar pÄ exempel ifrÄn Sverige.

Strategiska beslut och pÄverkan : En analys av kampanjen Dubbelstöten

Denna uppsats har till syfte att undersöka hur organisationen Visita genom sin kampanj Dubbelstöten försökte pÄverka Socialdemokraterna. FrÄgestÀllningarna berör varför kampanjen initierats och hur den formulerats och genomförts och hur utomparlamentariska organisationer agerar pÄ en politisk marknad. Undersökningen genomfördes genom att bÄde analysera intervjuer med Visitas kommunikationschef om hur kampanjen framkommit och genomförts samt att genom semiotisk analys undersöka den reklam som kampanjen anvÀnt sig av. Intervjuerna pÄvisar behovet för organisationer att ha bÄde hög intern och extern legitimitet för att kunna genomföra pÄverkanskampanjer. De semiotiska analyserna visar ocksÄ att reklambilderna Àr formulerade med tydliga anklagelser och att fördubblad moms pÄ restaurangmat och fördubblade arbetsgivaravgifter för unga medför digra konsekvenser för bÄde besöksnÀringen och ungdomar som vill ha ett arbete. Analysen pÄvisar ocksÄ att kampanjen Dubbelstöten för det mesta gÄr att relatera till Kjell Nowaks och Karl-Erik WÀrneryds kampanjmodell men att det funnits brister i hur dess kommunikationsobjekt varit definierat samt att de inte försökt pÄvisa den allmÀnna opinionens tillstÄnd för Socialdemokraterna. Efter riksdagsvalet har Socialdemokraterna och Miljöpartiet bildat regering vilket medfört att momsen pÄ restaurangmat förblir pÄ dess nuvarande nivÄ medan arbetsgivaravgifterna verkar komma att höjas..

FrÄn ett nationellt och samtida problem till ett globalt och framtida hot : En studie av hur miljöjournalistik har förÀndrats i tvÄ svenska dagstidningar 1994-2014

Författare: Louis EberstĂ„lTitel: ?FrĂ„n ett nationellt och samtida problem till ett globalt ochframtida hot?NivĂ„: KandidatuppsatsSprĂ„k: SvenskaAntal sidor: 36Syfte: Åtskilliga teorier bekrĂ€ftar att medier har ett stort inflytandepĂ„ den allmĂ€nna opinionen, de avgör vad publiken sersom miljöproblem. Syftet med denna studie Ă€r dĂ€rför attundersöka hur dagstidningar i Sverige gestaltar miljöfrĂ„ganoch miljöproblem.Metod: Kvantitativ innehĂ„llsanalys samt en kvantifiering avkvalitativa variabler. Undersökningens material Ă€r tvĂ„svenska dagstidningar (Dagens Nyheter och Aftonbladet) under tre utvalda tidsperioder; 1994, 2004 samt 2014.Empirin analyseras med en teoriram bestĂ„ende av följandeteorier; gestaltningsteorin, elitkĂ€llor, dagordningsteorin samtteorin om gatekeeping.Huvudresultat: Resultatet i denna studie visar att miljöjournalistiken har gĂ„tt frĂ„n att vara ett nationellt och samtida problem prĂ€glat av politik, till att bli ett globalt och framtida hot som Ă€r prĂ€glat av klimat- och hĂ„llbarhetsfrĂ„gor. Studien visar Ă€ven vikten av relevanta elitaktörer som i viss mĂ„n fĂ„r ta över rapporteringen genom debattartiklar nĂ€r kunskapen hos journalisterna inte rĂ€cker till för att beskriva detta komplexa och abstrakta Ă€mne.Program: Kandidatprogram i Medie- och kommunikationsvetenskapUniversitet: LinnĂ©universitetet, VĂ€xjöPeriod: VĂ„rterminen 2015Handledare: Göran PalmExaminator: Helena MeldrĂ©.

Buzz marketing via Internet

SjÀlva produkten eller tjÀnsten skall vara unik i sitt slag och gynna konsumenten som inte nÄgot pÄ marknaden redan gör. DÀrigenom kommer produkten eller tjÀnsten om den hÄller mÄttet att sjÀlv skapa en Word of Mouth genom konsumenters och frÀmst opinionsledares rekommendationer. Företagen mÄste strÀva efter att hitta och samarbeta med dessa mÀnniskor som kan pÄverka deras varumÀrke, leda opinionen och fÄ dem att sprida Word of Mouth. PÄ sÄ sÀtt Àr Buzz marketing ett mer strategiskt kommunikationsverktyg jÀmfört med den traditionella marknadsföringen. GÀllande traditionell marknadsföring anvÀnder man sig av ett eller ett antal verktyg och vÀnder sig mot folkmassan och inte mot den enskilda opinionsledaren.

Amerikansk vÀrldsdominans och dess pÄverkan pÄ Förenta Nationerna : En studie av Förenta staters utrikespolitik frÄn andra vÀrldskriget till dags dato

Denna uppsats kommer att presentera USAs utrikespolitik satt i sammanhang till dess Ätagande och engagemang i Förenta Nationerna samt hur dess agerande har pÄverkat nÀmnda organisations agerande. Jag kommer att fokusera pÄ tre aspekter av Förenta staters utrikespolitik; deras militÀra kapacitet, deras ekonomiska styrka samt den allmÀnna opinionen.För uppsatsens tillkommelse har litteratur sÄ som böcker, artiklar, dokument och FNresolutioner anvÀnts. Uppsatsen bestÄr av en kvalitativ textanalys dÀr den hermeneutisk tolknings metoden har anvÀnds för att fÄ fram resultatet.Resultatet av uppsatsen Àr entydiga och klara i huruvida USA pÄverkar FN eller inte. USA har ett klart och kraftigt grepp om FN och dess verksamhet allt sedan starten fram till dags dato. Uppsatsens slutsats Àr att fram till slutet av det kalla kriget Àr rÀdslan för kommunismens spridning den alltigenom förhÀrskande tonen i utrikespolitiken.

Ett företag i det socialt oacceptabla

Den svenska MMA marknaden Àr idag under hÄrd kritik. MÄnga mÀnniskor menar att det endast Àr kriminella som hÄller pÄ med kamsport och att de tÀvlingar som arrangeras Àr ren brutalitet. Trots det hÀr sÄ har vi idag vÀldigt stora aktörer pÄ den svenska marknaden som inte bara klarar sig utan Àven vÀxer. Men organisationerna har fortfarande den allmÀnna opinionen emot sig. Företagen försöker att framstÄ som sÄ sportsliga och godartade som möjligt och de menar att MMA inte Àr vÄld utan en idrott.

Vilka faktorer pÄverkar utbyggnaden av landbaserar vindkraft pÄ landsbygden? : lantbrukarens möjligheter att bygga vindkraftverk

Denna studie har som mÄl att klarlÀgga vilka faktorer som Àr de största hindren för en expansion av vindkraft av lantbrukare pÄ egen mark. Enligt Svensk Vindkraft finns det utmÀrkta förhÄllanden för en storskalig vindkraftsproduktion. Trots detta kommer endast 1,3 procent av den svenska elproduktionen frÄn vindkraft.Metoden för detta arbete Àr kvalitativ och baseras pÄ intervjuer. Personerna som valdes var fem vindkraftsexperter och tvÄ lantbrukare som har erfarenhet frÄn investeringar i vindkraft. Vindkraftsexperterna valdes frÄn representativa delar av vindkraftsbranschen och lantbrukarna var geografiskt orienterade till Uppsalas lÀn.

Hur kan ett förvÀntningsgap minskas mellan revisor och klient med en förbÀttrad kommunikation?

Under de senaste decennierna har det vuxit fram en allmÀn förvÀntan om att företag ska betjÀna bÄde aktieÀgare och allmÀnheten. Det stÀller i sin tur krav pÄ revisorerna som mÄste vara medvetna om vilka förvÀntningar de olika intressenterna har. Olika intressenter har dessutom olika förvÀntningar pÄ revisionen vilket inte förenklar situationen för revisorerna. Ett av kommunikationsmedlen som ett företag har idag med sina intressenter Àr den externredovisning som upprÀttas av revisorerna. Den allmÀnna opinionen har under den senaste tiden dock fört allvarlig kritik mot revisorer och hela revisionssystemet.

ADHD mellan raderna Text- och innehÄllsanalys av artiklar i storstadspress om grundskolans arbete med elever med ADHD

Syftet med studien var att belysa vilken bild svensk storstadspress ger av grundskolans arbete med elever med ADHD. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ vilka teman som dominerar i medierapporteringen av grundskolans arbete med elever med ADHD och vem som kommer till tals. Till sist avser vi ocksÄ att se vilka pedagogiska arbetssÀtt för barn med ADHD som förekommer i media. Som teoretisk ram har gestaltningsteorin anvÀnts för att tolka och analysera resultatet. Enligt gestaltningsteorin har media inte bara ett intresse av att ge information pÄ ett objektivt sÀtt utan har ofta till exempel ett ekonomiskt intresse och ett intresse av att pÄverka opinionen (StrömbÀck, 2009).

Corporate Citizenship pÄ svenska

Bakgrund: Vi tycker oss kunna skönja en utveckling i Sverige dÀr potentialen för företagens sociala ansvarstagande ökat till följd av att den traditionella trygghetsgaranten, staten, alltmer dragit sig tillbaka. Samtidigt konstaterar vi att begreppen som behandlar detta omrÄde ofta saknar konkreta förslag pÄ vilka aktiviteter som Àr lÀmpliga för företag att Àgna sig Ät. Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva statens roll och den allmÀnna opinionen i det svenska samhÀllet vad avser förutsÀttningarna för företagens sociala ansvarstagande. Genom att företrÀdelsevis anvÀnda teoribildningen inom Corporate Citizenship Àmnar vi visa och förklara vilka konkreta möjligheter detta kan innebÀra för företag verkandes i Sverige. Genomförande: Empirisk data har företrÀdelsevis samlats in med en postenkÀt riktad till 3000 individer ur den svenska allmÀnheten.

Media i konflikter : den andra fronten

Ett livligt debatterat Àmne Àr huruvida det var pÄ grund av media som USA förlorade Vietnamkriget. Denna diskussion har skapat ett förhÄllningssÀtt mellan försvarsmakter och media vÀrlden över. Ett förhÄllande dÀr journalisterna hÀvdar att medborgarna har rÀtt att veta och militÀren hÀvdar att soldaten har rÀtt att leva. Vidare tar de stora vÀrldsledarna stora mÄtt och steg i syfte att sÀkerstÀlla att hemmaopinionen Àr positivt instÀlld till deras gÀrningar. NÀr Saddam Hussein planerade att anfalla Kuwait och i dennes bedömning av omvÀrldens reaktion, lÀgger han stor vikt vid hur eventuella intervenerande nationers hemmaopinion skulle inverka pÄ deras deltagande.

"... hans blod skall av mÀnniskor bliva utgjutet ..." : om instÀllningen till dödsstraff

Den hÀr uppsatsen behandlar mÀnniskors syn pÄ dödsstraff. Jag har velat ta reda pÄ om fler mÀnniskor Àr för dödsstraff idag jÀmfört med hur mÄnga det brukar vara, vilket hÀvdats i media, eller om den höga opinionen beror pÄ det sÀtt som frÄgorna stÀllts. Jag har ocksÄ velat ta reda pÄ vad som ligger bakom folks stÀllningstagande för eller mot dödsstraffet. Jag har anvÀnt mig av en enkÀt och ett antal intervjuer för att senare kvalitativt analysera bÄde enkÀten och intervjuerna. Dessutom har jag tagit mig friheten att jÀmföra mina kvalitativa enkÀtsvar med tvÄ andra - kvantitativa - undersökningar; jag har inte varit intresserad av att se mina resultat i form av procent i förhÄllande till de andra, det som varit av intresse för mig har varit att se om sÀttet att svara skiljer sig om frÄgan stÀlls annorlunda.

Finansinspektionens regelverk för ersÀttningssystem inom finansbranschen : En granskande studie av regleringens effekter pÄ den finansiella industrin

Att det finns ett tydligt samband mellan ersÀttningssystems utformning och de anstÀllda och ledningens beteende Àr sedan lÀnge kÀnt. I efterdyningarna av den senaste finanskrisen har det funnits stort medialt fokus pÄ de enorma bonusar som betalats ut till anstÀllda pÄ banker som sedan tvingats söka statligt stöd.För att bÄde minska de risker som Àr förknippade med vissa typer av rörliga ersÀttningssystem och för att tillgodose den allmÀnna opinionen har EU valt att inkludera reglering av rörlig ersÀttning som en del av regleringen av finansiell verksamhet. Detta beslut resulterade för den svenska marknadens del i regelverket FFFS 2009:6 dÀr Finansinspektionen redogjorde för föreskrifter och allmÀnna rÄd gÀllande rörlig ersÀttning i finansiella företag. För att tillgodose de uppdaterade EU-direktiven utformades en uppdaterad version av regelverket, FFFS 2011:1, som Àr ett bindande regelverk i form av endast föreskrifter.Reaktionerna frÄn finansbranschen har till stora delar varit negativa. MÄnga anser att regleringen Àr ett spel för galleriet med en vÀldigt liten reell verkan pÄ att stÀvja företagens risktagande och öka den finansiella stabiliteten.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->