Sök:

Sökresultat:

402 Uppsatser om Absolut Vodka - Sida 4 av 27

Grade Aid: Arbetet kring en applikation med mÄlet att underlÀtta betygsÀttning

I detta arbete presenteras och diskuteras skapandet och resultatet av en iOS?applikation som skall vara till hjÀlp för lÀrare i grund? och gymnasieskolan.Vid arbetet kring större applikationer mÄste plannering och utförande ömsom stötas mot varandra. Mycket av tiden och arbetet gÄr till att skifta mellan olika programmatiska och visuella lösningar, för att i slutÀndan nÄ det som stÀmmer bÀst överens med det önskade resultat. Att minimera denna tidsÄtgÄng och att skala bort sekundÀr funktionalitet har varit en stor utmaning för mig, men ocksÄ det jag har lÀrt mig absolut mest av.Slutresultatet blev en anvÀndbar produkt men med, frÄn planneringen sett, en reducerad funktionallitet. Jag ser möjligheter i, och hoppas kunna Àgna tid Ät, en utvekling av produkten i framtiden, var jag kan dra nytta av den lÀrdom som arbetet har fört med sig..

Sonic branding: Musik Marknadsföring och Religion

Musikmarknadsföring - att marknadsföra sig med musik och ljud Àr mycket inne just nu. Stora företag lÀgger ner allt större del av sin marknadsföringsbudget pÄ att skapa en konsistent musikprofil. Sonic branding Àr ett marknadsföringskoncept som utgÄr frÄn detta liksom sensory branding som innebÀr att marknadsföra sig konsekvent mot samtliga av mÀnniskans sinnen. BÄde sonic branding och sensory branding utgÄr frÄn religion och kristendom som inspiration för detta. Ingen av dem har dock undersökt vad kristendomens musikhistoria kan tillföra marknadsföring med musik.

Metadata : En forensisk analys av Exif

I en bild tagen med en digitalkamera kan man Äterfinna mÀngder av information om bildens ursprung och instÀllningar i kameran, nÄgot som benÀmns som Exif3data. Detta Àr nÄgot som kan vara av absolut intresse vid forensiska undersökningar i syfte att knyta bevismaterial till en gÀrningsman. I detta arbete skall ett antal frÄgestÀllningar besvaras som kan vara aktuell för en IT3 forensiker, med avseende pÄ bilder tagna med en smartphone. Kan man styrka att en specifik enhet har tagit en specifik bild? Hur tillförlitlig Àr den GPS3information som kan lagras i en bild? Genom experiment och granskningar av Exif3data, kommer detta arbete ge svar pÄ dessa frÄgor.

Online communities : En studie av Lunarstorms framgÄng

Communities Àr ett hett Àmne som idag stÀndigt diskuteras i media. MÀnniskor blir mer och mer benÀgna att interagera online och mÀngden med online communities ökar i takt med detta. I Sverige finns en community som heter Lunarstorm som har blivit ett fenomen som inte har skÄdats nÄgon annanstans. Med sina 1,3 miljoner anvÀndare Àr det absolut störst i Sverige idag. Jag har i min uppsats tagit fram ett antal faktorer ur litteraturen som Àr avgörande för ett online communities framgÄng.

Kausalitetsbedömning och ansvarsfrÄgan vid konkurrerande skadeorsaker

Inom skadestÄndsrÀttens omrÄde gÀller som ett av de grundlÀggande kraven att det skall förekomma kausalitet, d v s orsakssamband mellan en föreliggande hÀndelse och den uppkomna skadan. Detta krav Àr absolut pÄ sÄ vis att skadestÄnd överhuvudtaget inte kan bli aktuellt utan att kausalitet föreligger. Det finns Ätskilliga problem kopplade till prövningen av kausaliteten. Domstolarnas bedömning försvÄras exempelvis av situationer som innebÀr att det finns fler Àn en möjlig skadeorsak. Denna framstÀllning har haft till syfte att uppmÀrksamma problematiken i den svenska rÀttstillÀmpningen gÀllande bedömningen av ansvarsfrÄgan i dessa situationer, samt att belysa de bevissvÄrigheter som dÄ kan uppstÄ för kÀranden.

Lika barn leka bÀst

Denna fallstudie Àr en undersökning om lÀrande vid arbetsplatsförlagd undervisning i den yrkesförberedande gymnasieskolan. Undersökningens syfte vara att studera hur samspelet mellan handledare och elev pÄverkar elevens lÀrande, vad handledaren ser som viktigt att bedöma och vilken betydelse elevens egen drivkraft och intresse har för utfallet. Informationen samlades in via systematiska observationer, anteckningar, samtal, ostrukturerade intervjuer, analys av bÄde muntliga och skriftliga omdömen samt elevers loggböcker. Undersökningens slutsatser handlar i stort om att ett bra samspel mellan handledare och elev Àr en absolut avgörande faktor för att ett lÀrande ska ske och att handledaren formulerar ett omdöme. Vidare handlar det om att utformandet av och innehÄllet i omdömet stÄr i relation till bÄde elevens och handledarens egen drivkraft och intresse för vald yrkesinriktning..

Skolkuratorers behovstillfredsstÀllelse och personlighet i yrkesval och arbete

Ett studieomrÄde inom arbetspsykologin utgörs av yrkesvalspsykologin. Yrkesvalet kan pÄverka pÄ bÄde individ- och organisatorisk nivÄ. Syftet med denna studie var att undersöka och beskriva varför skolkuratorer har valt detta specifika yrke. PÄverkades valet av yrke av individuella arbetsrelaterade behov och personlighetstyp? AnsÄg skolkuratorerna att de fick anvÀnda sig av sina arbetsrelaterade behov i yrkesvardagen? Ett personlighetsinventorium, ett sjÀlvskattningsformulÀr och en intervju var de metoder som anvÀndes i studien.

Insamling av och trÄdlös överföring av patientdata

Företaget Caretech har som avsikt att utveckla en modul för överföring av puls, blodtryck och eventuella framtida givare via deras befintliga patientlarmsystem (trygghetslarm). Detta för att möjliggöra central övervakning av patientstatus vad det gÀller puls och blodtryck. För att Ästadkomma detta krÀvs ett interface mellan Caretechs system och pÄ marknaden befintliga givare för puls och blodtryck. InnehÄllet i rapporten beskriver de delar av projektet som Caretech anser kan vara publika. Interfacet skall helst byggas med komponenter som Àr kÀnda och anvÀnda av Caretech i deras övriga produktsortiment.

FrÄn Smet till Klarhet : BÀttre ljud i datorspel

Jag har under vÄren 2008 arbetat med att ta fram ett skriftligt verk som försöker besvara frÄgan hur jag kan designa en komplett och balanserad ljudbild för datorspel. Arbetet Àr baserat pÄ en omfattande litteraturstudie, tvÄ större ljudanalyser av tvÄ datorspel samt mindre studier av ljud i ett antal datorspel. Utöver det sÄ har arbetet Àven innefattat ett samarbete med ett anonymt datorspelsföretag dÀr mÄlet var att ta fram ett antal ljudeffekter inom ramen för en större uppdatering av ett datorspel som de utvecklar.Syftet med att finna svaret pÄ frÄgestÀllningen har varit att öka min egen förstÄelse för vad som utgör en komplett och balanserad ljudbild i datorspel samt att vidareförmedla detta och pÄ sÄ vis uppmuntra datorspelsutvecklare att tÀnka mer pÄ ljud. Detta genom att i det skriftliga verket ta upp de relaterade problemen i processen och ge förslag pÄ hur de skulle kunna avhjÀlpas. Ett av de absolut största problemen Àr att ljud ofta blir underprioriterat, och det fick jag sjÀlv uppleva under arbetet med ljudeffekterna till det anonyma företaget..

Vilket mervÀrde ger det svenska ursprunget en produkt pÄ den australiensiska marknaden?

Denna studie undersöker om Sverige som produktland ger ett mervÀrde Ät produkter relaterade till Sverige pÄ den australiensiska markanden. Studien Àr grundad pÄ en enkÀtstudie som utfördes pÄ 67 personer i Toowoomba, Australien. Kopplingen till ett lands mervÀrde ligger i kundens uppfattning till de land de förknippar produkten med, nÄgot som kan förstÀrkas eller minskas. Studien visar att över 90 % av de tillfrÄgade kÀnde till Ericsson, IKEA och Volvo medan drygt hÀlften kÀnde till Absolut. De hade alla en starkare produktnisch Àn Sverige som nation.

Kunskapsutvinning ur informationssystem : Utvinning och vÀrdering av kunskap för att öka kvaliteten pÄ kravspecifikationer

Denna rapport har haft som uppgift att studera hur organisationer ska gÄ tillvÀga för att utvinna och vÀrdera kunskap ifrÄn sitt befintliga informationssystem. Detta Àr en mycket viktig process dÄ kunskap har blivit en av de absolut viktigaste resurserna för organisationer över hela vÀrlden. Utvinningen Àr viktig att effektivisera sÄ att inte organisationer förlorar viktig kunskap nÀr de avvecklar sitt gamla informationssystem för att bygga ett nytt och bÀttre system. Samtidigt Àr det viktigt att vÀrdera ifall den utvunna kunskapen Àr relevant för organisationen. Ifall den inte Àr relevant sÄ ska den inte sparas utan kasseras för att öka effektiviteten. För att undersöka detta problem sÄ har en kvalitativ fallstudie genomförts hos ett medelstort företag som heter Colorex Sweden AB.

Pedagogisk dokumentation: ett medel för att skapa demokrati genom barns inflytande i förskolan

I denna C-uppsats problematiseras huruvida pedagogisk dokumentation anvÀnds för att utveckla demokrati i förskolan. Syftet Àr att studera pedagogisk dokumentation som medel för att skapa inflytande för barn i förskolan. Studien utgÄr frÄn en fenomenologisk ansats och den metod som har anvÀnts Àr av kvalitativ art. Resultatet vi fÄtt fram redogör dÀrför inte för en absolut sanning utan för de tvÄ intervjuade pedagogernas erfarenheter och vÄr tolkning av dessa. Informanterna Àr tvÄ pedagoger som arbetar med pedagogisk dokumentation i sin profession.

Åtta gymnasielĂ€rares upplevelser av bedömning och betygssĂ€ttning i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa

UtvÀrderandet av instrument och metoder Àr vÀsentligt för att avgöra validiteten och reliabiliteten av studiers resultat. I den hÀr studien utvÀrderades delskalan Emotional Regulation. Delskalan ingÄr i Social Competence Scale (Corrigan, 2003) och anvÀndes som underlag för observationer av barn i Äldern 4-5 Är inom implementeringsförsöket av preventionsprogrammet PsPATHS i Sverige. Totalt deltog 132 barn vid tvÄ separata observationstillfÀllen. TvÄ explorativa faktoranalyser med olika estimationsmetoder (ML och GLS) resulterade i en enfaktorslösning.

Vad driver individer till nedladdning - en studie kring piratkopiering

I och med den nya lagstiftningen hoppades AntipiratbyrÄn och dess medlemsorganisationer att nedladdningen av musik och annan upphovsrÀttskyddat material skulle upphöra eller minska. Detta har den inte gjort samtidigt som det hela tiden kommer nya tekniker som gör det möjligt att gÄ förbi lagstiftningen, detta beror pÄ att lagstiftningen upplevs som luddig. Efter den 1:a juli 2005 har det blivit olagligt att ladda ner upphovsrÀttsskyddat material. Trots detta förbud fortsÀtter personer att ladda ner, kan detta bero pÄ att de saknar moral eller Àr det sÄ att personerna har missuppfattat gÀllande lagstiftning? Denna uppsats undersöker endast de rÄdande förhÄllanden i Sverige.

Fusk och plagiering : En undersökning om hur gymnasieelever resonerar kring fenomen som fusk och plagiering

Syftet med studien Àr att undersöka hur gymnasielever resonerar kring fusk och plagiering. FrÄgorna vi söker svar pÄ Àr: vad blir föremÄl för övervÀgande nÀr elever resonerar kring vad som Àr tillÄtet respektive otillÄtet vid examinationer; vilka moraliska resonemang för elever och hur motiverar de dessa? Detta görs genom fokusgruppsdiskussioner dÀr eleverna fÄr diskutera tvÄ olika case dÀr det ena caset berör fusk och det andra plagiering. Casen Àr framtagna och omarbetade för att lyfta fram fusk- och plagieringsrelaterade problem som passar in i elevernas sociala kontext. Resultaten visar att eleverna har svÄrigheter att avgöra vad som Àr fusk i alla situationer.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->