Sök:

Sökresultat:

121 Uppsatser om 3D-moduler - Sida 1 av 9

Modulära metoder för spelgrafik i Bloodline Champions

I mitt examensarbete så har jag valt att titta närmare på vad modulär spelgrafik är och hur grafik kan anpassas för att fungera bättre som moduler. Till min hjälp så har jag identifierat och använt mig av olika exempel från spelet Bloodline Champions. Bloodline Champions är ett kompetetivt nätverksspel till PC som jag tillsammans med en grupp andra studenter har varit med och utvecklat sedan hösten 2008. Jag kommer även att gå igenom och förklara hur, var och varför vi använder oss av modulär spelgrafik i spelet.Moduler används flitigt av många spel och det finns många olika sätt att använda moduler på. Att dela upp moduler i olika nivåer leder till att det blir lättare att få en överblick över hur detaljerade modulerna behöver vara.

3D-Moduler För Leveldesign : Stadsbyggnad med egyptiskt tema till spelet Testament

Denna rapport behandlar arbetet kring 3D-moduler med egyptiskt tema samt tillhörande guide till spelet Testament. Syftet var att skapa moduler som var lätta att anpassa och arbeta med, men samtidigt ha rum för god estetik och grafisk variation. I arbetet har en förstudie om forntida Egypten genomförts med bland annat Brier och Hobbs (1999) och Grönblom (2000) som referenser. Modulerna har genomgått testning utifrån Bryman (2001) med utgångspunkterna: variation, kombination och anpassning där testresultatet sedan analyserats. Tre frågeställningar ställdes upp som hjälp vid utvecklingen av modulerna och guiden.? Finns det något naturligt sätt att bryta ned en byggnad till logiska moduler?Svaret på frågeställningen är att logiska mått varit mer viktigt än eftersträvan att skapa logiska moduler.

Utformning av en kommunikations- och dataöverföringsarkitektur till IBDn : Utformning av en kommunikations- och dataöverföringsarkitektur som är anpassad till SAAB:s Intelligent Behavior Detector

Denna rapport undersöker möjligheten att bryta ner ett stort program till mindre och enkaler moduler och skapa en dataöverförings- och kommunikationsarkitektur mellan dem. Dataöverföringen skall vara dynamisk för att olika moduler skall under exekvering ha möjlighet att byta modul den vill ha data ifrån samt centralisera koden och kommunikationen skall optimera antalet meddelandeöverföringar. Arbetet resulterar i två arkitekturer som uppfyller tidigare satta målen i ett parallellt system, arbetet analyseras sedan analytiskt och styrkor och svagheter undersöks. Arkitekturerna medför att många problem med att utveckla stora system undviks och detta skapar fler möjliga kopplingar, mindre komplexa moduler samt centralisering av funktionalitet i programmet..

HOPPSASTEG ? med känsla av glädje. Svartvita mönster och moduler

Hoppsasteg ? med känsla av glädje är ett examensprojekt som pågått under 20 veckor. Namnet har jag valt för att det är en känsla som jag vill uppnå under perioden. Syftet har varit att genomföra projektet med lust, göra figurativa, svartvita mönster med ett tecknat uttryck och att göra en flexibel möbel. Mönstren har ritats i tusch, det har tryckts på både tyg och tapet.

Utvändig solavskärmning för glasade kontorsbyggnader : Baserad på produktionseffektiva moduler

Det blir allt vanligare att ha stora fönster och glaspartier i bostäder och även i andra typer av lokaler. Tanken att skapa en öppenhet mellan inomhusklimatet och naturen utanför genom att använda sig av fasadglas, har haft stor genomslagskraft inom framförallt byggandet av kontorshus. Problematiken kring glasfasader är omfattande och det är många faktorer som spelar in. En stor utmaning är att lyckas utforma en fasad där man tar tillvara på solvärmen vintertid och samtidigt stänger ute den under varmare perioder.Rapporten innefattar en fördjupning i utformningen av solavskärmning med utgångspunkt från tre aspekter; solvärmelaster, dagsljus och det arkitektoniska uttrycket. Utgångspunkten vid utformningen har varit att skapa moduler som är tänkta att upprepas längs hela fasaden, i syfte att effektivisera produktionsprocessen.

Underhållsoptimering med hjälp av en matematisk modell

Underhåll är dyrt, men att inte göra underhåll kan kosta betydligt mycket mer. Rätt underhåll leder till hög tillgänglighet och längre livslängd på flygmotorer. Detta tog Volvo Aero fasta på när en kundanpassad motor skulle konstrueras till Svenska försvaret. Det blev den moduluppbyggda motorn, RM12, som konstruerades. RM12 är uppbyggd av sju moduler vilket gör att när en komponent kräver underhåll sker det i den modul som komponenten tillhör.

Konceptframtagning av instrumentpanel

Examensarbetet har utförts i samarbete med Kongsberg Power Product Systems AB i Ljungsarp. Syftet med projektet var att utveckla ett grundkoncept på en modulbaserad instrumentpanel. Konceptet skulle ha olika modulkombinationer och erbjuda möjligheten att integreras hos olika kunder och maskintyper. Instrumentpanelen skulle även anpassas och vara en del av Kongsbergs rattstångsprodukt. Projektet innefattade design ? och konstruktionsarbete och resulterade i en instrumentpanel uppbyggd i tre moduler som tillgodoser de krav som sattes upp i smråd med Kongsberg.  Instrumentpanelens tre moduler innehåller bl.a. knappsatser, lampor och indikatorer, en digital display samt ett sammanhängande formspråk. Med utgångspunkt från konstruktionsunderlaget byggdes en identisk prototyp. Prototypen representerar det färdiga resultatet och ger en förståelse för formspråket och de ingående funktionerna..

Modularitet i artificiella neurala robotstyrsystem: : En jämförelse av beteendebaserade och självlärda system

Forskning angående styrsystem inom evolutionär robotik fokuserar ofta på vad som går att uträtta med självlärda styrsystem, men inte vad beteendebaserade styrsystem klarar av. I detta projekt utförs systematiska tester för att jämföra beteendebaserade och självlärda styrsystem inom evolutionär robotik. Benämningen beteendebaserade styrsystem används för styrsystem som består av flera underliggande moduler, där robotens övergrippande beteende är uppdelat i flera moduler och där respektive modul har ansvar för ett specifikt beteende eller funktion. Självlärt styrsystem referar i detta sammanhang till styrsystem som inte explicit består av moduler som har åstakommits eller bestämts i förväg.Från resultaten framgår det att både självlärda och beteendebaserade styrsystem klarar av att lösa problemen de ställs inför. För beteendebaserade styrsystem krävs dock större ansvar från experimentatorn, vars inflytande ökar på grund av att det är flera moduler som skall skapas och koordineras.

Produktions- och leveransanpassning av bergtransportvagn

Kiruna Wagon är en relativt nystartad verkstadsindustri med affärside att tillverka och underhålla malmvagnar för ovan- och underjordstrafik. Examensarbetet går ut på att hitta ett effektivt och lönsamt sätt att exportera produktionsanpassade byggsatser av bergtransportvagnen. Projektet har utgått från en befintlig 3D-modell av vagnen, och tyngdpunkten har legat på att produktionsanpassa vagnen så att förhandstillverkade komponenter enkelt och utrymmeseffektivt går att leverera på ett lämpligt sätt. Studien bygger på leverans av 10 stycken, bergtransportvagnar. För att skapa sig en bild av vagnens funktion inleds arbetet med ett platsbesök vid LKAB:s anläggning underjord på huvudnivå 1045 meter där vagnen transporterar råmalm från tappning till krossanläggning.

Styrskåpskonfigurator

Ekatech AB är ett litet företag som till huvuddel sysslar med automation och styrning av industrimaskiner. Genom flera år av arbete i projekt som innefattar byggande av styrskåp har man sett många styrskåp som varit onödigt komplicerade att bygga och blivit onödigt dyra för kunderna. Genom att genomföra detta projekt har företaget förhoppningar om att locka fler kunder genom ett konkurrenskraftigt pris på styrskåp och även erbjuda en kraftigt förkortad leveranstid jämfört med tidigare.Hela projektet syftar till att dela upp styrskåpet i moduler som sen ska gå att sätta ihop till ett komplett styrskåp av olika storlek beroende på hur många och vilka moduler som väljs. Arbetet i projektet och resultatet av detsamma är fördelade på några ingående delar. För det första skulle mycket arbete läggas ner på att leta upp komponenter som är effektiva att installera och är väl anpassade till varandra.

Utveckling av Moodle

Institutionen Tillämpad fysik och elektronik på Umeå Universitet använder sig av lärandeplattformen Moodle för hantering av kurser med tillhörande uppgifter och material kring dem. På Moodle laddar studenterna upp dokument och lärare betygssätter dem, vartefter en avklarad kurs registreras hos LADOK. Detta projekt kommer omfatta teori om hur Moodle är uppbyggt (version 2.4), hur utveckling av moduler sker, samt för- och nackdelar beroende på om operativsystemet Windows eller Linux används.Utvecklingen av moduler omfattar kodning av två stycken. Den ena modulen skall gå att implementeras till Moodle för att användas till kurser av institutionen för att underlätta kontrollen av inlämnade dokument som ännu ej är behandlade av lärare. Den andra är en generell modul som skapas i handledningssyfte för att senare kunna utvecklas vidare på, och implementeras till systemet om behov finns.

Python scripting for network management: PyMIP - TeMIP made
simple

Det huvudsakliga målet var att skapa ett python-bibliotek som fungerar som ett interface till Visual TeMIP. Visual TeMIP är ett C++-API som används till att utveckla applikationer och moduler för alarmhanteringssystemet OpenView TeMIP. Ett sekundärt mål var att skapa en lättvikts-webbserver och en webbklient för de mindre kunder som inte har behov av den fullfjädrade TeMIP-klienten. Webbservern skrevs helt i Python och använde sig av PyMIPbiblioteket, webbklienten skrev i DHTML och AJAX. En ASCII-baserad larmlista skriven i Python gjordes också för att användas av utvecklare och tekniker, samt för att testa funktionaliteten i PyMIP.

Enkel navigering i webbdatabaser inom bioinformatik: En implementation av moduler för ett urval av databaser

Detta examensarbete är framtaget för att utforma moduler till programmet BioSpider som utvecklats vid ADIT avdelningen vid IDA institutionen Linköping Universitet med syfte att förenkla för biologer när de söker information om andra forskares resultat.Det finns ett stort antal databaser som innehåller forskningsdata kring proteiner, reaktioner, signalvägar etc. Exempel på databaser är UniProt, Reactome, IntAct, BioModels och KEGG. Det uppstår problem med att dessa databaser är uppbyggda på olika sätt och ej kan användas på ett universellt sätt, utan kräver individuellt utformning och anpassning för att kunna användas tillsammans med andra databaser.  Det är där BioSpider kommer in, BioSpider är ett program som försöker bygga upp ett träd utifrån olika databaser. Varje databas hanteras individuellt av BioSpider men presenteras på ett universellt sätt i form av ett träd för användaren. Examensarbetets del i BioSpider är att utforma moduler som behandlar ytterligare databaser utöver BioModels som redan stöds i BioSpider.Behovet av att tillgängliggöra stöd för fler databaser var nödvändigt för att kunna visa upp en användbar version av BioSpider med mer än en databas.

Inte en glödlampa LED-armatur 35000 timmar till, Not a lightbulb LED luminaire 35000 hours more

Uppsatsen behandlar belysningsarmaturer inom LED-segmentet. Uppsatsen behandlar i synnerhet varför ljuskällan i LED-belysningsarmaturer oftast konstrueras så att ljuskällorna inte är utbytbara. Metoder som har använts i förstudien har varit; informationssökning, kvalitativa intervjuer, teknisk LED-modulsinventering samt konstruktionsundersökningar. Metoder som använts i produktutvecklingsfasen har varit; tekniska informationsstudier, Idéinventering genom visuell idégenerering, imageboards och skissprocess (att tänka med en penna). Syftet med projektet har varit att utveckla en LED-armatur med utbytbar ljuskälla. Projektets resultat blev en LED-golvarmatur med utbytbar ljuskälla. Ljuskällan som används i armaturen är enligt den unga branschfrivilliga standarden för LED-moduler, Zhaga..

Effekt på värdeutfallet av sågad vara vid övergång från 30 till 60 cm moduler : - en fallstudie av Moelven

The purpose of this study is to explain how the value of sawn wood changes when sawn wood are cut in 30 respective 60 cm lengths. The raw material into the saw mill will mainly be bucked in 30cm and 60 cm modules. There will also be two alternatives where the timber will be bucked special lengths, 370, 490 and 550 cm but also in 490 and 550 cm.The method used for the study is to simulate both cutting and sawing the woods. For cutting the simulator Timan is used and for sawing the simulator Timberopt is used. When data is generatedfrom the simulators, calculations of some key figures is done and also how much the revenue need to be increased for the sawn wood in order to cover for the increased costs of changing sawn woodfrom 30 cm to 60 cm modulesThe conclusion is that the single biggest reason, impacting the value of the sawn wood is the cutting at the saw mill.When going from 30 to 60 cm modules, the impact will be that the customers to the saw mill must pay more to increase the revenue by at least 10% for the sawn wood in order to justifice the changein production.It is also possible to increase the value of the products further by bucking the timber in three lengths, 370, 490 and 550 cm, in order to get 12 % increase of the share of longer sawn wood (>= 480 cm)..

1 Nästa sida ->