Sök:

Sökresultat:

72 Uppsatser om Aidan Chambers - Sida 4 av 5

Boksamtal om skönlitteratur med syftet att utveckla elevers läsförståelse

Med svenska elevers sjunkande resultat i läsförståelse som utgångspunkt var syftet med detta självständiga arbete att ta reda på vilken syn lärarna har på arbete med boksamtal om skönlitteratur, med syftet att utveckla elevernas läsförståelse. Vårt syfte var även att i linje med detta undersöka huruvida lärare arbetar med boksamtal om skönlitteratur och i så fall hur de gör. Vi har använt oss av två teorier. Den ena är framtagen av författaren och forskaren Aidan Chambers och handlar om boksamtal. Den andra teorin är framtagen av Judith A.

Barnbibliotekariers förmedlingsarbete med lättläst barnlitteratur

The purpose for this Masters thesis is to describe childrens librarians work in supplying literature to children with emphasis on easy-reader materials. Our main questions are: · What do librarians believe characterizes an easy-reader book, and what do they base their decision on when classifying a book as easy-to-read? · How have the libraries in our study solved the hands-on difficulties associated with easy readers childrens literature? · Which factors do librarians consider to be important when supplying literature to children that are not used to reading or are not good readers? The theories we have used are Aidan Chambers Reading Circle and Karner Smidts view on the librarians professional roles when supplying literature. We have used a case study method, which means that we have gathered information through observation, objective papers and interviews. This has been done at six libraries.

Skönlitteratur som redskap i förskola och förskoleklass

Syftet med vårt examensarbete är att öka kunskapen om hur pedagoger använder sig av skönlitteratur i förskola och förskoleklass. Vi är dessutom intresserade av vilken målsättning de har i sitt arbete med skönlitteratur. Vi vill stärka medvetenheten om skönlitteraturens betydelse för förskola och förskoleklass. I vår litteraturdel nämner vi författare som Simonsson, Chambers, Öhman, Sörenson m.fl. Resultatet av vår undersökning baseras på kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger i förskoleklass.

Samtal om texter för ökad läsförståelse : Introduktion av boksamtal i en F-3 skola

This study covers reading comprehension and the introduction of the "Tell me" approach as proposed by Chambers (1993) to a group of teachers in a Swedish F-3 school. Five teachers got to use the method for three weeks and were interviewed before and after the experiment to analyze their current ways of working and reactions to using the method in everyday tutoring. The result from the first interview showed that all of the participants had been using methods to improve the children?s reading comprehension prior to the study, but no one had tried the "Tell me" approach. After trying the method throughout the test period, all of the participants were positive about the methodology and showed an interest in continuing the use of it.

Litteraturens möjligheter i värdegrundsarbetet : En kvalitativ studie om lärares arbete med värdegrunden genom litteratur

Studien syftar till att beskriva hur fyra lärare mot yngre åldrar förhåller sig till och arbetar med värdegrunden genom litteraturen. Där litteraturen används som ett pedagogiskt verktyg för att förebygga konflikter eller belysa andra frågor som berör skolans värdegrund. Utifrån detta diskuteras litteraturens möjligheter och funktion i skolans värdegrundsarbete och därtill lärares beskrivna mål med värdegrunden genom litteraturarbetet samt val av litteratur. Studiens övergripande mål är att föra en diskussion om synen på skolans huvudsakliga uppdrag kunskapsuppdraget och värdegrundsuppdraget. Denna studie beskriver hur lärare förhåller sig till kunskapsuppdraget och värdegrundsuppdraget, där litteraturen får ha en central plats för arbetet med värdegrundsfrågor.

Barns självvalda läsning

The purpose of this thesis is to gain insight into children`s voluntary reading in their spare time. I have focused on printed books and none of the digitally published Medias. I want to examine how children experience the power adult`s exercise over their chose of books and also why they choose the books they do. The method of this study is qualitative with interviews of six 10 years old children. I conducted the interviews detachedly and I have used two different point of view for my study; Aidan Chamber`s ?Reading Circle? and Barbro Johanssons opinions if children`s participation in terms of their voluntarily book selection.I have also studied other researchers and author´s writings about literacy, children´s reading habits, adults´ attitudes to children´s reading and children´s passion for reading.During my study it became clear that children who like to read prefer to read detective stories for children, a result that also earlier investigations reached..

Hur elever förhåller sig till skönlitteratur - ett bokprojekt i skolår 2 och 3

Syftet med detta examensarbete är dels att genomföra ett bokprojekt, dels att se huruvida elever inom områdena kunskap, empati och fantasi kan få ett aktivt förhållningssätt till de skönlitterära texter de mötte under bokprojektet. Litteraturpedagogiska metoder hämtade från Chambers, Dysthe, Molloy och Rosenblatt utgör den teoretiska grunden till detta arbete. Genomförandet av projektet gjordes i två klasser, skolår 2 och 3. Intervjuer, boksamtal, läsloggsskrivande och egna dagboksanteckningar har utgjort underlag för resultatet. Den empiriska delen begränsades till fem veckor och informanterna utgjordes av 47 elever.

?Man får inte vara som man vill? : En studie om hur ett antal barn i årskurs 3 diskuterar normer och normbrott

The aim of this study is to investigate how 20 children discusses norm breaking based on a children?s book with a focus on following questions:How do the children discuss norms based on the children?s book?Are there differences in opinions and comments between children with Swedish as their first language and children with Swedish as a second language, and if so, which ones?The investigation is based on four discussions of children?s literature, which are a method Chambers (2004) means enable the children to put their thoughts and feelings about the book into words.The theoretical frame of the study is founded on post-structuralism feminism and particularly Butler (Ambjörnsson, 2010) and Davies (2003) theories about gender and gender roles.The investigation shows, among other things, that the children are basing their discussions on the norms accepted by the society. But it also shows that there are differences in the way that the children with Swedish as a first language and Swedish as a second language discusses norm breaking. .

Skadeanalys och omkonstruktion av HMS Belos A-ram

In order to rescue a distressed submarine crew, the Swedish Navy is able to use a deep submergence rescue vehicle, DSRV. This mini submarine ascends, docks to the downed submarine and picks up the whole crew. The submarine rescue ship HMS Belos has a special crane located in the aft of the ship to lift the surfaced DSRV aboard, which then docks on to the on board pressure chambers located below deck. During inspections the aforementioned crane has shown to have problems with cracks in the structure, most of them located in the bolted joint between the top part of the crane and the two leg parts. A simulation of the forces acting on the structure in heavy sea condition was conducted; these values were then used as input values in a Finite Element Method, FEM, analysis of the joint.

Bonnstan - Skellefteå kyrkstad : kyrkstadens funktion i tid och rum

This essay is about Skelleftea church town which is named Bonnstan and refers to the city for farmers. Originally, its mission was to function as temporary residence for long distance travelers of the villages, during weekends intended for religious gatherings. Bonnstan have furthermore periodically and in lesser extent been used as permanently abode for domestic workers. Nowadays the area consists of 114 cottages with nearly 400 chambers.The earliest known documentation of Skelleftea church town's existence is from the 17th century even though it may have its origin from the Middle Ages. These early church cottages burnt down in 1835 and were restored two years after the accident.

Teaser trailer: konsten att väcka intresse hos en publik

Redan tidigt då jag besökte North Kingdom kom det upp förslag på studier som skulle kunna vara av intresse. Flera förslag fick man stryka direkt då de var mer programmeringsinriktade. Men det som fastna var förslaget att göra en teaser trailer. Tillsammans med Tomas Hillergren tog vi på oss den uppgiften, att skapa en teaser trailer till en fiktiv film eller ett spel. Då vi hade fria händer (det var inte kommersiellt) valde vi ett science fiction tema, inspirerat av The King In Yellow, en samling noveller av Robert W.

Snurrar läshjulet när Boksnurran stannar? En studie i hur man kan arbeta med högläsning och böcker i förskolan

The aim of this thesis is to describe how to work with the development of language by reading aloud. I have chosen to look at the reading aloud project "Boksnurran" Book Wheel to see if it has influenced the daily work with reading in preschool. My questions are: How do they work with reading in preschool? Is the reading environment suitable? How do the staff describe their booktalks? What problems do they encounter? What can be improved? The thesis is based on qualitative interviews. Those interviewed have participated in "Book Wheel".

Internationalisering av innovationer : innovationsföretags möjligheter under en internationaliseringsprocess

The purpose of this study is to identify a successful way of expanding a business on a global market, focusing on innovation products. An analysis was also made to see how internationalization theories are useful in businesses with innovation products. Four companies have been interviewed where two of them have innovation products (Proline AB and Q-Med AB) and the others are widely successful in exporting to a global market (Safegate Group and Weda Poolcleaners AB). Furthermore four interviews have been made with support organizations that have great experience in helping companies in this area (Svenska Uppfinnareföreningen, Almi Företagspartner AB, Exportrådet and The Swedish-American Chambers of Commerce).One of the results that can be identified is the diverse view and will to expand the business. The inventor often has a born global strategy in mind whereas the helping organizations rather expand step by step and only to one country at a time.

Bibliotekspersonalens arbete med boksamtal för barn i 9-14 års ålder

The main aim of this thesis is to study how and in which way the library personnel works with reading groups and their view of reading groups. I also want to study which role the governing- and policy documents have in the library personnel?s work. The following questions were asked.Which similarities and differences between the different library personals outlooks and acting can be interpreted from the following aspects:? Promoting reading, book selections and the leader's role?? To talk about personal subjects and to create possibilities for personal growth and increased empathy?? To promote language development and reading comprehension?The methods used in the study are a combination of interviews and observations.

Litteratursamtalet i skolan : En studie om litteratursamtalets fördelar och praktiska svårigheter

Syftet med denna litteraturstudie är att ta reda på vad forskningen säger allmänt om litteratursamtal och mer specifikt ta reda på de teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för litteratursamtalet, varför det används i skönlitteraturundervisningen samt hur det kan te sig i skolans praktik. Två olika modeller, Chambers och Molloys, har fokuserats. Genom ett övergripande studium av både tyckta och elektroniska källor har frågeställningarna kunnat besvaras. I studien lyfts bland annat det läsarorienterade perspektivet, det sociokulturella perspektivet, flerstämmighet och dialog som centrala, teoretiska utgångspunkter och begrepp. Det gemensamma lärandet och perspektivskiftet, som kan ske i dialog med andra, ses som grundläggande.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->