Sök:

Sökresultat:

403 Uppsatser om Absolut Vodka - Sida 16 av 27

Att varumÀrka eller inte varumÀrka? Det Àr frÄgan

VarumÀrken har sedan lÀnge varit det absolut viktigaste företag har för att kunnat sÀrskilja produkter frÄn varandra. Att varumÀrket har betydelse för konsumenten, nÀr denne utvÀrderar sina eventuella inköp, har varit kÀnt sedan lÀnge. NÀr en konsument vÀljer ett varumÀrke framför ett annat gör denne ett aktivt val angÄende vilken grupp han/hon anser sig tillhöra.DÄ varumÀrken Àr nÄgot immateriellt och abstrakt Àr det inte lÀtt att kunna mÀta dess betydelse och vÀrde. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka, förklara och analysera hur kvinnor i en given mÄlgrupp resonerar nÀr de, vid en köpbeslutsprocess, stÀlls inför en mÀngd varumÀrken. För att göra det möjligt att besvara syftet har vi valt att utgÄ frÄn följande forskningsfrÄga:Vilken betydelse har ett varumÀrke, vid en köpprocess, för en kvinnlig mÄlgrupp mellan 20-40Är?För att besvara frÄgan har vi valt att utgÄ frÄn en kvalitativ ansats dÀr vi anvÀnder oss av fokusgrupper.

Samspelet mellan numeracypraktiker : - i skola och hem

Efter ett dÄligt resultat i valet 2002 genomgick Moderaterna en förnyelseprocess och blev Nya Moderaterna. I valet 2006 rönte partiet stora framgÄngar och antalet vÀljare som röstade pÄ Moderaterna ökade markant. Genom en retorikanalys av partiets valmanifest som presenterades inför respektive val har jag undersökt Moderaternas förnyelseprocess. Jag har undersökt den argumentation som anvÀnds i koppling till sakpolitiska ÄtgÀrder i respektive valmanifest för att sedan jÀmföra dem med varandra. Syftet har varit att undersöka hur retoriken förÀndrats.Tidigare studier i Àmnet, vilka presenteras i undersökningen, visar hur Moderaternas förÀndring har inneburit vissa politiska förflyttningar men ocksÄ att stora delar av förnyelsen ligger i presentationen.

"De nÄgot svagare barnen". En diskursanalys om diagnos- och bedömningsmaterial i förskolan

Syfte: I förskolan anvÀnds diagnos- och bedömningsmaterial för att dokumentera barn utveckling.. Ett vanligt förekommande material Àr TRAS- Tidig Registrering Av SprÄk som anvÀnds till att kartlÀgga barns sprÄkliga utveckling. Studien syftar till att synliggöra och analysera hur barn som anses ha sprÄksvÄrigheter beskrivs i TRAS materialet. FrÄgestÀllningarna i studien Àr: Vilka identitetspositioner finns i TRAS materialet?Hur beskrivs ÄtgÀrder som föreslÄs för barn som anses ha sprÄksvÄrigheter?Hur legitimeras anvÀndandet av TRAS i förskolan? Teorietisk ram och genomförande:Kritisk diskursanalys har anvÀnts i studien.

KVINNORS UPPLEVELSE AV LIVMODERTRANSPLANTATION

Bakgrund: Livmodertransplantation ?r en behandling mot ofrivillig barnl?shet som beforskats vid bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset de senaste decennierna. Absolute Uterine Factor Infertility (AUFI) inneb?r en avsaknad av livmoder. Livmodertransplantation inneb?r att kvinnor som lider av absolut infertilitet f?r en m?jlighet att motta en livmoder fr?n en donator f?r att kunna b?ra och f?da sina egna barn. Tidigare har det inte funnits n?gra behandlingar mot denna typ av infertilitet och d?rf?r har adoption eller surrogatmoderskap varit de enda alternativen f?r dessa kvinnor. Livmodertransplantation ?r fortfarande i forskningsstadiet i Sverige men kommer med stor sannolikhet att erbjudas som behandling inom snar framtid.

Psykisk ohÀlsa som saklig grund för uppsÀgning: Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar

Psykisk ohÀlsa kan vara orsaken till avtalsbrott eller annan skada som den anstÀllde Äsamkar annan pÄ grund av sitt hÀlsotillstÄnd. Syftet med detta arbete Àr att utreda nÀr en arbetsgivare fÄr sÀga upp en arbetstagare pÄ grund av dennas psykiska ohÀlsa. MÄlet Àr Àven att utreda begreppet psykisk ohÀlsa samt undersöka vem som bÀr rehabiliteringsansvaret nÀr en anstÀlld utsÀtts för psykisk ohÀlsa. Arbetet behandlar uppsÀgning pÄ grund av sjukdom för att knyta an till psykisk ohÀlsa. För att ge lÀsaren en överblick rörande de allmÀnna bestÀmmelserna kring uppsÀgningar berör författaren Àven uppsÀgningar med anledning av arbetsbrist och personliga skÀl.

Kontextuell inverkan pÄ intranÀt : Viktiga aspekter vid design för kontextuell förÀndring och limiterade utrymmen

Studien startade pÄ uppdrag av KTRAB saneringsbolag i Göteborg dÄ de eftersökte ett förslag till ett intranÀt med mÄl att det skulle vara enkelt att anvÀnda i deras saneringsfordon.Studiens syfte utvecklades dÄ till att undersöka hur den kontextuella miljön och dess skiftningar inverkade pÄ hur anvÀndaren skulle ha möjlighet att anvÀnda intranÀtet nÀr denne befann sig i ett utrymme med begrÀnsade interaktionsmöjligheter, i detta fall i hytten av ett saneringsfordon. IntranÀtens utveckling har gÄtt framÄt starkt sedan 1990-talet och har kommit att spela en viktigare och viktigare roll för företagen och dess profilering. IntranÀten har kommit en lÄng vÀg frÄn att bara vara en uppsamlingsplats för information och i denna artikel undersöks det nÀrmare hur lÄngt intranÀtet har kommit gÀllande funktionalitet i begrÀnsade utrymmen och förÀnderlig kontext, samt hur ett intranÀt kan anpassas att passa in i just en sÄdan miljö.Under studiens gÄng har intervjuer och workshops genomförts samt har designprinciper som Nielsens 10 heuristiska och Krugs ?Trunk Test? applicerats och har tillsammans med ett flertal andra designprinciper lagt grunden för en ny lista med specifika designprinciper gÀllande vad som möjliggör för god design i ett intranÀt i förÀnderlig kontext. Detta ledde fram till att studien kunde presentera ett svar pÄ forskningsfrÄgan och ge svar pÄ vad som krÀvs för att underlÀtta navigering och informationshantering vilket resulterade att i en förÀnderlig kontext med limiterade interaktionsmöjligheter tjÀnar designen pÄ att förse med stora knappar och valmöjligheter, tydlig text anpassat till anvÀndaren samt en sÄ grund och okomplicerad hierarki som möjligt, undvik alla de funktioner som inte anses vara absolut nödvÀndiga för att lÄta anvÀndaren arbeta effektivt med intranÀtet..

NÀrstÄendes behov av stöd

VĂ„rt syfte med detta examensarbete Ă€r att undersöka om individen pĂ„verkas av samhĂ€llet och arbetsmarknaden i sina val av en högre utbildning och om sĂ„ Ă€r fallet hur denna pĂ„verkan yttrar sig. Åttiotalister pĂ„stĂ„s i undersökningar vara den första generationen som genom att vĂ€xa upp i det senmoderna samhĂ€llet ska ha utvecklat andra vĂ€rderingar gĂ€llande bla arbetsmarknad och studier. Detta ska innebĂ€ra att de Ă€r bĂ€ttre anpassade till spelreglerna pĂ„ dagens arbetsmarknad. DĂ€rför vill vi ocksĂ„ undersöka pĂ„ vilket sĂ€tt generationsskillnader kan yttra sig mellan Ă„ttiotalister och sextiotalister i deras val av att genomgĂ„ högskolestudier. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar Ă€r följande: vad driver individen till att vĂ€lja högre studier, hur har det senmoderna samhĂ€llet och arbetsmarknaden pĂ„verkat individens val att studera och pĂ„ vilket sĂ€tt syns det skillnader mellan sextiotalister och Ă„ttiotalister nĂ€r det gĂ€ller studier och arbetsmarknad.

FörstÄelsen av kundmissnöje : En undersökning om studenters missnöje och kundbeteende i kollektivtrafiken

I kollektivtrafiken Àr socialt oacceptabla beteenden vanligt förekommande och mÄnga anstÀllda blir utsatta för krÀnkningar sÄsom utskÀllningar, förolÀmpningar och/eller svordomar (Strandberg et al. 2008). Branschstatistik visar att ungefÀr hÀlften av samtliga arbetsskadeanmÀlningar till Arbetsmiljöverket mellan Ären 2005-2007 kunnat kopplas till vÄld, hot eller rÄn (Strandberg 2008). BÄde polis och socialsekreterare har en lÀgre anmÀlningar andel Àn kollektivtrafiken, medan endast yrkesgrupperna kriminalvÄrdare och vÀktare har en högre andel.För att ha en möjlighet till att reducera dessa oacceptabla beteenden Àr det viktigt att studera kundbeteenden och hitta orsaken till att kunder blir missnöjda. Företag och organisationers kunskap om kundbeteenden Àr en viktig framgÄngsfaktor.

Hedgefonder - absolut avkastning?

Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka vilket anvĂ€ndningsomrĂ„de journalister, som Ă€r anknutna till en redaktion, har att anvĂ€nda sig av bloggar och dess möjligheter. Vi vill undersöka bloggen som fenomen och dĂ„ i synnerhet varför journalisten vĂ€ljer att anvĂ€nda sig av denna alternativa medieproduktion, trots att han har möjlighet att genom sin redaktion kunna uttrycka sig och bli publicerad för en allmĂ€nhet som lyssnar till honom/henne. Vi kommer med hjĂ€lp av intervjuer, gjorda via mail, försöka att klargöra hur bloggen anvĂ€nds av journalister och till vĂ„r hjĂ€lp kommer vi att anvĂ€nda JĂŒrgen Habermas teori om offentlighet sĂ„ som han har förklarat det i sin bok Borgerlig offentlighet.FrĂ„gestĂ€llningen i uppsatsen Ă€r:· Hur ser journalisten pĂ„ bloggen i avseende pĂ„ det offentliga och det privata?· Vilket urval gör journalisten dĂ„ han/hon skriver i sin blogg?· Hur kan journalisten anvĂ€nda sig av bloggen?Undersökningen grundar sig i tvĂ„ stycken mailintervjuer med journalister som sjĂ€lva bloggar. Dessa tvĂ„ Ă€r Anders Linder, ledarskribent pĂ„ Svenska Dagbladet, som bloggar under Svenska dagbladets redaktionella flagg och Andreas Ekström, journalist pĂ„ Sydsvenskan, som skriver i ett mer privat rum.

LÀslust och lÀsförstÄelse - en longitudinell studie under 3 Är

ABSTRAKT Hemström Marianne & Jonasson Anna (2011). LÀslust och lÀsförstÄelse ? en longitudinell studie över 3 Är (Motivation of reading and reading conprehemsion - a longitudinal study during 3 years). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogexamen, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med denna aktionsstudie Àr att ta reda pÄ huruvida lÀslusten och lÀsförstÄelsen har ökat hos eleverna i Är 9 efter att de har deltagit i ett strukturerat och lÀrarlett lÀsprojekt under tre Ärs tid. Vi frÄgade oss vilken pÄverkan det treÄriga lÀsprojektet har haft pÄ eleverna i Är 9 gÀllande deras lÀslust och lÀsförstÄelse och om vi genom lÀsprojektet nÄr de elever i undersökningsgruppen som har svag lÀsförstÄelse, samt om lÀsprojektet har ökat medvetenheten hos pedagogerna gÀllande lÀsning och lÀsförstÄelse.

Garantier kontra due diligence vid företagsförvÀrv : SÀrskilt om sÀljarens och köparens ansvar

SammanfattningAv störst vikt vid en företagsförvÀrvsprocess Àr huruvida sÀljaren och köparen reglerar sina ansvarsomrÄden och bestÀmmer grÀnser för riskövergÄngen i köpeavtalet. Ur rÀttsÀkerhetssynpunkt Àr det essentiellt att kunna förutsÀga och identifiera riskerna redan vid avtalsslutet. Det ligger ofta i parternas intresse att sÄ lÄngt som möjligt reglera förutsÀttningarna redan vid ingÄende och utformning av ett köpeavtal.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka samspelet och följden av att sÀljaren inför garantiutfÀstelser i ett köpeavtal kontra resultatet av att köparen faktiskt genomför en due diligence-undersökning innan ett köpeavtal kommer till stÄnd. Detta genomförs med utgÄngspunkt i diskussionen kring riskfördelning mellan avtalsparterna, köplagens regler om sÀljarens upplysningsplikt, köparens undersökningsplikt och den allmÀnna lojalitetsplikten som Äligger avtalsparter.UtgÄngspunkten vid formuleringen av avtal mellan parterna anses vara det köprÀttsliga felbegreppet med dess utgÄngspunkt i köparens befogade förvÀntningar pÄ det överlÄtna objektet. En genomförd due diligence och införande av garantier i köpeavtal kan innebÀra att riskövergÄngen regleras och de befogade förvÀntningarna preciseras vilket leder till förutsÀgbarhet och sÀkerhet för parterna att kunna förutse eventuella framtida risker.

Slöjdundervisning utomhus : fördelar och nackdelar

Jag har i detta examensarbete fördjupat mig i hur slöjdundervisning kan ske utomhus. Vilka fördelar och nackdelar som finns med att bedriva undervisningen utomhus och i vilka former det kan ske. Jag har sjÀlv ett stort intresse av att vistas utomhus i naturen och att anvÀnda mig av naturens former i mitt slöjdande. Detta intresse har gjort att jag velat undersöka huruvida det Àr möjligt att utveckla skolslöjden genom att förlÀgga delar av undervisningen utomhus. För att ta reda pÄ detta har jag genomfört fyra lektioner utomhus pÄ den skola dÀr jag arbetar som slöjdlÀrare.

"Vem vet hur vÀrlden ser ut om fem Är" - en kvalitativ studie om samhÀlls- och arbetsmarknadspÄverkan vid val av högskoleutbildning

VĂ„rt syfte med detta examensarbete Ă€r att undersöka om individen pĂ„verkas av samhĂ€llet och arbetsmarknaden i sina val av en högre utbildning och om sĂ„ Ă€r fallet hur denna pĂ„verkan yttrar sig. Åttiotalister pĂ„stĂ„s i undersökningar vara den första generationen som genom att vĂ€xa upp i det senmoderna samhĂ€llet ska ha utvecklat andra vĂ€rderingar gĂ€llande bla arbetsmarknad och studier. Detta ska innebĂ€ra att de Ă€r bĂ€ttre anpassade till spelreglerna pĂ„ dagens arbetsmarknad. DĂ€rför vill vi ocksĂ„ undersöka pĂ„ vilket sĂ€tt generationsskillnader kan yttra sig mellan Ă„ttiotalister och sextiotalister i deras val av att genomgĂ„ högskolestudier. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar Ă€r följande: vad driver individen till att vĂ€lja högre studier, hur har det senmoderna samhĂ€llet och arbetsmarknaden pĂ„verkat individens val att studera och pĂ„ vilket sĂ€tt syns det skillnader mellan sextiotalister och Ă„ttiotalister nĂ€r det gĂ€ller studier och arbetsmarknad.

"Det goda livet krÀver det goda arbetslivet" : Hur individer upplever sin situation med trÀning pÄ arbetstid

Bakgrund: Allt fler företag vÀljer att pÄ ett eller annat sÀtt involvera hÀlsa i arbetet genom olika typer av hÀlsofrÀmjande insatser för att bland annat minska sjukfrÄnvaron. Det hÀlsofrÀmjande arbetet ger möjligheter att utveckla goda hÀlsorelaterade beteenden och en god hÀlsa för mÀnniskor i arbete. Genom att fler företag vÀljer att arbeta med hÀlsofrÀmjande insatser har diskussionen om det etiska dilemmat kommit upp till ytan.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att skapa en ökad förstÄelse för hur individer upplever trÀning pÄ arbetstid som inkrÀktande pÄ dennes privata sfÀr. Vidare syftar uppsatsen till att ge organisationer en vÀgledning i sitt arbete med trÀning pÄ arbetstid.Metod: Studien har framstÀllts i form av en fallstudie bland medarbetare i ett kommunÀgt företag med huvuduppgift att rena och hantera Kalmars vatten. Uppsatsen har en deduktiv ansats med en kvalitativ forskningsstrategi, dÀr den kvalitativa intervjun har legat till grund för datainsamlingen.Slutsats: Studien har visat att sÄ lÀnge individer upplever att de kan pÄverka sin situation Àr deras privata sfÀr inte hotad.

Psykologiskt Empowerment: en Kognitiv Resa mellan Arbetskontext och Relationer

Titel: Psykologiskt Empowerment: En kognitiv resa genom relationer och arbetskontextFörfattare: Niklas Hansson och Niklas JohanssonHandledare: Pia Ulvenblad och Ingemar WictorNyckelord: Psykologiskt Empowerment, PE, Arbetskontext, RelationerSyfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att öka förstÄelsen kring psykologiskt empowerment (PE), genom att studera kopplingen till relationer och arbetskontext.Problemformulering: Hur kan uppfattad nivÄ av PE kopplas till arbetskontext och relationer?Metod: En kvalitativ metod har anvÀnts och fyra fallstudier har gjorts pÄ organisationer med varierande branschtillhörighet, vilket gjorts för att maximera skillnaderna mellan fallen. PrimÀrdata kommer frÄn individuella intervjuer, vilka kompletterats med tillhörande frÄgeformulÀr och som gjort upplevda nivÄer av PE kvantifierbara.Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen utgörs av klassiska PE-teorier tillsammans med bestÄndsdelarna av konceptet, för att forma basen. Detta kombineras med nyare PE-teorier kopplade till bÄde arbetskontext och relationer, men Àven kortfattat vilka beteendemÀssiga utfall som kopplas till PE. Författarna har valt att fokusera mindre pÄ eventuella utfall kopplat till PE, dÄ dessa funnits i tidigare forskning, men inte kan negligeras helt, dÄ det kan tyckas absolut vÀsentligt att pÄ nÄgot sÀtt ta upp vad som Àr positivt och negativt kopplat till konceptetSlutsats: BÄde arbetskontext och relationer tycks kunna kopplas till uppfattad nivÄ av PE.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->