Sök:

Sökresultat:

342 Uppsatser om Övningar pć webben - Sida 9 av 23

Den nya webben som partipolitisk kommunikationskanal : En kvalitativ studie om den planerade anvÀndningen av sociala medier i riksdagsvalet 2010 och dess pÄverkan pÄ den politiska kommunikationen i stort

Titel: Den nya webben som partipolitisk kommunikationskanal ? en kvalitativ studie om den planerade anvĂ€ndningen av sociala medier i riksdagsvalet 2010 och dess pĂ„verkan pĂ„ den politiska kommunikationen i stortFörfattare: Anna HallbergÄmne: Medie- och kommunikationsvetenskapDatum: 2010-06-01Syfte: Att undersöka hur svenska partier planerar att anvĂ€nda sig av sociala medier i valkampanjen 2010 och vilka de vill nĂ„ med dessa. Vidare syftar studien till att klargöra hur de svenska partierna ser pĂ„ sociala medier, hur stor del av det totala kampanjandet de upptar samt hur svenska partier anser att sociala medier pĂ„verkar den politiska kommunikationen.Metod: Den kvalitativa metod som anvĂ€nds Ă€r personliga intervjuer av semistrukturerad art. Dessa har genomförts med representanter frĂ„n sju svenska partier, varav sex Ă€r representerade i Sveriges riksdag medan det sjunde kan antas vara aspirant till att fĂ„ riksdagsmandat.Teori: Det teorier som studien vilar pĂ„ Ă€r teorin om nĂ€tverkssamhĂ€llet enligt bland annat Castells, Habermas teori om den offentliga sfĂ€ren, teorin om den nya demokratin enligt Hacker och van Dijk och Åström samt ett flertal forskares tankar kring internet inom politisk kommunikation.Resultat: Sociala medier anses av svenska partiers representanter vara ett utmĂ€rkt verktyg för politisk kommunikation dĂ„ det möjliggör diskussion med anvĂ€ndarna samt ger politiker en möjlighet att visa en personligare sida av sig sjĂ€lva. NĂ€r partierna anvĂ€nder sig av sociala medier riktar de sig till i princip alla mĂ„lgrupper i samhĂ€llet, dock inte samtidigt.

GalÀroperan i Stockholm, GalÀrparken

Fler och fler webbapplikationer lÄter sina anvÀndare ladda upp bilder. Ibland behöver dessa bilder manipuleras pÄ nÄgot sÀtt, till exempel förminskas eller beskÀras för att bÀttre passa in pÄ webbsidan. Detta kan göras pÄ flera olika sÀtt men denna rapport behandlar endast ett av biblioteken för bildmanipulation i PHP, nÀmligen GD-biblioteket.Syftet med denna rapport var att hitta eventuella styrkor och svagheter i detta bibliotek gÀllande bildmanipulation. Detta har gjorts genom att försöka skapa, för webben vanlig funktionalitet sÄ som exempelvis tumnaglar, beskÀrning och vattenmÀrkning och sedan dokumentera resultatet.Resultatet av testningen visade att all testad funktionalitet gick att Ästadkomma och slutsatsen som drogs av detta var att GD-biblioteket Àr ett bra val för nÄgon som vill manipulera bilder..

Earnings Management och goodwillnedskrivningar. En studie om b?rsnoterade f?retag i Sverige under COVID-19

Bakgrund och problemdiskussion: Earnings management kan v?cka fr?gor om trov?rdighet i den finansiella rapporteringen d? problematiken ligger i m?jligheten att vilseleda redovisningen. Anv?ndningen av ?big bath?-strategier och goodwillnedskrivningar kan skapa en snedvriden bild av f?retagens l?nsamhet genom att p?verka f?retagens redovisning. Utifr?n den unika ekonomiska situationen som COVID-19 utgjorde, samtidigt som regeringen tillhandah?ll omfattande krisst?d till f?retag, uppst?r nyfikenhet f?r hur f?retag kan ha hanterat sin redovisning, inklusive nedskrivningar av goodwill, under pandemin. I enlighet med IFRS ska f?retag genomf?ra ?rliga nedskrivningspr?vningar av goodwill, men p? grund av f?retagsledningens m?jlighet till diskretion?ra bed?mningar v?cks fr?gan om nedskrivningar av goodwill anv?nds som en form av earnings management i st?llet f?r att ?terspegla den korrekta bilden av f?retagens finansiella st?llning. Syfte: Syftet med studien ?r att studera omfattningen av nedskrivningar av goodwill bland b?rsnoterade f?retag i Sverige under COVID-19, samt om det finns tecken p? earnings management. Metod: Studien till?mpar en kvantitativ metod med deduktiv ansats.

Lie-algebror

Det stora informationsflo?det pa? webben inneba?r att organisationer och fo?retag beho?ver kunna na? ut med konkurrenskraftig information till sin ma?lgrupp pa? ett effektivt sa?tt. Inneha?llshanteringssystem som till exempel WordPress a?r ett hja?lpmedel fo?r detta men det inneba?r a?ven att administration kan komma att hanteras av oerfarna anva?ndare. Det ha?r arbetet behandlar hur det ga?r att anpassa administrationsgra?nssnittet i WordPress fo?r att fo?rba?ttra dess anva?ndbarhet.

Webben och Àldre

 Internet har utvecklats till att bli den enskilt största kÀllan för information och tjÀnster frÄn myndigheter och företag. Webbsidor produceras dock sÀllan med anvÀndbarhet i fokus. Detta innebÀr en risk för att informationssökning och utnyttjande av tjÀnster försvÄras eller omöjliggörs för stora grupper av befolkningen. I denna uppsats fokuseras pÄ Àldres problem med att tillgodogöra sig information via Internet pÄ grund av syn-, koordinations- och kognitiva problem, dess bakomliggande orsaker och hur detta kan och bör ÄtgÀrdas.Sammanlagt 65 webbsidor har studerats och vi konstaterar att ingen av dessa uppfyller de krav och rekommendationer som finns för att producera anvÀndarvÀnliga webbsidor. Vidare konstaterar vi att de riktlinjer som World Wide Web Consortium utvecklat och som bland annat rekommenderas av Verket för förvaltningsutveckling inte ger nÄgon garanti för att webbsidor blir mer anvÀndarvÀnliga.Uppsatsen avslutas med nÄgra rekommendationer för att skapa mera anvÀndarvÀnliga webbsidor. .

Svininfluensan: En textanalys av brittiska och svenska kvÀllstidningsartiklar

I dagens samhÀlle har media en stor roll i mÀnniskors liv och det Àr viktigt att pÄpeka medias enorma makt att pÄverka mÀnniskors verklighetsbild. Makten stannar inte pÄ tidningsbladet, webben, bloggen eller pÄ TV-rutan. Makten fortsÀtter leva och pÄverkar mÀnniskors uppfattning och Äsikter i olika hÀnsynstaganden. Genom Ären har journalistiken Àndrats och konkurrensen vuxit och det innebÀr att tidningsjournalistiken Àndrats och pressen för dem som skapar nyheter Äterfinns i sÀljsiffror. Tidningen ska sÀlja lösnummer och i den situationen Àr rubriker och retoriska grepp viktigare Àn nÄgonsin.

People make a difference: en unik fotobok om mÀnniskors pÄverkan i samhÀllet

Det hÀr projektet Àr det sista och avslutande momentet pÄ vÄr utbildning Medie-design vid LuleÄ Tekniska Universitet och kallas för ett c-arbete. Tack vare moderniseringen av utbildningen som vi gÄr sÄ har vi numera möjligheten att göra ett konstnÀrligt arbete istÀllet för att skriva en vetenskaplig rapport. Det innebÀr att vi har lagt mycket tid pÄ att planera och framstÀlla en grafisk produkt och den hÀr rapporten redogör för vÄr process frÄn planeringsstadiet till den fÀrdiga produkten. Syftet med detta projekt Àr att vi ska lÀra oss hur boktryckningsprocessen fungerar och samtidigt öppna lÀsarnas ögon för hur stor skillnad mÀnniskor verkligen gör i samhÀllet. Vidare kommer vi som nyexaminerade mediedesigners att anvÀnda oss av detta grafiska arbete och visa upp det som en del av vÄr portfolio vid framtida arbetsintervjuer.

En ny Upplevelse - En studie i formgivande av interaktioner pÄ webben och effektivisering av arbetsflöden

We?re all aware that technology progresses forward with giant leaps on a daily basis. In one-way or another this affects us in our everyday life. It can affect us in the way we?re shopping, communicating, researching, planning future events or how we choose to be entertained. That the web is an increasingly stronger tool for communicating in more or less every type of business is becoming more evident for people.

Webben och dess nya invÄnare : Vilka krav kan vi stÀlla pÄ framtiden

The current state of our web is one where users can create and distribute information freely and without constraining limitations of knowledge. It?s as easy as making a Facebook status update or sending out a Tweet to make contributions to the web and we?re all doing it. Web-Giants like Facebook and Google deinate the web because they have such massive user amounts and therfore they control the information their users see. This is a problem because we?re hidden from the entire information amount that is the web in the 21st century.

Ett tv-formats utformning mot publicering pÄ webben: Skall television utvecklas, anpassas och förÀndras utifrÄn sin publik?

Watching television (TV) has been given a new meaning, you don?t have to book a specific time, a specific date if you don?t want to miss the program you were planning to see. In Sweden now days we can watch TV in lot of different ways, whenever we choose to do so. In this thesis I attempt to explain and document the process of shaping a tvformat, the development and adaptation to a time when the TV medium is in a change. Plus a look at how the television audiences relate to their use of it.

Effekter av visuell feedback pÄ slutanvÀndaren inom design av grÀnssnitt för webben

Redan 1899 skrev Woodworth om iakttagelser av effekten av visuell feedback pÄ rörelser. Sedan dess har ett stort antal studier berört Àmnet och studerat effekterna de medför. Denna studie anser att det finns brister i kunskapen om visuell feedbacks effekter inom vardaglig anvÀndning. Genom att lÄta deltagare anvÀnda och utvÀrdera instanser av en bokningsplattform för biljetter till ett event har studien observerat anvÀndarens upplevelse och effektivitet under processen.Den insamlade datan analyserades via variansanalys men lyckas inte avfÀrda nollhypotesen. Studiens resultat visade ingen korrelation mellan nÀrvaron av visuell feedback pÄ hover-funktionen och anvÀndarens effektivitet och upplevelse.

Införande av CSS i existerande tabellbaserat HTML-dokument

För att pÄ ett effektivt sÀtt kunna konstruera komplexa lösningar för webben krÀvs det tekniker med stora krav pÄ förÀndringsbarhet. Det gÀller att de tekniker som anvÀnds ger utrymme till att dynamiskt modifiera sidor, och att alltför statiska lösningar undviks dÄ dessa oftast resulterar i att senare uppdateringar försvÄras. Andra krav som stÀlls Àr kraven pÄ hastighet. För att en teknik skall accepteras rÀcker det sÀllan med att den endast bidrar till en dynamisk lösning. Den skall Àven öka prestanda hos applikationen.

Geografisk information pÄ mobila webben

Web pages are visited through a variety of different devices with varying screensizes. One method for adapting web pages to this variety is called responsive design. Geographical information, often in the form of embedded maps, is common on the web. The combination of responsive design and geographical information has been shown to lead to interaction problems and is therefore assumed to need special considerations. This thesis examines this combination and investegates how presentation of geographical information can be adapted to responsive web design.

Dtourist: Historieskapande, interaktion och planering med rörlig media pÄ webben

Bachelor thesis in Interaction Design by HÄkan Carlsson, spring term 2007, Malmö University, School of Arts & Communication. The climate for video sharing online is somewhere in the border of becoming a place for only the big companies to distribute material with general interest, or small communities with genre-specific interest to attract a larger audience. In this article I will look at the travelindustry to see what possibilities can be implemented into communities with interest in planning and travelling. I will argue that the importance of collaboration with different media can create a bigger picture so that more people can use and discover each other?s travel videos and experiences. I have also taken a closer look at social interaction at online communities such as MySpace and YouTube.

Reportagejournalistik i olika medier : En lingvistisk textanalys ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur reportagejournalistik skiljer sig i olika publiceringskanaler. Huvudpunkt för undersökningen ligger i att studera lingvistiska skillnader och undersöka hur journalistiska texter dras mot olika fÀlt beroende pÄ publiceringskanal.Undersökningen bestÄr av en lingvistisk textanalys ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. Denna analys har jag gjort med hjÀlp av tvÄ journalistiska verk dÀr det ena Àr publicerat pÄ Aftonbladets webb och det andra i pappersmagasinet Offside. De slutsatser som dras utifrÄn undersökningen bör ses som ett första nÀrmande av att undersöka de skillnader som finns mellan reportage publicerade i olika merdier. Enligt slutsatserna i denna uppsats kan man se klara lingvistiska skillnader mellan texter publicerade pÄ webben kontra pappersmedia.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->