Sök:

Sökresultat:

1211 Uppsatser om Aktiv utemiljö - Sida 12 av 81

Aktiv stadsplanering : fallet Orminge

Stadens form Àr en viktig faktor som pÄverkar mÀnniskans val av fysiska aktiviteter och livsstil i allra högsta grad. Idag drabbas befolkningen i vÀstvÀrlden allt oftare av livshotande sjukdomar som hjÀrt- och kÀrlsjukdomar, högt blodtryck, fetma, diabets typ 2 och benskörhet. Dessa sjukdomar kan hÀrledas till att mÀnniskan har anammat en allt mera stillasittande livsstil och en avsaknad av fysisk aktivitet. SamhÀllet har utvecklats och moderniserats genom effektiv teknikutveckling som gjort att mÀnniskan inte behöver anstrÀnga sig fysiskt i lika stor utstrÀckning. StÀderna har vuxit och blivit funktionsuppdelade och avstÄnden mellan stÀdernas mÄlpunkter har blivit lÀngre.

"...hela tiden operationer för att göra ens kropp bÀttre" : Vuxna med cerebral pares och deras erfarenheter av fysisk aktivitet

I vÄrt samhÀlle Àr det stort fokus pÄ fysisk aktivitet. MÄnga bedriver nÄgon form av fysisk aktivitet och trÀning. Ur ett folkhÀlsoperspektiv Àr en viss mÀngd av fysisk aktivitet bra. Likadant kan en stillasittande livsstil öka risken för livsstilssjukdomar. En person som inte har nÄgra funktionsnedsÀttningar, borde ha stora möjligheter för att vara fysisk aktiv.

En studie om pedagogers uppfattningar om lÀrande miljön i Reggio Emilia inspirerade förskolor

BakgrundInom Reggio Emilia filosofin arbetar man medvetet med miljön och materialet. Man sermiljön som den tredje pedagogen. De tvÄ andra pedagogerna Àr lÀrarna samt barnen sjÀlva. I Reggio Emilia har de en stark tro pÄ barnets kunnande. De ser barnen som kompetenta och nyfikna att lÀra sig saker.

LÀromedelsanalys av matematikböcker frÄn sekelskiftet 1900 : Vad skiljer böcker skrivna av kvinnor frÄn böcker skrivna av mÀn?

???Syftet med studien Àr att jÀmföra matematiklÀromedel frÄn runt Är 1900 skrivna av kvinnor med lÀromedel skrivna av mÀn. I studien analyseras fem matematiklÀromedel varav tre skrevs av kvinnor och tvÄ skrevs av mÀn. Min frÄgestÀllning belyser vad som mÀrker ut de olika lÀroböckerna, vilka skillnader som finns mellan de olika lÀromedlen och avslutningsvis vad som förenar böckerna skrivna av kvinnor.Jag fann endast tre kvinnor som gav ut lÀromedel vid den aktuella tidsperioden, dessa tre kvinnor var Anna Borgström, Anna Kruse och Anna Rönström, vilkas lÀromedel jag dÀrför valde att studera. Jag valde dessutom att studera lÀromedel av  Konrad Asperén och Adolf Meyer dÄ jag upplevde att deras lÀromedel var relevanta i min undersökning.Jag anvÀnde mig av metoden textanalys i min undersökning.

Coach-Athlete Relationship & Engagement : Sambandsanalys pÄ unga tÀvlingsidrottare

Relationen mellan trÀnare och aktiv idrottande individ Àr en viktig faktor för idrottsrelaterad framgÄng. MÄnga forskare framhÀver dess vikt och menar att det ibland Àr den mest avgörande faktorn. Vidare Àr det bevisat att engagemang Àr viktigt för individens idrottsrelaterade prestationer.Syftet med undersökningen Àr dÀrför att undersöka huruvida relationen mellan trÀnare och aktiv idrottande individ har ett samband med individens engagemang och om det föreligger skillnader mellan lagidrott och individidrott.Kvantitativ datainsamlingsmetod anvÀndes och undersökningen gjordes pÄ 108 stycken (79 pojkar och 29 flickor) unga tÀvlingsidrottare i Äldern 15-18 Är. Undersökningen Àr en tvÀrsnittsstudie med frÄgeformulÀr baserat pÄ tidigare forskning. Analysen gjordes med korrelationsanalys, bÄde för totala gruppen av respondenter och pÄ de olika idrottstyperna individuell idrott (n=55) och lagidrott (n=53) samt genom en multipel regressionsanalys.Resultatet visade pÄ ett positivt, medelstarkt samband dÀr en förÀndring i engagemang kan förklaras av en förÀndring i relation till 20 procent.

Utveckling av motocrossadel

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att kartlÀgga attityder pÄ ledningsnivÄ till att anvÀnda fysisk aktivitet för de anstÀllda som medel för att öka de ekonomiska vinsterna i företaget.FrÄgestÀllningar:? Hur ser attityderna till fysiskt aktiva medarbetare ut, utifrÄn ett ledningsperspektiv pÄ företaget?? Hur ser företagsledningen pÄ kopplingen mellan medarbetarnas fysiska status och företagets ekonomiska resultat?MetodInsamling av material till studien skedde genom intervjuer och utgÄr ifrÄn en kvalitativ undersökningsansats. Kontakt togs med en person pÄ ledningsnivÄ pÄ fem företag. Denna person kom sedan att representera respektive företags attityder. Intervjuer gjordes Àven med tvÄ ledande organisationer pÄ den svenska arbetsmarknaden, en pÄ arbetsgivarsidan respektive en pÄ arbetstagarsidan som komplement till övriga intervjuer.ResultatDe attityder kring hÀlsoekonomi som framkom i denna studie var av varierande karaktÀr.

UtvÀrdering av specialpedagogiskt arbete

Sammanfattningsvis pekar resultaten av min undersökning pÄ att utvÀrderingen av det specialpedagogiska arbetet/insatserna bedrivs huvudsakligen av skolans resursgrupp, som uttrycker att de i sitt arbete saknar instrument och metoder för utvÀrderingsarbetet. Ledningen har ingen aktiv roll i utvÀrderingsarbetet, utan intar istÀllet en tolkande roll vid genomgÄngen av framkomna resultat inför den slutliga dokumentationen. Samarbetet mellan den ordinarie undervisningen och de specialpedagogiska insatserna Àr rikligt förekommande och vÀlfungerande, mycket beroende pÄ specialpedagogernas nÀrhet till klasserna och deras kunskap om klassrumssituationen..

Barns uppfattning av lÀsning

Skolan skall enligt Skolverkets kursplaner strÀva efter att utveckla elevers fysiska, psykiska och sociala förmÄga samt inspirera till en aktiv fritid. Det Àr en viktig utgÄngspunkt eftersom forskning visat att inaktivitet i barn och ungdomsÄren till stor del pÄverkar hur fysiskt aktiv man blir som vuxen, vilket för med sig sÄvÀl fysiologiska som psykologiska effekter. Ett problem Àr att idrottsÀmnet aldrig har haft sÄ lite undervisningstid som nu i och med att skolans styrdokument Lpo94 började gÀlla. Den minskade tiden för idrottsundervisning kan tyckas mÀrklig, nÀr man idag ser en allt större ökning av kroniska sjukdomar hos yngre. För att frÀmja barns rörelsebehov startades Bunkefloprojektet vilket utvecklades till Bunkeflomodellen som flertalet skolor runt om i Sverige tillÀgnat sig.

LÀsutmaningar för vuxna andrasprÄkslÀsare i en lÀromedelstext

Syftet med denna studie var att undersöka sprÄket i en lÀromedelstext för att fÄ en uppfattning om textens svÄrighetsgrad för vuxna andrasprÄkslÀsare pÄ gymnasienivÄ. Hypotesen var att lÀromedelstexten saknade vissa sprÄkliga drag som kan underlÀtta lÀsförstÄelsen för andrasprÄkslÀsare.UtgÄngspunkten var att göra en kvalitativ studie genom att beskriva texten utifrÄn vad som kÀnnetecknar den och de aspekter som undersöktes var textbindning och röst. Men eftersom omfattningen av förekomsten av vissa sprÄkliga drag undersöktes var metoden delvis kvantitativ. Den textbindning som undersöktes var referensbindning och konnektivbindning i form av kausalitet. Vad gÀller aspekten röst undersöktes om texten prÀglades av aktivitet, d.v.s.

PÄverkar hela rÄgkÀrnor acceptansen för rÄgbröd? : En sensorisk studie utförd pÄ konsumenter

Introduktion: I denna studie undersöks 450 konsumenters acceptans för tre, pĂ„ marknadenbefintliga rĂ„gbröd utan rĂ„gkĂ€rnor (Aktiv rĂ„g, RĂ„gkusar, Rund & God) modifierade i tvĂ„ nivĂ„er(1, 2) med olika mĂ€ngd hela rĂ„gkĂ€rnor.Bakgrund: RĂ„g och fullkorn har flera goda hĂ€lsoeffekter. I Sverige Ă€ter vi för lite fullkorn men den mĂ€ngd som konsumeras Ă€r huvudsakligen i form av bröd. Ur ett folkhĂ€lsoperspektiv vore det intressant att undersöka svenskars acceptans för rĂ„gbröd med hela kĂ€rnor för att se om de accepterar ett hĂ€lsosammare bröd.Syfte och frĂ„gestĂ€llningar: Syftet med undersökningen var att ta reda pĂ„ konsumenters acceptans för olika rĂ„gbröd, och undersöka effekten pĂ„ gillande vid tillsĂ€ttning av hela rĂ„gkĂ€rnor, samt se om det fanns nĂ„gon skillnad mellan kön eller olika Ă„ldersgrupper.Metod och material: De nio brödtyperna bakades av Fazer Bageri AB och konsumenttestet genomfördes i Uppsala. Bedömarna fick smaka pĂ„ bröden och fylla i sin acceptans pĂ„ en niogradig skala i en enkĂ€t dĂ€r skalsteget 1 representerade lĂ€gsta nivĂ„n av gillande och 9 den högsta.Resultat: Signifikanta skillnader fanns i acceptans för RĂ„gkusar som accepterades lĂ€gst av alla prover, samt för kön dĂ€r Aktiv rĂ„g 2 accepterades högre av kvinnor. Äldre accepterade RĂ„gkusar 1 och 2 i högre grad Ă€n den yngsta Ă„ldersgruppen.

Barns upplevelse av matematik i Ă„rskurs ett

Skolan skall enligt Skolverkets kursplaner strÀva efter att utveckla elevers fysiska, psykiska och sociala förmÄga samt inspirera till en aktiv fritid. Det Àr en viktig utgÄngspunkt eftersom forskning visat att inaktivitet i barn och ungdomsÄren till stor del pÄverkar hur fysiskt aktiv man blir som vuxen, vilket för med sig sÄvÀl fysiologiska som psykologiska effekter. Ett problem Àr att idrottsÀmnet aldrig har haft sÄ lite undervisningstid som nu i och med att skolans styrdokument Lpo94 började gÀlla. Den minskade tiden för idrottsundervisning kan tyckas mÀrklig, nÀr man idag ser en allt större ökning av kroniska sjukdomar hos yngre. För att frÀmja barns rörelsebehov startades Bunkefloprojektet vilket utvecklades till Bunkeflomodellen som flertalet skolor runt om i Sverige tillÀgnat sig.

Det sosiale miljÞets innflytelse pÄ ungdommers aktivitetsnivÄ og deltagelse i idrett: en pilot studie

Flere undersÞkelser har vist en generellt forverret helse blant ungdommer. Mange ungdommer slutter med idrett i 15-17 Ärs alderen og studier har vist at mindre enn halvparten av ungdommer i den svenske grunn- og videregÄende skole var fysisk aktiv innen idrett og 15 % hverken aktiv innen idrett eller pÄ annen mÄte. Det blir da viktig Ä skaffe seg kunnskaper om hvordan vi kan fÄ igang flere barn og unge, ogsÄ utenfor skolen. I barndomsÄrene er foreldrenes pÄvirkningskraft stor pÄ flere omrÄder, det hÞrer da ogsÄ med Ä undersÞke hvilken rolle foreldrene spiller i ungdomsÄrene/tenÄrene. Hensikten med studien var Ä kartlegge ungdommer i 15-16 Ärs alderens opplevelse av hvilken betydning ulike personer i deres omgivelser hadde for deres utÞvelse av fysisk aktivitet og da spesielt hvilken rolle foreldrene spilte.

Aktiv styrning av hjÀlpmedel för droppfot med vajerbaserad aktuering

Under 2010-2011 genomfördes ett projektarbete hos företaget Bioservo för att undersöka huruvida ett tilltÀnkt hjÀlpmedel för droppfot var lÀmpligt. Droppfot Àr en relativt vanlig Äkomma dÀr den drabbade patienten helt eller delvis saknar förmÄga att dorsalflektera, d.v.s. vinkla upp, en eller bÄda fötterna. Bioservo ville ha svar pÄ vilka krav som stÀlls pÄ ett sÄdant hjÀlpmedel, om det var möjligt att konstruera ett hjÀlpmedel utefter deras designlösningar samt om det fanns utrymme pÄ marknaden för hjÀlpmedlet.Denna rapport avser att presentera resultaten av den bakgrundsstudie som genomfördes, den prototyp som byggdes och de resultat som erhölls.Det tilltÀnkta hjÀlpmedlet skulle ha aktiv styrning och anvÀnda Bioservos patenterade Soft Extra Muscle-system (SEM) som kraftöverföring. SEM-systemet bestÄr i tunna vajrar som leds utmed en befintlig kroppsdel och fungerar pÄ samma sÀtt som kroppens egna senor.

Pedagogens arbetssituation i en stor barngrupp pÄ ett fritidshem

Skolan skall enligt Skolverkets kursplaner strÀva efter att utveckla elevers fysiska, psykiska och sociala förmÄga samt inspirera till en aktiv fritid. Det Àr en viktig utgÄngspunkt eftersom forskning visat att inaktivitet i barn och ungdomsÄren till stor del pÄverkar hur fysiskt aktiv man blir som vuxen, vilket för med sig sÄvÀl fysiologiska som psykologiska effekter. Ett problem Àr att idrottsÀmnet aldrig har haft sÄ lite undervisningstid som nu i och med att skolans styrdokument Lpo94 började gÀlla. Den minskade tiden för idrottsundervisning kan tyckas mÀrklig, nÀr man idag ser en allt större ökning av kroniska sjukdomar hos yngre. För att frÀmja barns rörelsebehov startades Bunkefloprojektet vilket utvecklades till Bunkeflomodellen som flertalet skolor runt om i Sverige tillÀgnat sig.

Rörelsens betydelse för barn i skolan

Skolan skall enligt Skolverkets kursplaner strÀva efter att utveckla elevers fysiska, psykiska och sociala förmÄga samt inspirera till en aktiv fritid. Det Àr en viktig utgÄngspunkt eftersom forskning visat att inaktivitet i barn och ungdomsÄren till stor del pÄverkar hur fysiskt aktiv man blir som vuxen, vilket för med sig sÄvÀl fysiologiska som psykologiska effekter. Ett problem Àr att idrottsÀmnet aldrig har haft sÄ lite undervisningstid som nu i och med att skolans styrdokument Lpo94 började gÀlla. Den minskade tiden för idrottsundervisning kan tyckas mÀrklig, nÀr man idag ser en allt större ökning av kroniska sjukdomar hos yngre. För att frÀmja barns rörelsebehov startades Bunkefloprojektet vilket utvecklades till Bunkeflomodellen som flertalet skolor runt om i Sverige tillÀgnat sig.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->