Sökresultat:
5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 31 av 385
Kunskapens makt- makten över kunskapen
Sammanfattning
Titel: Kunskapens makt - Makten över kunskapen
Författare: Sofia Eriksson, HÄkan Lindgren och Noomi Nilsson
Handledare: Henrick Gyllberg och Björn Ljunggren
Institution: Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi 15 hp
Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att skapa förstÄelse för hur kunskapsföretag
arbetar med omvandlingen av humankapital till strukturkapital för att behÄlla
de anstÀlldas kunskap i företaget och dÀrmed undvika beroende av enskilda
individer.
Metod: Vi genomförde vÄr studie pÄ tre kunskapsföretag dÀr vi gjorde sex
kvalitativa intervjuer med sju personer. Tre av personerna sitter i ledningen
och de andra fyra Àr anstÀllda och har varit ett komplement till ledningen.
Slutsats: VĂ„r studie visar att omvandling av humankapital till strukturkapital
sker antingen genom överföring mellan de anstÀllda eller genom att de anstÀllda
överför kunskap till företagets infrastruktur. Ăverföring mellan de anstĂ€llda
sker med verktyg som mentorskap och temas som bygger pÄ den mÀnskliga
kommunikationen. Ăven kunskapskarta anvĂ€nds, men dĂ„ bara i tvĂ„ av företagen.
Ăverföring av kunskap frĂ„n de anstĂ€llda till företagets infrastruktur sker med
hjÀlp av IT-verktyg som databaser och intranÀt.
FrÄn abstraktion till hyperrealism : En historisk exposé av stridsvagnsanimationer i elektroniska spel
Denna uppsats presenterar en historisk exposé kring den visuella och tekniska utvecklingen av stridsvagnsanimationer. Detta med fokus pÄ perception och kognition utifrÄn definitionerna abstraktion, realism och hyperrealism. Uppsatsen Àmnar förklara i bild, text och rörlig media hur utvecklingen sett ut och hur lÄngt den har nÄtt. För att Ästadkomma detta har en analysmatris tagits fram, ur vilken valda bestÄndsdelar i spelen Battlezone, Battle Tank och Battlefield 1942 dissekeras. För att ytterligare pÄvisa kontrasten i utvecklingskurvan, har jag haft Craft Animations och deras verktyg till min hjÀlp.
AffÀrsutvecklares betydelse för inkubatorföretag
Syftet med uppsatsen var att undersöka affÀrsutvecklares betydelse för företag i en inkubator utifrÄn inkubatorföretagens synvinkel. Uppsatsen syftade Àven till att ta fram ett verktyg för att mÀta denna betydelse. Studien utfördes genom intervjuer med företagsrepresentanter och andra nyckelpersoner vid inkubatorn Ideon Innovation i Lund. Intervjuerna bestod av sÄvÀl öppna frÄgor som enkÀtfrÄgor. EnkÀtfrÄgorna sammanstÀlldes i ett verktyg som tagits fram för att utvÀrdera affÀrsutvecklares betydelse.
LÀrares skilda uppfattningar av motivation och styrdokument i matematikundervisningen : En intervjustudie pÄ gymnasiesÀrskolans nationella program.
Syftet med studien Àr att undersöka nÄgra gymnasiesÀrskolelÀrares syn pÄ motivation och förankring i styrdokumenten i Àmnet matematik. Min utgÄngspunkt Àr det sociokulturella perspektivet, dÀr delaktighet ligger till grund för motivationen. Delaktighet i det sociala sammanhanget samt i elevernas egen kunskapsutveckling.Jag har valt en kvalitativ ansats och en fenomenografisk analys, mitt fokus Àr att hitta skillnader i lÀrarnas uppfattningar kring motivation och styrdokument. Med stöd av denna ansats har jag valt Ätta semistrukturerade intervjuer, som metod.Resultatet visar att det finns variationer pÄ hur lÀrarna ser pÄ motivation och utvecklingstörning. Utfallsrummet Àr inre förutsÀttningar för motivation med underkategorierna inuti individen och i samspel med andra och yttre förutsÀttningar för motivation.
Geometri och IKT. Observationer av undervisning med IKT för Ärskurserna 3-9
Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om IKT kan vara ett verktyg för att utveckla elevers begreppsliga och kommunikativa förmÄgor, hÀr tillÀmpat pÄ det centrala innehÄllet geometri Är 4-6.Teori: Studiens avsikt Àr att utforska om IKT kan vara ett verktyg för att utveckla elevers förstÄelse av geometriska begrepp och dÀrigenom utveckla kvalitén i deras kommunikation. IKT utgör i det hÀr arbetet dels ett verktyg för att synliggöra pÄ vilka skilda sÀtt elever uppfattar geometriska begrepp, dels hur man frÄn deras individuella uppfattningar kan utveckla begreppsförstÄelsen och dÀrmed kvalitén i kommunikationen.. Variationsteorin Àr den lÀrandeteorin som utgör referensram för elevers lÀrande i den hÀr studien. Metod: Eftersom studiens avsikt var att jag tillsammans med tre kollegor skulle studera vÄr egen praktik valdes aktionsforskning med observation som metod. Det innebar att vi kunde planera, reflektera, dra slutsatser och planera för en ny aktion.
Hurwitz 1, 2, 4, 8-sats
Genom att nya system testas i allt högre tempo kan det lÀmpliga testverktyget underlÀtta testarbetet. Styrkan med testverktyg Àr att den hÄller behövd funktionalitet pÄ en plats. Flera verktyg stödjer automatisering av manuella tester..
BerÀttelsen ? ett verktyg för kulturmiljövÄrden Fokus pÄ kulturhistoriska berÀttelser i vÀrderingsoch urvalsarbete
Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Bebyggelseantikvariskt program15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2012:12.
Verktyg för anvÀndning i Vattenfall Eldistributions underhÄllsprocess
Arbetet bygger pÄ att de informationssystem som anvÀnds idag men som blir allt Àldre och dÀrigenom inte klarar de krav som stÀlls pÄ dem. Detta medför att informationssystemen mÄste migreras till modernare plattformar, dÄ företagen dels inte klarar sig utan dess nuvarande funktionalitet och dels mÄste vidareutveckla systemen.Detta arbete tar upp olika sÀtt som detta kan genomföras pÄ och vilka problem som kan komma att uppstÄ nÀr detta sker. För att kunna undersöka detta sÄ genomfördes ett antal migrationer. SprÄken som migrationen kommer att ske mellan Àr Visual Basic 6 och Visual Basic .net. Migrationerna kommer att ske med hjÀlp av ett migrationsverktyg, samt ett ramverk som i arbetet skrÀddarsys för just arbetets typ av migrationer.Det arbetet kommer fram till Àr att det sker problem vid anvÀndande av ett verktyg och Àven att det inte ger tillrÀckligt med respons pÄ vad som gÄtt snett under migrationerna..
Teknik i skolans tjÀnst? : ? en fenomenologiskt inspirerad studie av IKT i undervisning
Tekniken expanderar pÄ olika sÀtt inom skola och utbildning i den digitala tidsÄldern. Ett uttryck för detta Àr sÄ kallade 1:1-lösningar, det vill sÀga tekniklösningar dÀr varje elev har sin egen dator. Det anstÄr forskningen att klargöra hur tekniken bör integreras i undervisningen för att pÄ bÀsta sÀtt frÀmja elevernas lÀrande, vilket torde vara sÀrskilt angelÀget nu dÄ det Ànnu inte Àr vederhÀftigt belagt att digitala verktyg faktiskt har en potential att frÀmja elevers lÀrande.Denna fallstudie utgör formen av ett förslag pÄ hur tekniken kan integreras i undervisningen för att frÀmja elevers lÀrande i 1:1-lösningar. Genom en fenomenologiskt inspirerad ansats fokuseras gymnasieelevers upplevelser av ett digitalt verktyg, lÀrplattformen Socrative. Centrala frÄgestÀllningar Àr hur Socrative kan fungera som ett stöd för elever i deras lÀrande och hur detta verktyg kan pÄverka elevers motivation.
HTML5 klientbaserad schemalÀggningssystem Simplan
Detta examensarbete har förlagt sig pÄ Saab Aeronautics i Tannerfors, Linköping. Saab Aeronautics utvecklar och bygger Jas Gripen. Saab Aeronautics i Linköping utvecklar simulatorer som anvÀnds för att testa olika versioner av mjukvara som anvÀnds i JAS Gripen plan. Dessa simulatorer anvÀnds inte bara av utvecklare i testsyften utan Àven av piloter som övar inför uppdrag och för att ge feedback till utvecklarna om mjukvarorna. Vi utförde examensarbetet pÄ simulatorcentralen pÄ omrÄdet.
FrÄn krita till tangentbord : En kvalitativ intervjustudie om internet som pedagogiskt verktyg i hem- och konsumentkunskap
Internet som undervisningsmetod medför bÄde för- och nackdelar. Eleverna fÄr arbeta med ett verktyg som engagerar dem och de lÀr sig att behÀrska ett kritiskt förhÄllningssÀtt. Samtidigt har elever ofta mer kunskap om internet Àn vad lÀrarna har vilket leder till att eleverna lÀr lÀraren. Vid anvÀndande av internet som undervisningsmetod krÀvs det att eleven utvecklar ett kritiskt förhÄllningssÀtt, vilket inte alltid sker dÄ eleven lÀr lÀraren. Det huvudsakliga syftet med denna studie var att undersöka hem- och konsumentkunskapslÀrares anvÀndning av och attityder om internet som metod i sin undervisning.
SÀljknep och pÄverkan : Hur kunder blir pÄverkade av dessa
Svensk filmindustri idag finansieras huvudsakligen genom statliga medel. Dock finns det inte tillrÀckligt med finansiella medel jÀmfört det antal svenska filmer som produceras varje Är. NÀr finansieringen Àr otillrÀcklig kan det vara av största vikt att förstÄ och kunna arbeta med finansiell bootstrapping som verktyg för att kunna slutföra produktionen av filmen. Finansiell bootstrapping Àr ett begrepp som kan fungera som ett resursanskaffande verktyg för att tillföra resurser till en produktion till en lÀgre kostnad Àn marknadspriset, eller till ingen kostnad alls. Denna uppsats syftar till att undersöka om detta verktyg finns inom svensk filmproduktion ? och i sÄ fall vilka som anvÀnder verktyget och varför.
Att skriva sig till lÀsning med datorn som verktyg : "Det Àr bra med datorn för man kan sudda sÄ smart"
Syftet med studien Àr att undersöka vad som har studerats och uppmÀrksammas om metoden Att skriva sig till lÀsning samt undersöka lÀrares Äsikter och uppfattningar om metoden och hur de anvÀnder datorn i undervisningen. Samt hur pedagoger i spÀnningsfÀltet mellan lÀrare, elev och en specifik metod uppfattar perspektivförskjutningen frÄn lÀs-och skrivinlÀrning till skriv-och lÀsinlÀrning. Med studien synliggörs en beskrivning av metodens fördelar och nackdelar samt uppfattningar av metodens lÀmplighet för alla elever. Metoden som anvÀndes var kvalitativa intervjuer med lÀrare och en deltagande observation. Resultatet visade att lÀrarna var positiva till arbetssÀttet dÀr de anvÀnder datorn som verktyg i lÀs-och skrivinlÀrningen.
Undersökning av CASE-verktygs förmÄga att översÀtta konceptuella modeller till SQL-92
I dagens mjukvaruutvecklingsprocess anvÀnds olika hjÀlpmedel för att underlÀtta och automatisera vissa delar av processen. CASE-verktyg anvÀnds exempelvis för att översÀtta konceptuella scheman till SQL-scheman. En anvÀndare av dessa hjÀlpmedel förutsÀtter att producerat resultat blir det samma som om det gjordes manuellt. PÄ grund av att det kan alltid förekomma mÀnskliga fel nÀr översÀttningen görs manuellt anses CASE-verktygen ocksÄ som hjÀlpmedel för att upprÀtthÄlla kvalitet. Att CASE-verktygen utför det arbete pÄ det sÀtt deras leverantörer pÄstÄr Àr ett basvillkor som inte fÄr sopas under mattan.MÄlet med projektet var att göra en systematisk analys av CASE-verktygs förmÄga att översÀtta konceptuella scheman till SQL.
Helikopterns betydelse för de amerikanska styrkorna under Vietnamkriget
Inriktningen pĂ„ uppsatsen kommer att vara vilken nyttja och vilket behov svensk militĂ€r kan ha med helikoptern som verktyg i en militĂ€r operation.Ămnet belyses genom en analys av ett historiskt skeende dĂ€r helikoptern för första gĂ„ngen fick pĂ„visa sina styrkor och svagheter som verktyg i ett konfliktomrĂ„de.Uppsatsen behandlar den delen av Vietnamkriget, dĂ„ fokus frĂ„n mĂ„nga nationer och inte minst nĂ€rvaro av amerikansk militĂ€r var som störst (1965-75). Fokus pĂ„ uppsatsen kommer att vara vilken effekt helikoptern bidrog med under operationerna i Vietnam kopplat mot krigets grundlĂ€ggande förmĂ„gor. [1]Ămnet Ă€r intressant i förhĂ„llande till de planerade förĂ€ndringarna i Försvarsmakten idag, dĂ„ den luftburna förmĂ„gan kan komma att försvinna. DĂ€rför Ă€r det viktigt att belysa vad helikopterunderstöd kan göra för skillnad i en militĂ€r operation.Anledning till att uppsatsen kommer behandla Vietnamkriget Ă€r att striderna i Vietnam var de första striderna i betydande omfattning dĂ€r en armĂ©kĂ„r nyttjade helikoptrar. Vietnamkriget Ă€r Ă€ven vĂ€ldokumenterat och ger ett bra underlag för denna typ av arbete.