Sök:

Sökresultat:

1211 Uppsatser om Aktiv utemiljö - Sida 42 av 81

TillstÄndsansökan för deponi av muddermassor, Kluntarna

Detta dokument Àr en del av kursen, ?Y0009B Examensarbete?. Dokumentet innefattar en problemanalys som beskriver de frÄgestÀllningar vilka ligger till grund för det huvudsakliga arbetet inom en ansökan om tillstÄnd för upplÀggning av muddermassor inom ett naturreservat i LuleÄ skÀrgÄrd. Inom examensarbetet har Àven utförts en geodetisk inmÀtning med NÀtverks-RTK av den upplÀggningsplats som har föreslagits av sökanden. MÀtdata har redovisats i form av planritningar och tvÀrsektioner.

Aktiv under semestern : En studie av hÀlso- och trÀningstrenden inom resande

Vi har genom friluftslivets individualisering sett en allt större efterfrÄgan pÄ fysiska aktiviteter kopplade till hÀlsa och trÀning. Vi har gÄtt mot ett mer upplevelsebaserat samhÀlle dÀr vi köper livsstilar i form av de kÀnslor och erfarenheter de ger oss och vi söker hela tiden efter nya utmaningar. Syftet med vÄr uppsats var att undersöka vad som ligger till grund för hur vi genom trÀning och hÀlsa inom resande gÄr mot ett allt större individualiserande dÀr det egna intresset Àr centralt samt granska trenden trÀningsresors förutsÀttningar för att bli en trend som stÄr sig stark i framtiden. För att besvara syfte och frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av en litteraturundersökning för att undersöka hur trenden hÀlsa och trÀning sett ut genom historien samt en kvantitativ enkÀtundersökning dÀr vi har stÀllt frÄgor kopplade till trÀningsresor och fysiska aktiviteter utomlands. De resultat vi kommit fram till i vÄr enkÀtundersökning visar att trenden trÀningsresor har potential att vÀxa Àven i framtiden, Àven om den kan tvingas förÀndras nÄgot för att möta nya efterfrÄgningar. Genom vÄr litteraturundersökning har vi kunnat se att individualisering och det egna intresset blir allt viktigare genom historien, vilket vi Àven kan se en fortsatt efterfrÄgan pÄ i vÄr enkÀtundersökning, i form av eget bestÀmmande över bÄde tid, pengar och aktiviteter..

Ytliga böjsenan hos hÀst : vad föregÄr ruptur och varför Àr den sÄ utsatt?

Hos framförallt galopphÀstar Àr skador pÄ den ytliga böjsenan vanligt förekommande. Den ytliga böjsenan Àr en energibevarande elastisk struktur som utsÀtts för stor mekanisk belastning vid hög fart. För att klara av detta behöver den vara bÄde stark och elastisk, egenskaper som stÄr i konflikt med varandra. En starkare sena fÄr sÀmre elastiska egenskaper vilket gör energiÄtgÄngen större. SÀkerhetsmarginalen för vad senan utsÀtts för in vivo och maximalt klarar av in vitro tycks vara liten, nÄgot som delvis kan förklara den höga skadefrekvensen.Patogenesen Àr inte helt klarlagd men ruptur av den ytliga böjsenan verkar föregÄs av degeneration.

Storytelling : berÀttelsestrukturer i samtidskonsten

MÄnga samtidskonstnÀrer arbetar idag aktivt med berÀttelsens struktur, konstverken fungerar som en del i en mer omfattande process som fogar samman det visuella uttrycket med berÀttande och en övergripande dramaturgi.I detta examensarbete försöker jag synliggöra hur ett konstverks berÀttelsestruktur kan urskiljas dels genom att anvÀnda olika teoretiska perspektiv, dÀr jag bland annat försöker svara pÄ frÄgan,vad Àr en berÀttelse? Men Àven undersöka hur en berÀttelses struktur kan urskiljas visuellt, genom mitt gestaltande arbete. I bÄde den teoretiska och gestaltande delen försöker jag visa att en berÀttelse Àr under stÀndig transformation, samt mottagarens roll i skapandet av en berÀttelse.Jag kommer röra mig mellan den strukturalistiska uppdelningen av ?den klassiska berÀttelsen? till en mer poststrukturalistisk utvidgad syn. Jag kommer Àven ha som utgÄngspunkt att berÀttelsen Àr en aktiv deltagare i skapandet av vÄr sociala praktik.Mitt examensarbete har utgÄtt ifrÄn frÄgestÀllningen:Vilka berÀttarstrukturer kan urskiljas i samtidskonstnÀrers konstverk/projekt? Hur arbetar dessa konstnÀrer med berÀttelsens egenskaper och villkor? Hur pÄverkar berÀttarstrukturen i sin tur konstverket/projektet?Till mitt gestaltade arbete bad jag fem personer vÀlja varsin filmscen, denna filmscen ÄterberÀttades sedan muntligt för mig (utan att avslöja vilken film) utifrÄn berÀttelserna gjorde jag teckningar som sedan blev till fem animerade scener.Scenerna presenteras i en följd..

Clostridium difficile ? ett vÀxande problem : Om sjuksköterskans arbete för att förebygga spridning av C. difficile i slutenvÄrden.

Bakgrund: Depression Àr en utbredd folksjukdom i Sverige, trots att effektiva och kÀnda behandlingsmetoder finns Àr det fÀrre Àn hÀlften som behandlas. Den vanligaste behandlingen Àr antidepressiva lÀkemedel men tyvÀrr kan det medföra mÄnga biverkningar. Syfte: Syftet var att belysa interventioner med fysisk aktivitet och hur dessa kan pÄverka en mÀnniska med depression eller depressiva symtom. Metod: Litteraturöversikt innehÄllande kvantitativa artiklar som granskats och delats in i olika kategorier som berört olika interventioner av fysisk aktivitet. Resultat: Fysisk aktivitet har visats sig kunna minska depression och sÀnka depressiva symtom, interventioner som hade störst verkan var de som pÄgick under lÀngre tid samt högintensiva aktiviteter.

KOLFIBERFÖRSTÄRKNING FÖR ÖKAD UTMATTNINGSKAPACITET I SPÄNNARMERAD BETONGBRO: GruvvĂ€gsviadukten i Kiruna

Syftet med detta arbete Àr att studera vad som hÀnder med förskolebarns kommunikation, samspel och lÀrande i mötet med det digitala verktyget ipad. I denna undersökning har jag Àven tittat nÀrmare pÄ hur pedagogen förhÄller sig och pÄverkar situationen. Jag har nÀrmat mig undersökningsomrÄdet med en kvalitativ ansats dÀr jag anvÀnt mig av observation som metod. Mina observationer har utförts pÄ en förskola dÀr jag studerat barn och pedagoger pÄ tvÄ av förskolans avdelningar, en avdelning med barn i Äldern 1-3 Är och en avdelning med barn i Äldern 3-5 Är.Resultatet pÄvisar att barnen blir sprÄkligt aktiv och engagerade i mötet med ipaden. De kommunicerar och samspelar med varandra pÄ mÄnga olika sÀtt.

VĂ€gen till en ledande position

Dagens samhÀlle prÀglas av en vilja att göra karriÀr. Att göra karriÀr innebÀr för mÄnga att bli chef eller att pÄ nÄgot sÀtt nÄ en ledande position dÀr man har makten att bestÀmma över andra. Det finns en uppsjö av litteratur kring hur man Àr en bra chef, hur man utvecklar ledaregenskaper samt hur man gör karriÀr. Det saknas dock forskning som fokuserar pÄ hur man blir en ledare. AlltsÄ vilka faktorer och egenskaper som Àr viktiga eller avgörande för att man ska nÄ sin mÄlsÀttning att bli just chef.Syftet med denna uppsats Àr att belysa de faktorer som banar vÀg till en ledande position inom ett företag eller en organisation.

FemÄringars skrivande i förskolan : En kvalitativ studie om hur sex pedagoger i förskolan resonerar och tÀnker kring femÄringars skrivande

VĂ„rt syfte med denna uppsats var att ta reda pĂ„ hur pedagoger i förskolan resonerar och tĂ€nker kring arbetet med femĂ„ringars skrivande. ÖverensstĂ€mmer detta arbetet med det styrdokument som ska genomsyra verksamheten, förskolans lĂ€roplan [Lpfö98]. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar fokuserar pĂ„ hur femĂ„ringarnas skrivintresse tas tillvara, om pedagogerna arbetar efter nĂ„gon speciell skriftsprĂ„klig metod samt pĂ„ hur pedagogerna tĂ€nker kring femĂ„ringarnas skrivande inför övergĂ„ngen till förskoleklassen.I teori och tidigare forskning fokuseras pĂ„ förskolans lĂ€roplan, skriftsprĂ„klig miljö samt pedagogens förhĂ„llningssĂ€tt.För att uppnĂ„ syftet anvĂ€nde vi oss av en kvalitativ metod och intervjuade sex pedagoger pĂ„ olika förskolor i en medelstor stad i Sverige.Resultatet visar att de intervjuade pedagogerna överlag har goda kunskaper om barns skrivutveckling. Pedagogerna Ă€r Ă€ven medvetna om att de, liksom Lpfö98 anger, ska ta tillvara pĂ„ barns eget visade intresse och initiativ för skriftsprĂ„kliga aktiviteter. I relation till teori och tidigare forskning, visar studien att pedagogerna bör inta en mer aktiv roll i femĂ„ringarnas skriftsprĂ„kliga utveckling.

VĂ€gledningssamtal i ett arbetsmarknadspolitiskt projekt

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka tvÄ vÀgledares metoder i enskilda samtal med arbetssökande. Den hÀr studien handlar om vÀgledningssamtal inom ett arbetsmarknadspolitiskt projekt. Det valda arbetsmarknadspolitiska projektet Àr Jobbgarantin för ungdomar som Àr ett program som riktar sig till unga arbetslösa. PÄ det utvalda projektet arbetar tvÄ stycken vÀgledare med bland annat enskilda samtal med de unga arbetssökande. Ingen av vÀgledarna Àr utbildade till studie- och yrkesvÀgledare varför jag har försökt ta reda pÄ hur de genomför sina vÀgledningssamtal.

Fysisk aktivitet vid hjÀrtsvikt: En vÀg mot hÀlsa och vÀlbefinnande

HjÀrtsvikt Àr ett vanligt förekommande sjukdomstillstÄnd som krÀver livslÄng behandling. LivsstilsförÀndringar och fysisk aktivitet kan vara lika effektivt som farmakologisk behandling. Dagens forskning bevisar att fysisk aktivitet stÀrker hjÀrtats funktion och har en god effekt för patienter med hjÀrtsvikt. Sjukdomen innebÀr oförutsÀgbara symtom som kan leda till begrÀnsningar och förÀndringar i patienternas liv. Fördjupade kunskaper om den förÀndrade livssituationen kan vara till hjÀlp för sjuksköterskan i omvÄrdnaden.

NÄgra elevers upplevelser av sitt inflytande vid utarbetande av ÄtgÀrdsprogram

SammanfattningNĂ„gra elevers upplevelser av sitt inflytande vid utarbetande av Ă„tgĂ€rdsprogramI grundskoleförordningen och gymnasieförordningen stĂ„r att eleven och dennes vĂ„rdnadshavare (tills eleven fyllt 18 Ă„r) tillsammans med skolans personal bör samverka vid utarbetande av Ă„tgĂ€rdsprogrammet. ÅtgĂ€rdsprogram Ă€r obligatoriskt för alla i behov av sĂ€rskilt stöd frĂ„n skolĂ„r 1 till gymnasiet. Arbetet med Ă„tgĂ€rdsprogrammet bör vara en process i vilken eleven sjĂ€lv ges en aktiv roll vid analysen vid skolsvĂ„righeterna samt vid utformningen och genomförandet av programmet. Hur utarbetandet av Ă„tgĂ€rdsprogram gĂ„r till Ă€r ett relativt outforskat omrĂ„de.Syftet med denna studie Ă€r att belysa nĂ„gra elevers upplevelser av sitt inflytande vid utarbetande av Ă„tgĂ€rdsprogram. Vi har med hjĂ€lp av den kvalitativa intervjumetoden intervjuat sex elever i skolĂ„r 5-9, som Ă€r i behov av sĂ€rskilt stöd.

Elevers upplevelser av delaktighet i skolsituationer och i arbete med ÄtgÀrdsprogram

Skolan har bland annat som uppdrag att arbeta för att eleverna görs delaktiga i sin skolsituation och i arbetet kring sina ÄtgÀrdsprogram. Vinsterna med att eleverna görs delaktiga Àr flera. Bland annat ökar elevernas motivation och kunskapsinhÀmtandet kÀnns av större betydelse och följden av det Àr att mÄluppfyllelsen ökar.Jag har genomfört en kvalitativ studie och inspirerats av en livsvÀrldsfenomenologisk ansats. Jag har velat fÄnga de upplevelser elever har för sin skolsituation och i arbetet kring sina ÄtgÀrdsprogram. Jag har intervjuat elever i Ärskurs 4 och 5 som har ett ÄtgÀrdsprogram dock utan en faststÀlld diagnos.

Skapandet av ett starkt varumÀrke för bilhandlare i Sverige. : En fallstudie av Lindströms Bil Jönköping.

FramvÀxten av informationssamhÀllets möjligheter ger att chefer hanterar kommunikation genom olika kommunikationsvÀgar. Genom en kvalitativ intervjustudie undersöks hur Ätta chefer frÄn större organisationer kommunicerar i sitt dagliga arbete samt hur de agerar som ledare i olika kommunikativa forum. Kommunikativt ledarskap sker muntligt, skriftligt, via uttryck och agerande i bÄde nÀrvarande och distanskommunikation. FrÄgestÀllningarna Àr:Vilka övergripande strategier anvÀnder cheferna i sitt ledarskap genom olika kommunikationsvÀgar i organisationen?Vilka utmaningar uppfattar cheferna med kommunikation och hur hanterar de dessa?Vilka strategier anvÀnder cheferna för att förmedla ett önskat intryck av sig sjÀlva, i relation till medarbetaren? Analysen ger en mÄngfacetterad bild av kommunikation. Cheferna anvÀnder kommunikation stÀndigt, i alla former, i alla kontexter bÄde medvetet och omedvetet för att förmedla önskat intryck till medarbetarna.

JÀmstÀlldhetsarbete i Barn- och ungdomsförvaltning : FrÄn politiskt beslut till aktiv praktik

Uppsatsen syftar till att fa? en bild av hur ja?msta?lldhetsarbete implementeras i en offentlig fo?rvaltning, fra?n politiskt beslut i na?mnd och ut i verksamheten. Underso?kningen a?r utfo?rd i en medelstor kommun och den valda fo?rvaltningen a?r Barn- och Ungdomsfo?rvaltningen. Denna fo?rvaltning valdes fo?r att vi anser att det a?r med barnens hja?lp vi kan a?ndra ra?dande normer kring ja?msta?lldhet.

Riskkapital i svensk elitidrott : Framtiden för elitidrottsföretag?

Bakgrund: Under 2000-talet har mÄnga av klubbarna i bÄde Svenska Hockeyligan och Allsvenskan i fotboll haft ekonomiska problem. Flertalet elitidrottsklubbar har gÄtt frÄn att tidigare vara ideella föreningar till att idag, genom bolagiseringar, drivas som elitidrottsföretag. Ett verktyg som idag anvÀnds för att utveckla företags verksamheter i flera vitt skilda branscher Àr riskkapital dÀr riskkapitalister eller riskkapitalbolag köper in sig i företaget. Elitidrottsföretagen pÄverkas dock av regelverk som potentiellt sett begrÀnsar elitidrottsföretagens möjligheter att anvÀnda riskkapital.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att analysera om elitidrottsklubbar inom svensk fotboll och ishockey kan utveckla sin verksamhet med riskkapital.Metod: Studien har en kvalitativ ansats dÀr intervjuer har genomförts med representanter frÄn tio elitidrottsklubbar inom svensk fotboll och ishockey.Resultat: Studien visar att elitidrottsklubbar inom svensk fotboll och ishockey bör kunna anvÀnda sig av riskkapital för att utveckla sin verksamhet. GÀllande regelverk, 51-procentsregeln, hÀmmar dock klubbarna i anvÀndningen av riskkapital, dÄ riskkapitalistens möjlighet till kontroll över sin investering begrÀnsas.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->