Sök:

Sökresultat:

2379 Uppsatser om Akademiska normer och värderingar - Sida 51 av 159

Förskolebarn och hÄllbar utveckling: En undersökning om barnens förstÄelse för hÄllbar utveckling i förskoleverksamheten

I denna studie har jag undersökt hur barnen förstÄr den verksamhet pedagogerna pÄ en förskola erbjuder inom hÄllbar utveckling. Studien Àr genomförd pÄ en förskola med profileringen grön flagg. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ undersökningsmetod och genom detta kommit fram till resultatet som visar att barnen som studerats vid denna förskola framförallt kan redogöra för normer som relaterar till hÄllbar utveckling. I viss mÄn kan de Àven redogöra faktakunskaper. De har dock svÄrt att förklara orsaker och samband.

Attityder till kvinnliga chefer

OjÀmstÀlldhet rÄder, framför allt inom det privata nÀringslivet, pÄ chefsnivÄ i Sverige. Majoriteten av samtliga chefer mÀn, endast 33 % av cheferna Àr kvinnor. Inom den privata sektorn Àr andelen kvinnliga chefer endast 25 %, medan det inom den offentliga sektorn rÄder det omvÀnda; 64% av cheferna inom den kommunala sektorn Àr kvinnor, i landstingen Àr andelen 72%. Tidigare forskning har visat att de stereotypa attityder som finns avseende kvinnliga chefer pÄverkar kvinnors karriÀrmöjligheter. Föreliggande studie syftade dÀrför till att undersöka vilka attityder som finns avseende kvinnliga chefer och om det finns nÄgon skillnad i attityder beroende pÄ respondentens karaktÀristika.

Boendesprinkler : Hur ska boendesprinkler projekteras och installeras för att undvika vattenskador och tillvÀxt av legionella?

Rapporten Àr sammanstÀlld av tvÄ kandidatstudenter vid Kungliga tekniska högskolan pÄ högskoleingenjörsprogrammet Byggteknik och design, i samarbete med SÀker Vatten AB. Efter tre Ärs studier Àr detta en examinerande rapport för utbildningen. Rapporten Àr Àmnad för alla typer av lÀsare, men utan byggingenjörsexamen likt vÄr, eller med motsvarande kunskapsnivÄ sÄ kan lÀsare uppfatta rapporten som svÄrlÀst.Metoden för rapporten har varit sÄ att författarna kontinuerligt intervjuat aktörer med olika intressen för hur branschen utvecklar sig. Aktörerna i frÄga har alla mÄngÄrig erfarenhet eller en relevant utbildning bakom sig. Litteraturstudier har gjorts av föreskrifter, standarder, normer och rapporter som behandlar boendesprinkler, rörförlÀggningar, legionella och vattenskador.

Industriell marknadsföring av specialisttandvÄrd : En studie av KÀkkirurgiska avdelningen vid Akademiska sjukhuset och relationen till fyra remitterande kliniker

Industriell marknadsföring handlar om att marknadsföra aktiviteter och funktioner mot företageller organisationer. PÄ denna typ av marknad finns det fÀrre kunder jÀmfört med pÄkonsumentmarknader. DÀrför Àr det viktigt att vÄrda varje kundrelation för att varaframgÄngsrik pÄ lÄng sikt. Denna uppsats beskriver KÀkkirurgiska avdelningen vidAkademiska sjukhuset i Uppsala och deras relation till kliniker som remitterar patienter tilldem. Uppsatsen Àr skriven pÄ uppdrag av KÀkkirurgiska avdelningen och syftet Àr att beskrivafyra av dessa relationer och eventuella problem som finns.

LÀrares strategier kring undervisning och stöttning för elever med dyslexi

Dyslexi Àr ett av vÄra vanligaste funktionshinder idag dÄ samhÀllet sÀtter stor press pÄ akademiska utbildningar. Dyslexi uppmÀrksammades allt mer under 90-talet och har nu fram till i dag gjort mycket forskning pÄ hur funktionshindret uttrycker sig och vilka svÄrigheter dyslektiker har inom lÀs-och skrivsvÄrigheter. Det har Àven visats sig att elever kÀnner sig dumma och förödmjukade pÄ grund av sina svÄrigheter. Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka vilka strategier lÀrare i Ärskurs 3-5  anvÀnder för att stötta och nÄ elever med dyslexi i undervisningen. Empirin som studien grundar sig pÄ har samlats in genom tvÄ inspelade fokusgruppsintervjuer dÀr totalt fem verksamma grundskolelÀrare medverkade med erfarenheter av att jobba med diagnotiserade dyslektiker.Resultatet i denna studie visar att lÀrare anvÀnder mycket kompensatoriska hjÀlpmedel för att stötta elever i sina svÄrigheter.

Bilder av jÀmstÀlldhet? : En kvantitativ bildanalys av fem lÀroböcker i franska

Trots epitetet ?ett av vÀrldens mest jÀmstÀllda lÀnder?, lagar om förbud mot diskriminering p.g.a. könstillhörighet och styrmedel i skolan som betonar vikten av att all utbildning genomsyras av jÀmstÀlldhet, visar forskning av lÀromedel förekomsten av könsstereotyper och en överrepresentation av mÀn jÀmfört med kvinnor i innehÄllet.I bakgrund av detta och med uppfattningen om en brist av lÀromedelsgranskning framförallt av lÀroböcker för moderna sprÄk, syftar föreliggande uppsats till att undersöka representationen av kvinnor och mÀn pÄ bilder i fem lÀroböcker konstruerade för första Ärets studier i franska pÄ högstadiet. Metoden utgörs av en kvantitativ innehÄllsanalys dÀr syftet Àr att undersöka hur kvinnor och mÀn framstÀlls pÄ bilderna i materialet. Uppsatsens frÄgestÀllningar fokuserar pÄ mÀns och kvinnors representation gÀllande synlighet, yrken och fÀrger samt pÄ hur resultatet kan tolkas ur ett genusperspektiv.

Den mentala balansen : om förestÀllningar kring psykisk ohÀlsa

The purpose of this essay is to examine the everyday beliefs about mental illness surrounding the disease and how these are expressed and affects the sick life and identity. The focus is on the sick perspective, where a concept of norms, normalization and taboo forms a basis in the use of materials, which here consists of qualitative interviews and Internet forums. This is analyzed and then discussed with the help from structuralism and poststructuralism approach, where I mainly refer to the social anthropologist Mary Douglas, ethnologist Lars-Eric Jönsson and philosopher Michael Foucault. In the discussion vented even historical aspects of the subject and how these might have followed in our time and how beliefs about mental illness is created and maintained by the norms within a society / culture including the sick..

Mobil IKT i Skolan : Trender pÄ en IT-profilerad gymnasieskola

OjÀmstÀlldhet rÄder, framför allt inom det privata nÀringslivet, pÄ chefsnivÄ i Sverige. Majoriteten av samtliga chefer mÀn, endast 33 % av cheferna Àr kvinnor. Inom den privata sektorn Àr andelen kvinnliga chefer endast 25 %, medan det inom den offentliga sektorn rÄder det omvÀnda; 64% av cheferna inom den kommunala sektorn Àr kvinnor, i landstingen Àr andelen 72%. Tidigare forskning har visat att de stereotypa attityder som finns avseende kvinnliga chefer pÄverkar kvinnors karriÀrmöjligheter. Föreliggande studie syftade dÀrför till att undersöka vilka attityder som finns avseende kvinnliga chefer och om det finns nÄgon skillnad i attityder beroende pÄ respondentens karaktÀristika.

Har man lÀxor sÄ Àr man STOR? ? En intervjustudie om lÀrares tankar om lÀxor

Denna uppsats handlar om lÀrares tankar och Äsikter om lÀxor. Underlaget Àr en kvalitativ intervjustudie med lÀrare pÄ tvÄ gymnasieskolor i vÀstra Sverige. Det som undersöks Àr hur lÀrare ser pÄ lÀxor, vad lÀrare har för Äsikter om lÀxor i förhÄllande till styrdokumenten samt vilka sociala omstÀndigheter lÀrarna anser att det kan finnas som pÄverkar eleven pÄ fritiden nÀr lÀxan ska göras. Vi kommer att undersöka lÀrares instÀllningar till lÀxor, deras tankar om lÀxors utformning, samt vilken anledning de som lÀrare har att ge dem. Denna information jÀmförs med den tidigare forskningen som bestÄr av kÀnda namn som Buell, Kohn, Cooper och Hellsten.

TillÀmpning av svensk byggnadsprojektering i irakiska kurdistan : Pilotstudie i provinsen Dihuk

Byggnadsnormerna har sedan mitten av 1900-talet gÄtt frÄn att vara ett nationellt framtaget dokument dÀr samtliga normer som regleras ryms i en mindre upplaga om ett hundratal sidor, till de idag internationellt framtagna och nationsanpassade Eurokoderna som omfattar tusentals sidor. I skiftet frÄn BKR till Eurokod reducerades samtliga karakteristiska hÄllfasthetsvÀrden för tryck vinkelrÀtt mot fiberriktningen hos trÀ. Anledningen till denna reducering Àr att en ny provningsmetod ligger till grund för hÄllfasthetsvÀrdena. CEN EN408 Àr den provningsmetod som anvÀnds i Eurokod och utgÄr ifrÄn en helt belastad provkroppsom gör att inga nÀrliggande fibrer hjÀlper till att öka tryckkapaciteten. De karakteristiskavÀrdena enligt EN408, tillÀmpas i en annan berÀkningsgÄng Àn tidigare som i vissa fall Àr mer komplicerad men som Àr bÀttre anpassad till olika lastfall Àn tidigare normer.

Skapandet av ett bÀttre jag : En kvalitativ studie av det sociala mediet facebooks inverkan pÄ det personliga varumÀrket

Med Internet kom de sociala medierna, vilka har fÄtt en stor betydelse för mÀnniskans sociala interaktion. HÀr ges utrymme att inte bara lÀsa och sprida information, utan ocksÄ dela och skapa innehÄll tillsammans med andra. MÀnniskans förhÄllande till kommunikation har sÄledes förÀndrats och de sociala medierna öppnar för möjligheten att i större utstrÀckning pÄverka hur vi gestaltar oss sjÀlva och framhÀver vÄr identitet, nÄgot som i modern tid blir allt viktigare dÄ individer mÄste sÀrskilja sig frÄn mÀngden för att lyckas sÀlja in sitt personliga varumÀrke.Studien Àmnar att med ett kvalitativt angreppssÀtt utreda hur det personliga varumÀrket pÄverkas av anvÀndandet av det sociala mediet facebook. Hur mycket kryddas personliga framstÀllningar för att verka mer spÀnnande och Àr framstÀllningen en spegelbild av verkligheten eller rent av skapandet av ett bÀttre jag? Syftet Àr att undersöka hur ungdomar anvÀnder sig av facebook för att utveckla sitt personliga varumÀrke och analysen kommer vila pÄ fokusgruppsintervjuer dÀr mÄlet Àr att ta reda pÄ hur de anvÀnder sig av sprÄk och bilder för att forma och skapa sin identitet.

Korta vÀgen. En undersökning av uppdragsutbildning för utlÀndska akademiker

Högskolan i Skövde genomför pÄ uppdrag av Arbetsförmedlingen kurser som vÀnder sig till utomnordiska arbetslösa invandrade akademiker som Àr bosatta i Skaraborg med omnejd. Syftet med kurserna Àr enligt Arbetsförmedlingens direktiv att frÀmja arbetslösa invandrade akademikers möjlighet till sysselsÀttning. Kurserna kallas Korta vÀgen och innehÄller undervisning i svenska, samhÀllskunskap med kulturhistoria och IT-kunskap/datoranvÀndning. Deltagarna har ocksÄ praktik inom sitt yrkesomrÄde och under kursen valideras deras akademiska kompetens.Mitt syfte med den hÀr uppsatsen Àr att ta reda pÄ vad deltagarna i de tre första kurserna anser om kurserna. Jag har dÀrför gjort enkÀter som vÀnder sig till alla deltagare i de tre första kurserna och jag har intervjuat tvÄ kursdeltagare och en karriÀrcoach/praktikanskaffare.Vidare har jag haft ett gruppsamtal med tre kursdeltagare.Resultaten av min undersökning visar att kursdeltagarna har lÀrt sig mycket svenska och att de Àr nöjda med kursen.

Vad tycker patienten - om vÄrden pÄ en urologisk vÄrdavdelning

SammanfattningSyfte: Syftet med denna studie var att studera patienternas upplevelse av delaktighet, information och bemötande pÄ den urologiska avdelningen pÄ Akademiska sjukhuset. Syftet var vidare att jÀmföra patientens upplevelse av delaktighet, information och bemötande, med hur viktigt patienten ansÄg de olika omrÄdena var.Metod: Studien var en deskriptiv, korrelerande tvÀrsnittsstudie med kvantitativ ansats. En enkÀt utformad för studien med 12 pÄstÄenden har besvarats av 61 patienter. Resultatet presenterades med en statistisk korrelations metod, dÀr samvarians mÀttes mellan patientens egen bedömning och hur betydelsefullt det var för patienten.Resultat: Information och bemötande Àr viktigt för patienterna. Resultatet visar att information till patienterna Àr tillrÀcklig vid in och ut skrivning frÄn avdelningen och Àr det Àr viktigt, förstÄelsen av information vid utskrivning bedöms som mycket viktig.

L?t barnet visa v?gen - L?rarrollens betydelse f?r alla barns inkludering i montessoriverksamhet.

V?rt syfte med detta examensarbete ?r att unders?ka l?rarrollens betydelse f?r alla barns inkludering i montessoriverksamhet. Skolverket betonar betydelsen av alla barns r?tt till samma m?jlighet till utveckling och l?rande. Eftersom Maria Montessoris metod uppkom efter att hon studerat just barn som var i behov av st?d blev detta extra intressant att unders?ka. V?r studie ?r kvalitativ och den utg?r fr?n en hermeneutisk ansats.

LÀxa - En grÀnslös undervisning? En studie i lÀxans grÀnser samt hur lÀrare och rektorer kommunicerar kring dessa.

Syfte: Att upptÀcka aspekter pÄ lÀxans hantering som kan bidra till att diskursiva slutenheter öppnas upp sÄ att lÀxan kan studeras ur nya infallsvinklar. Teori: Studierna av lÀxan Àr gjord ur ett sociokulturellt perspektiv dÀr sociala normer och kommunikation Àr en grundlÀggande faktorer. Den teoretiska ansatsen i uppsatsen utgÄr ifrÄn hur skolan förÀndrats, hur lÀrare och arbetslag fÄtt ett ökat ansvar och betydelsen av att samarbete och samordning verkar bli viktigare. Det handlar ocksÄ om makten kring lÀxan. Metod: Perspektivet pÄ hanterandet av det empiriska materialet i den hÀr uppsatsen grundar sig i en kritisk samhÀllsvetenskaplig metod.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->