Sök:

Sökresultat:

3342 Uppsatser om Aktiviteter - Sida 2 av 223

Arbetsterapeuters erfarenheter av att arbeta med de äldres aktiviteter på kommunens särskilda boenden

Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av att arbeta med äldres Aktiviteter på kommunens särskilda boenden. Undersökningsgruppen bestod av åtta arbetsterapeuter med minst ett års erfarenhet verksamma inom kommunens särskilda boenden i Norrbottens län. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ ansats. Data analyserades utifrån en kvalitativ innehållsanalys som resulterade i tre kategorier: ?Faktorer som påverkar äldres deltagande i Aktiviteter?, ?Betydelsen av direkt och indirekt arbete för att främja de äldres Aktiviteter? och ?Främjandet av äldres Aktiviteter kräver samverkan i organisationen?.

Äldre funktionshindrade mäns erfarenheter av dagliga aktiviteter

Syftet med studien var att få ökad förståelse för hur äldre män med funktionshinder erfar sina dagliga Aktiviteter. För att studera detta intervjuades fem män i åldrarna 69-84 år som var ensamboende. Data analyserades utifrån en komparativ analysmetod. Resultatet visade att mäns erfarenheter var mångfacetterad och analysen mynnade ut i fyra kategorier: ?att ingenting göra och vara nöjd?, ?att med stolthet blicka tillbaka på sitt aktivitetsliv?, ?att avstå från aktivitet när den inte längre är meningsfull? och ?att ha en önskan att komma ut?.

Att leva med en demenssjuk person: anhörigas upplevelse av sina vardagliga aktiviteter

Syftet med denna studie var att belysa hur anhöriga till demenssjuka personer upplever sina dagliga Aktiviteter. Intervjuer gjordes med fyra personer som levde tillsammans med en demenssjuk partner. Intervjumaterialet analyserades med en fenomenologisk hermeneutisk metod. Resultatet visade på en komplexitet där den anhöriges egna Aktiviteter är sammanvävda med den demenssjukes Aktiviteter. De anhörigas aktivitetssituation är förändrad och det sker en ständig anpassning till den förändrade livssituationen.

Erfarenheter från föräldrar med långvarig smärta av hur deras delaktighet i aktiviteter med barnen påverkas

Syftet var att beskriva erfarenheter från föräldrar med långvarig smärta av hur deras delaktighet i Aktiviteter med barnen påverkas. En kvalitativ metod valdes och totalt åtta kvinnor mellan 37-52 år intervjuades. Den kvalitativa innehållsanalysen resulterade i fyra kategorier: ?Barnen får ta ansvar för Aktiviteter?,? Deltar utifrån egna förutsättningar?, ?Behov av stöd från andra personer? och ?Behov av att planera Aktiviteter?. Resultatet visar att barnen får ta ett stort ansvar för egna Aktiviteter och för hushållsAktiviteter.

Hur kan lämpliga aktiviteter befrämja förståelsen för multiplikation?

Huvudsyftet med vårt arbete är att ta reda på hur elevers förståelse för multiplikation kan stärkas av lämpliga Aktiviteter. I vår undersökning har vi använt oss av prov, enkäter, observationer och intervjuer i årskurs fyra. Det visar sig, av de resultat vi har fått fram att Aktiviteterna, som vi har genomfört har hjälpt eleverna att utveckla sin kreativitet, uttrycka olika tankesätt och även olika möjligheter att uppfatta och granska uppgifter..

Skapande aktiviteter som ett sätt att finna resurser inom sig själv och inom omgivningen ? En studie om hur personer med ätstörning upplever skapande aktiviteter

Syftet med studien var att undersöka hur personer som har ätstörning upplever behandlingsmetod - skapande Aktiviteter som ett sätt att finna inre resurser och känsla av sammanhang. Intervjun med fyra personer som har ätstörning utfördes med hjälp av halvstrukturerade kvalitativa intervjuer och egen konstruerad intervjuguide. Resultat har visat att skapande Aktiviteter är en behandlingsmetod som kan hjälpa personer med ätstörningar att finna resurser både inom sig själva och inom omgivningen, vilka kan fungera som skyddande faktorer och som ett sätt att bemästra svårigheter. Resurser kan vara till exempel kreativ förmåga, humor, möjlighet att lära sig handskas med problem, känna samhörighet samt kunna hjälpa och ge stöd, vara aktiv och engagerad i meningsfulla Aktiviteter och bra struktur i Aktiviteter..

Aktiviteter för boende med heldygnsomsorg : En intervjuundersökning om hur aktiviteter på ett heldygnsomsorgsboende påverkar de boende

Denna kvalitativa intervjustudie kartlägger fem boendes upplevelser och synpunkter på de Aktiviteter som erbjuds på deras äldreboende inom Stockholms stad. Syftet med studien är att belysa hur effekten av Aktiviteter påverkar boendes livskvalité på heldygnsomsorgsboendet, samt om boende upplever att de får de Aktiviteter som dem vill ha. I studien besvaras tre frågeställningar, den första frågeställningen är: hur upplever boende Aktiviteterna som erbjuds på heldygnsboendet? den andra frågeställningen är: vilken effekt har Aktiviteterna på boendes livskvalité? och den sista frågeställningen i studien är: är ett gott åldrande förknippat med Aktiviteter för boende på heldygnsomsorgsboendet? I resultatet sammanfattas Aktiviteterna som ett verktyg som öppnar upp för gemenskap i form av utbytet av erfarenheter, skratt, diskussion och prat. Det är inte aktiviteten i sig som är det viktiga för boende, utan det är gemenskapen som Aktiviteterna genererar som är det viktiga.

Att få tillgång till ett språk

Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilket värde och syfte estetiska uttryck eller Aktiviteter har i fritidshemmets verksamhet idag. Jag har undersökt vad fritidspedagoger och forskare inom fältet anser att värdet med estetiska Aktiviteter är, samt vilka estetiska Aktiviteter som erbjuds eleverna. I mitt examensarbete har jag till stor del valt att utgå från det radikala estetiska begreppet. Jag har även diskuterat hur estetiska uttryck och Aktiviteter kan ge tillgång till ett språk, och att man som yrkesverksam i fritidshem idag måste förhålla sig till ett utvidgat textbegrepp. Jag har i min undersökning kommit fram till att de respondenter jag har intervjuat har tydliga uppfattningar om hur det estetiska på olika sätt kan vara värdefullt för eleverna och varför man erbjuder estetiska Aktiviteter på det sätt som de gör..

Barns matematik på en stockställning i en utomhusförskola

Syftet med min studie är att bilda kunskap kring hur barns matematiska Aktiviteter kan synliggöras när de leker vid en stockställning i en utomhusförskola. Studien grundar sig på följande frågeställningar; När framträder matematiska Aktiviteter i barns lek? Hur visar barn sina matematiska Aktiviteter?.

?jag vill göra så mycket jag nånsin kan? Äldres aktiviteter i och utanför hemmet

Att kunna utföra de Aktiviteter som man vill är betydelsefullt för hälsa och välbefinnande. Att bli äldre innebär att vissa besvär och funktionshinder kan öka. Det kan leda till att individen får svårt att utföra de Aktiviteter som den vill. Syftet med studien var att undersöka äldre personers Aktiviteter i och utanför hemmet samt vad de skulle vilja göra. Vidare var syftet att beskriva äldres uppfattning om hjälpen de får med dessa Aktiviteter.

Lek och lärande i uterummet vid förskolan

Idag är mycket av den pedagogiska verksamheten förlagd inomhus, syftet med detta arbete var därför att belysa lekens samt uterummets betydelse för barns lärande. Detta arbete med innehållet lekfulla och lärande Aktiviteter skall väcka nyfikenhet och ses som ett inspi-rationshäfte att flytta ut den pedagogiska verksamheten till uterummet. Dessa planerade Aktiviteter är kopplade till läroplanen för att pedagogerna lättare skall kunna tillgodose strävansmålen i förskolan. Material samt en enkätundersökning har lämnats ut till en för-skola. Detta för att ta reda på om ett material med planerade Aktiviteter för uterummet som är kopplade till läroplanen kan vara av intresse.

Läsaktiviteter som främjar språkutvecklingen

Syftet med vår studie har dels varit att undersöka vilka Aktiviteter kring läsning av skönlitteratur lärare använder sig av, med fokus på språkutveckling samt att undersöka vilka grunder dessa lärare vilar sina val av Aktiviteter på. Vår hypotes var att endast läsning i sig inte bidrar till språkutveckling, snarare att det är Aktiviteterna kring det lästa som främjar språkutvecklingen. Vi gjorde en kvalitativ studie, med tre observationer, där vi ville se hur lärarna jobbar med Aktiviteter och kring skönlitteratur och vilka förutsättningar dessa kan ha på språkutvecklingen utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Vi gjorde även fyra semistrukturerade intervjuer, för att ta reda på vilka grunder lärarnas val av Aktiviteter vilar på och deras resonemang kring språkutvecklingen. Den tidigare forskningen som vi har presenterat, säger att det är av stor vikt att man följer upp det lästa i form av olika Aktiviteter, både muntligt och skriftligt, eftersom att det stimulerar elevernas språk och lust att lära.

Pinnar, småkryp och mysig mossa : Ett arbetsmaterial för förskolans utevistelse

Förskolans utegård har en stor betydelse för barns motoriska och sociala utveckling. Det är därför intressant att se vilka Aktiviteter barnen väljer på utegården.  Denna studie är gjord på två olika förskolor där barnens val av Aktiviteter ligger i centrum. I denna undersökning har även skillnader mellan pojkar och flickors val av Aktiviteter iakttagits. Studien grundar sig på observationer som är gjorda på de båda förskolorna. Studien visar att gårdens storlek och utformning har betydelse när det gäller vissa val av aktivteter. Barnen väljer helst att leka med statiska och arrangerade Aktiviteter än exempelvis rörelse och springlekar.

Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom ? En enkätundersökning gällande aktiviteter i det dagliga livet

Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom (KOL) är en av de vanligaste lungsjukdomarna i Sverige. En konstant nedsatt lungkapacitet kan påverka utförandet av Aktiviteter. Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter, begränsningar och förändringar i Aktiviteter i det dagliga livet (adl) hos personer med KOL. Vid insamling av information användes enkät. Deltagarantalet i studien uppgick till 144 personer och resultatet visade att nästan hälften av undersökningspersonerna utförde Aktiviteter i det dagliga livet i långsammare tempo än innan insjuknandet.

?Kalle och Lisa leker med bilar och dockor ? - Pedagogers syn på barns leksaker, aktiviteter och textila aktiviteter utifrån ett genusperspektiv.

BAKGRUND:Det är samhällets normer, värderingar och förväntningar som påverkar synen på könet. Som pedagog har m en stor inverkan på barns framtida syn och utveckling gällande könroller.SYFTE:Vårt syfte är att undersöka om pedagoger styr barns Aktiviteter och val av leksaker utifrån ett medvetet genusperspektiv, samt om de utövar textila Aktiviteter utifrån ett genusperspektiv.METOD:Vi har valt att använda oss av intervjuer som är en kvalitativ undersöknings metod. Vårt intresse är att få en inblick i pedagogernas tankar och åsikter gentemot könsroller i samband med leken och textilen.RESULTAT:Pedagogerna anser att de omedvetet kan styra barn mot val av leksaker och Aktiviteter men de är medvetna om att det finns könsrelaterade leksaker då samhället består av normer och värderingar. De är medvetna om att de är med och påverkar barns roll gällande deras könsidentitet. Pedagogerna anser att textila material och Aktiviteter är roligt och lärorikt men att de finns för lite tid till att utföra det..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->