Sökresultat:
5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 47 av 385
Datorn som artefakt : Fyra lÀrare beskriver sina uppfattningar av metoden skriva sig till lÀsning
Syftet med denna studie Àr att beskriva fyra lÀrares uppfattningar om Arne Tragetons metod att skriva sig till lÀsning i sin undervisning och vilka begrepp som de anvÀnder nÀr de beskriver metoden. Den metod som anvÀnds i studien Àr kvalitativa intervjuer. Teoretisk grund för studien bygger pÄ ett sociokulturellt perspektiv. Teori baserad pÄ ett sociokulturellt perspektiv har anvÀnts i analysen av denna studie. Begrepp som lÀrarna anvÀnt sig av i studien Àr bland annat verktyg, samarbete, erfarenhet, upplevelse, glÀdje, kreativitet och kommunikation.
ICDP som verktyg i förskolans kvalitetsarbete : "man Àr sÄ mycket mer med barnen nu"
Syftet med studien Àr att undersöka förskolechefers och pedagogers uppfattning av implementeringen avICDP programmet i förskolans pedagogiska vardagsarbete.  Den metod som anvÀnts i studien Àrfokusgruppsintervjuer och i analysen av dessa har ett sociokulturelltperspektiv pÄ lÀrandet varit utgÄngspunkt. Studien fokuserar pÄ respondenternasuppfattning om hur de utvecklar och anvÀnder programmet i bemötandet av barnen,vilka möjligheter och hinder de uppfattat att de mött vid implementeringen samtderas uppfattning om hur de kommunicerar och samarbetar med varandra ivardagsarbetet kring implementeringen av programmet. Studiens resultat visaratt förskolechefer och pedagoger upplever ICDP programmet som ett verktyg medvilket det gÄr att utveckla förskolans verksamhet, pedagogernasprofessionalitet och samspelskvalitén med barnen. Hinder respondenternabeskriver att de mött vid implementeringen kan ligga i hur sjÀlva implementeringensker, till exempel att den inte sker tillsammans med kollegorna i arbeslageteller individens instÀllning till förÀndring. Hur förskolechefer och pedagoger tÀnker om programmet skiljer sig dockÄt.
SWOT-analys av företagsavdelning
1997 förvĂ€rvades Ericssons fabrik i Kristianstad av Nolato AB i Torekov. 1998 delades Kristianstadsfabriken upp i tre bolag, Nolato Mobile, Nolato Alpha och Nolato Autec. Totalt hade dessa tre bolag 901 anstĂ€llda 1998. TvĂ„ Ă„r senare, Ă„r 2000, var de uppe i cirka 1200 anstĂ€llda. Ă
r 2001 skedde en uppbromsning av telekommarknaden som ledde till stora omstruktureringar inom Nolato.
Kommunikation i matematikundervisningen : Kan metoden "talk-moves" bidra till att öka elevaktiviteten i klassrumsdiskussioner kring ett matematiskt innehÄll?
Det undersökta omrÄdet för denna studie behandlar klassrumsdiskussioner kring ett matematiskt innehÄll utförda av elever i tvÄ klasser i Är 6 som Àr nivÄgrupperade. Dessa tvÄ grupper bestÄr övervÀgande av lÄgpresterande respektive övervÀgande av högpresterande elever. Denna studie Àr ett undervisningsförsök med syfte att undersöka hur metoden som innefattar medvetna strategier i form av ?talk-moves? fungerar i dessa klassrumsdiskussioner. Skillnader och likheter under nÀmnda klassrumsdiskussioner jÀmförs mellan nÀmnda grupper.
Framtagning av process för automatisk hantering av uppdatering och generering av dokumentation pÄ Medius AB
Examensarbetet utfördes Ät företaget Medius AB. Arbetet bestod av att designa en ny process för Medius nuvarande och framtida dokumentationsbehov.För att göra detta behövde tre steg slutföras. Först skulle information om dagens dokumenthantering inhÀmtas, vilka dokument skrivs av vem och för vem skrivs de och vilka behov finns det som idag kanske inte fylls. En grov lista över önskad funktionalitet togs ocksÄ fram och dÀrefter designades en process som klarar av att fylla alla dessa krav och behov. Sist skulle en lista över verktyg som behövs för den nya processen tas fram och en undersökning om vad som finns och vad som behöver byggas frÄn grunden skulle genomföras.
EvolutionÀr prototyping inom metodologier för att hantera vÀxande informationssystem
I denna rapport behandlas en strategi för systemutveckling som kallas för evolutionÀr prototyping. EvolutionÀr prototyping innebÀr att utveckla system i inkrementella bitar dÀr system fÄr vÀxa till ett driftsystem för vidare evolution. Det finns ocksÄ andra former av prototyping som explorativ, experimentell och kooperativ prototyping dÀr prototyperna kastas bort och ett nytt system konstrueras. MÄnga metodologier finns för att stödja processen att utveckla informationssystem. PÄ grund av tillgÄngen till CASE-verktyg och fjÀrde generationens utvecklingsverktyg har evolutionÀr prototyping blivit allt mer populÀrt i praktiken.
MÀtsystem för elektrolys
I tidigare projekt sa? har man kunnat pa?visa att va?derskyddets inta?kter ofta a?r i samma storleksordning som kostnaden den tillfo?r. Det har dessutom varit tydligt att fo?rdelarna med ett va?deroberoende byggande ofta la?ngt o?verva?ger nackdelarna. Trots detta sa? kan det vara sva?rt fo?r byggentrepreno?ren att fa? med va?derskydd i kalkylen och vinna upphandling da? va?derskyddet ej inga?r i fo?rfra?gningsunderlaget.
Matteidrott : En fallstudie om laborativ matematik
Examensarbetet behandlar matteidrott, vilket Àr Àmnesövergripande undervisning inom skolÀmnena matematik och idrott och hÀlsa. DÀr idrotten ska ses som medlet för att nÄ fram till mÄlet som Àr matematiken. Det vill sÀga att examensarbetet handlar om laborativ matematik med kroppen som konkretiserande verktyg.Syftet med examensarbetet Àr att försöka ge ett didaktiskt bidrag genom vilket traditionell matematikundervisning möjligen kan utvecklas. Genom genomförandet av en fallstudie ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka om elevers referensbilder i matematikomrÄdet geometri kan utvidgas genom den matematik de genomför inom Àmnet idrott och hÀlsa.Undersökningens data samlades in genom ett tillvÀgagÄngssÀtt som benÀmns som mixed methods i metodlitteratur, vilket bidrar till studiens tvÄ infallsvinklar. En med intervju för insamling av kvalitativ data och en med enkÀt (matematikdiagnoser) för insamling av kvantitativ data.
Bildskapande i förskoleklass. Verktyg i barns lÀs- och skrivundervisning.
BakgrundMĂ„nga författare och forskare anser att teori bör kombineras med praktik för att skapa intresse och motivation hos barn. En kombination av bildskapande och lĂ€s- och skrivundervisning gör att skriftsprĂ„ket utvecklas pĂ„ ett lekfullt sĂ€tt. Ăven pedagogerna mĂ„ste vara aktiva i barns lĂ€rande och veta vad bildskapandet gynnar för barnen. MĂ„nga författare Ă€r eniga om att bildskapande Ă€r en viktig del i barns utveckling och lĂ€rande. Den hĂ€r sortens skapande bör ocksĂ„ kombineras med annan undervisning för att fĂ„ ett djupare innehĂ„ll.SyfteSyftet med den hĂ€r studien Ă€r att undersöka och beskriva hur pedagoger anvĂ€nder sig av bildskapande som ett verktyg i sin lĂ€s- och skrivundervisning i förskoleklassMetodVi har valt ett hermeneutiskt förhĂ„llningssĂ€tt med en etnografisk kvalitativ forskningsansats.
Lean IT Assessment Tool : Ett verktyg för att utvÀrdera en IT avdelnings möjligheter till effektivisering genom att implementera lean pÀ IT service management
Detta examensarbete har syftat till att utveckla ett verktyg för att utvÀrdera en IT-avdelnings möjligheter till effektivisering genom att implementera Lean pÄ IT Service Management. Verktyget har utvecklats i samarbete med Tina Eriksson pÄ uppdrag av management och IT-management konsultbolaget Connecta AB. Connecta AB har som syfte att anvÀnda verktyget för framtida affÀrer. För att verktyget ska vara anvÀndbart och uppfylla Connectas krav sÄ har fyra mÄl satts upp. Verktyget ska vara trovÀrdigt, resurseffektivt, anvÀndarvÀnligt samt underlÀtta för fortsatt arbete och implementering av Lean pÄ IT Service Management.
Kommuners arbete med att förebygga förekomsten av miljögifter i förskola och skola ur ett folkhÀlsoperspektiv
Syftet med denna studie var att undersöka om samtidiga höga krav och lÄg kontroll vid anvÀndning av informations- och kommunikationsteknik (IKT) Àr associerat med en upplevelse av mental stress hos individer som arbetar i kontorsmiljö. Metoden som anvÀndes var en kvantitativ tvÀrsnittsstudie med ett deskriptivt förhÄllningssÀtt och undersökte 40 yrkesverksamma individer som mestadels arbetade stillasittande pÄ kontor dÀr arbetet innebÀr att de dagligen anvÀnde sig av IKT-verktyg. Resultaten bearbetades i statistikprogrammet SPSS med hjÀlp av en deskriptiv beskrivande statistik. Resultatet frÄn studien visade att respondenter upplever mer stress vid samtidiga höga krav och lÄg kontroll vid anvÀndning av IKT Àn respondenter som inte upplever höga krav och lÄg kontroll nÀr de anvÀnder IKT. Slutsats: Om resultat som framkommit i denna studie kan styrkas i framtida liknade studier bör insatser syfta till att öka anstÀlldas kÀnsla av delaktighet och möjlighet till att styra över anvÀndningen samt inlÀrning av IKT-verktyg. Vidare forskning för att undersöka hur socialt stöd pÄ arbetsplatsen pÄverkar upplevelsen av krav och kontroll kopplat till stress vid anvÀndning av IKT skulle vara av intresse..
ArbetsminnestrÀning och lÀsning : speciallÀrare/specialpedagogers uppfattningar av arbetsminnestrÀning för förbÀttrad lÀsning i grundskolans senare Är.
Denna studie Àmnar bidra till diskussion och forskning om huruvida arbetsminnestrÀning kanleda till förbÀttrad lÀsning för Àldre elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter. Ambitionen Àr attundersöka speciallÀrare/specialpedagogers uppfattningar om arbetsminnestrÀning som möjligtrÀningsmetod för förbÀttrad lÀsförmÄga, med fokus pÄ elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter igrundskolans senare Är. Vidare undersöks speciallÀrare/specialpedagogers uppfattningar avförhÄllandet mellan arbetsminnestrÀning, lÀstrÀning och kompensation med alternativaverktyg för dessa elever. Kvalitativa intervjuer har anvÀnts för insamling av empirin.Materialet har analyserats i enlighet med ett fenomenografiskt perspektiv dÀr likheter ochskillnader av uppfattningar har jÀmförts. Resultaten visar att arbetsminnestrÀning kan vara enmetod som hjÀlper Àldre grundskoleelever i lÀs- och skrivsvÄrigheter till förbÀttradlÀsutveckling, samtidigt som en kombination av andra metoder kan behövas.
ĂverlĂ€mning av elevinformation: ett sĂ€tt att skapa en röd
trÄd i skolan?
Syftet med studien var att se hur överlĂ€mning av elevinformation mellan lĂ€rare i Ă„r sex och sju, kan fungera och gynna lĂ€rande i det svenska skolsystemet. För att fĂ„ in ytterligare en nyans i undersökningen tog vi Ă€ven in information frĂ„n nĂ„gra nya zeelĂ€ndska lĂ€rare. Bakgrunden kom att behandla vad styrdokument, lagar och förordningar sa kring överlĂ€mning av elevinformation, samt lyfta fram problem, arbetssĂ€tt, verktyg och teorier kring hur överlĂ€mning kan gynna elevers lĂ€rande. Studien genomfördes med hjĂ€lp av tio kvalitativa intervjuer, varav fyra genomfördes i Nya Zeeland. Ăven om bilden av att lĂ€rarna inte alltid prioriterade överlĂ€mning, sĂ„ sĂ„g de flesta den som en viktig del i skolans arbete.
Digital marknadsföring : framvÀxten av nya verktyg för marknadsföring
Syfte Syftet med arbetet a?r att so?ka fo?rsta?else fo?r utvecklingen fra?n traditionell till digitalmarknadsfo?ring samt att analysera hur fo?retag praktiskt arbetar med detta.Studien anva?nder en kvalitativ metod och data har inha?mtats fra?n ba?de prima?ra och sekunda?ra ka?llor. Empirin har samlats in genom 10 intervjuer, vilket har analyserats med hja?lp av teori och det har sedan lett till studiens slutsatser.Studien visar varfo?r det finns en o?verga?ng fra?n traditionella marknadsfo?ringsmetoder till digitala marknadsfo?ringsmetoder, hur de kompletterar varandra och vilka verktyg som fra?mst anva?nds av fo?retagen i studien.Fo?rslag till fortsattforskning Àr Facebook-annonsering, ma?tinstrument, SEO och Web 3.0. Dessa termer ga?r att arbeta vidare med och det a?r na?got som va?r studie har pa?visat vara viktigt.I va?r studie bidrar vi till en fo?rsta?else av va?gen fra?n de traditionella marknadsfo?ringsmetoderna till de digitala marknadsfo?ringsmetoderna.
Alkohol- och drogpolicy : Effektivt verktyg eller dammigt dokument i byrÄlÄdan?
Syftet med denna uppsats Àr att genom intervjuer med medarbetare i tvÄ olika organisationer undersöka om, och i sÄdana fall hur, olika delar i en organisation kan pÄverka arbetsgivare och arbetstagares förhÄllningssÀtt till frÄgor rörande alkohol och arbetet med drog- och alkoholpolicyn. Vidare har syftet varit att se vilken roll denna policy spelar i arbetet med dessa frÄgor.De frÄgestÀllningar vi har för avsikt att besvara Àr följande:? Hur förhÄller sig medlemmar i organisationen till problem rörande alkohol?? Finns likheter eller skillnader mellan hur medlemmar förhÄller sig till en organisations alkoholpolicy respektive hur de agerar i praktiken?? Vad Àr det som pÄverkar dessa förhÄllningssÀtt?De resultat vi har fÄtt fram pekar pÄ tydliga tendenser till att alkohol- och drogpolicyn inte anvÀnds som ett verktyg i frÄgor rörande alkohol och droger i de undersökta organisationerna. Trots detta stÀmmer medarbetares tillvÀgagÄngssÀtt mÄnga gÄnger överens med det som stÄr i respektive organisations policy. Detta beror till största del pÄ dokumentens vaga utformning.