Sök:

Sökresultat:

342 Uppsatser om Övningar pć webben - Sida 3 av 23

Interaktivera mera! : En studie om fyra bankers kriskommunikation via webben under finanskrisen 2008

Syfte VÄrt syfte Àr att undersöka hur de utvalda bankerna har kommunicerat externt via sin webbsida under pÄgÄende finanskris. Detta för att nÀr det gÀller ens privata och landets ekonomi Àr osÀkerheten stor - och bankerna Àr mÀnniskors naturliga val att vÀnda sig till för att fÄ svar i en sÄdan kris. Vi Àmnar undersöka de utvalda bankernas webbsidor för att se hur bankerna beskrivit finanskrisen, vilka krishanteringsstrategier man kan urskilja samt hur de har skapat interaktivitet med allmÀnheten. Detta för att ta reda pÄ de skillnader och likheter som bankerna kommunicerar under krisen. De utvalda bankerna Àr Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank.

JÀmförelse av animationstekniker pÄ webben : En studie utifrÄn ett prestanda- och anvÀndarperspektiv

I arbetet undersöks hur olika animationstekniker pÄ webben presterar utifrÄn mÀtningar av FPS och animeringstid. De tekniker som anvÀnds Àr CSS3, jQuery och GreenSock Animation Platform. Arbetet Àr relevant dÄ animationer pÄ nÀtet blir allt vanligare och kraven pÄ webbsidors snabbhet och respons samtidigt högre. Implementationen som mÀtningarna sker pÄ bestÄr av en webbsida för varje animationsteknik innehÄllandes tre olika typer av animationer (övergÄngar, animationer av flera attribut och rotationer i 3D). Detta för att testa hur olika typer av animationer behandlas av de olika teknikerna.

FrÄn luddig verklighet till strikt formalism : Utveckling av en metod för den semantiska webben

Internet is the world?s largest source of information, and it is expanding every day. It is possible to find all kind of information as long as you know how and where to look for it, but still it is only the words itself that are searched for. We have with this essay tried to find an approach that makes it possible to give the word a meaning or a context.We have, as a starting point used the Socrates method, which is a method that breaks down texts into its smallest elements and forms activities. We have redone these activities to ontologies by forming general and specific descriptions of the activities.

Mobila enheter, webben och centrala designprinciper

Det har blivit allt vanligare att vi idag anvÀnder vÄra mobila enheter till att besöka webben. I detta examensarbete undersöks vilka centrala designprinciper en designer bör efterstrÀva nÀr avsikten Àr att förenkla anvÀndningen av en webbplats i en statisk och en rörlig situation via den mobila enheten. Examensarbetet innefattar en litteraturgenomgÄng, observationsintervjuer vid tvÄ tillfÀllen och en prototyputveckling. Det första intervjutillfÀllet identifierade de grundlÀggande designprinciperna som sedan stod till grund för prototypen. Det andra intervjutillfÀllet genomfördes mot prototypen med samma individer.

Designa för webben - designers perspektiv

Idag erbjuder webben enorma mÀngder likartade produkter och information vilket har medfört att anvÀndarna stÀller allt högre krav pÄ webbplatsens innehÄll. Om webbplatsen upplevs som förvirrande, om det tar tid att hitta information eller utföra en viss handling ? fortsÀtter anvÀndarna vidare till nÀsta webbplats. Resultatet blir att företagen som vill synas pÄ webben mÄste investera allt större resurser för att stÀrka sin position pÄ marknaden. Resurssatsningar kan ha betydande pÄverkan för företagets ekonomi.

Trygghet och boende : Analys och produktion av Eskilstuna Kommunfastigheter AB:s textmaterial

I följande rapport redogör jag för mitt examensarbete vid MÀlardalens högskola vÄren 2010. Eskilstuna Kommun-fastigheter AB anvÀnder ordet ?trygg? i deras affÀrsidé pÄ webbsidan (kfast.se). Det finns dock ingen utförlig information i anslutning som förklarar för befintliga och potentiella hyresgÀster vilka ÄtgÀrder som har genomförts för att öka tryggheten. Syftet med detta arbete har dÀrför varit att dels undersöka vilka brister det finns i den befintliga texten om trygghet pÄ webbsidan, dels att skriva en ny textversion.

Den fantastiska inledningen : En narratologisk analys om konsten att inleda en fantasyroman

Icke vinstdrivande organisationers förtroendeskapande webbkommunikation Àr en undersökning som syftar till att öka förstÄelsen för hur icke vinstdrivande organisationer etablerar förtroende i sin kommunikation pÄ webben. Genom att analysera hur de tre icke vinstdrivande organisationerna Forest Stewardship Council (FSC), KRAV och Fairtrade skapar förtroende i textmaterial presenterat pÄ respektive organisations hemsida söker uppsatsen belysa hur olika förtroendeskapande grepp anvÀnds av icke vinstdrivande organisationer för att etablera förtroende mot allmÀnheten. Analysen visar att det mest förekommande sÀttet att skapa förtroende mot allmÀnheten bland de studerade icke vinstdrivande organisationerna Àr att framhÀva sin expertis pÄ det omrÄde organisationen verkar. Uppsatsen öppnar upp för ett nytt forskningsomrÄde med fokus pÄ hur den icke vinstdrivande organisationen etablerar förtroende pÄ webben. För vidare forskning kan det vara intressantatt öka antalet analyserade organisationer för att öka möljligheten att fastslÄ samband mellan hur stor grad av förtroende allmÀnheten upplever sig ha för en organisation och vilken typ av förtroendeskapande kommunikationen organisation anvÀnder sig av..

Demokratihotet mot aristokratin : Uttrycken för det politiska adelsstÄndets demokratisyn vid den sista svenska stÄndsriksdagen

Icke vinstdrivande organisationers förtroendeskapande webbkommunikation Àr en undersökning som syftar till att öka förstÄelsen för hur icke vinstdrivande organisationer etablerar förtroende i sin kommunikation pÄ webben. Genom att analysera hur de tre icke vinstdrivande organisationerna Forest Stewardship Council (FSC), KRAV och Fairtrade skapar förtroende i textmaterial presenterat pÄ respektive organisations hemsida söker uppsatsen belysa hur olika förtroendeskapande grepp anvÀnds av icke vinstdrivande organisationer för att etablera förtroende mot allmÀnheten. Analysen visar att det mest förekommande sÀttet att skapa förtroende mot allmÀnheten bland de studerade icke vinstdrivande organisationerna Àr att framhÀva sin expertis pÄ det omrÄde organisationen verkar. Uppsatsen öppnar upp för ett nytt forskningsomrÄde med fokus pÄ hur den icke vinstdrivande organisationen etablerar förtroende pÄ webben. För vidare forskning kan det vara intressantatt öka antalet analyserade organisationer för att öka möljligheten att fastslÄ samband mellan hur stor grad av förtroende allmÀnheten upplever sig ha för en organisation och vilken typ av förtroendeskapande kommunikationen organisation anvÀnder sig av..

Den Moderna Webben : Kan HTML5 konkurrera med traditionell programvara?

Vi ser en förÀndring i hur vi anvÀnder applikationer. FrÄn att tidigare varit associerat till en dator och begrÀnsat till ett par operativsystem finns de numera överallt. Fler plattformar innebÀr att man mÄste utveckla en applikation till var och en av dessa. Detta gör att utvecklingstiden och kostnaderna ökar och efterfrÄgan av crossplattformlösningar i form av webbapplikationer har dÀrför ökat. Vi tittar nÀrmare pÄ hur det gÄr att anvÀnda sig av HTML5, och övriga tekniker som en modern webblÀsare har integrerat stöd för, för att utveckla webbaserade applikationer.

NÀr dagstidningar gör tv : En studie av hur svenska dagstidningar anvÀnder webb-tv i frÄga om innehÄll, form och produktionsvillkor.

Syftet med uppsatsen var att undersöka hur svenska dagstidningar anvÀnder mediekanalen webb-tv i sitt redaktionella utbud pÄ webben. I undersökningens första del kartlade jag vilka svenska dagstidningar som har webb-tv och om de producerar materialet sjÀlva. I den andra delen gjorde jag en nÀrmare studie av de strategiskt valda dagstidningarna Barometern, Dagens Nyheter, Norrbottens Kuriren, Ulricehamns Tidning och Vestmanlands LÀns Tidning. Jag undersökte deras webb-tv i frÄga om innehÄll, form och produktionsvillkor för att ta reda pÄ varför deras webb-tv blir som den blir. I den första delen gjorde jag, under vecka 14 2009, en kvantitativ analys av alla svenska dagstidningar som finns representerade pÄ webben.

Nation Branding : Profilering av varumÀrket Sverige med ett webbperspektiv

Nation branding innebĂ€r att profilera och varumĂ€rka ett land. HĂ€r ingĂ„r att kommunicera immateriella vĂ€rden sĂ„som det upplevelsebaserade, och att visa pĂ„ det unika med landet. Globaliseringen har skapat förĂ€ndringar som gör att Sverige inte lĂ€ngre klarar sig pĂ„ att vara vĂ€lkĂ€nda enbart i Europa. Ökad handel med omrĂ„den dĂ€r Sverige Ă€r relativt okĂ€nt betyder att Sverige mĂ„ste kommunicera sitt varumĂ€rke pĂ„ ett nytt sĂ€tt. Syftet med studien Ă€r att undersöka hur kommunikationen för profileringen av Sveriges nation branding ser ut, med fokus pĂ„ webben som kanal.

Ljuddesign pÄ webben : Klang, en motor för adaptiv musik och ljudlÀggning

MÄlet med det hÀr arbetet har varit att utveckla en ljudmotor skriven i JavaScript som underlÀttar ljuddesign för webbsidor. Ett sekundÀrt mÄl har varit att diskutera hur relevant Flash Àr för ljuddesign pÄ webben och huruvida HTML5 har möjligheten att ersÀtta Flash i framtiden. En ljudmotor som har fÄtt namnet Klang har utvecklats som ett JavaScriptbibliotek för integration med interaktiva webbsidor. Ljudmotorn anvÀnder Web Audio API, den nyligen föreslÄdda ljudstandarden för HTML5, som bas för uppspelning och processering av ljud. För att anpassa ljuddesignen för olika typer av webbsidor har Klang möjligheten att dynamiskt styra hur musik och ljud spelas upp beroende pÄ vilken typ av webbsida den anvÀnds för och hur en besökare anvÀnder denna webbsida.

Den Moderna Webben: Kan HTML5 konkurrera med traditionell programvara?

Vi ser en förÀndring i hur vi anvÀnder applikationer. FrÄn att tidigare varit associerat till en dator och begrÀnsat till ett par operativsystem finns de numera överallt. Fler plattformar innebÀr att man mÄste utveckla en applikation till var och en av dessa. Detta gör att utvecklingstiden och kostnaderna ökar och efterfrÄgan av crossplattformlösningar i form av webbapplikationer har dÀrför ökat. Vi tittar nÀrmare pÄ hur det gÄr att anvÀnda sig av HTML5, och övriga tekniker som en modern webblÀsare har integrerat stöd för, för att utveckla webbaserade applikationer. Vi tar reda pÄ om det finns nÄgra hinder eller begrÀnsningar i detta och om det finns nÄgra fördelar i att anvÀnda webben som plattform. Resultatet indikerar att med de nya tekniker som Àr pÄ ingÄng kan man utveckla webbbaserade applikationer med prestanda motsvarande Java eller C#.

De frÄn andra sidan : Mediebilden av den marockanska minoriteten i spanska dagstidningar pÄ webben 2010-2012

The power of news media to shape public opinion has been widely researched and acknowledged. In the globalized world of today, media representations of different ethnic groups therefore contribute to social segregation or desegregation. This thesis investigates how Spanish news media frame Spain?s most numerous minority of non-European ethnicity: the Moroccans. Using a quantitative content analysis, we have analysed about 200 news articles in the two most read Spanish online newspapers, El PaĂ­s and El Mundo, published during a two-year period, 2010-2012.

TillgÀnglighets olidliga lÀtthet : Om sambanden mellan kunskap om, motivation till och efterlevnad av riktlinjer för tillgÀnglighet pÄ webben

PÄ webben idag föreligger problem dÀr essentiell information inte finns tillgÀnglig för alla mÀnniskor. Detta innebÀr bland annat ett demokratiskt problem eftersom information i allt större grad distribueras pÄ detta sÀtt. Bristen pÄ tillgÀnglighet Àr sÄ tillvida ett vÀxande problem och nÄgot som man frÄn styrande delar av samhÀllet adresserat. Offentliga webbplatser i Sverige Àr tÀnkta att följa de riktlinjer som W3C tagit fram, under namnet WCAG och efter vilka man utformat en svensk version av under namnet VÀgledningen för 24-timmarswebben.VÄr uppsats visar att trots dessa dokument Àr efterlevnaden av riktlinjer fortfarande lÄg, Àven inom offentlig sektor. VÄr undersökning har gÄtt ut pÄ att genom intervjuer av webbutvecklare se pÄ sambanden mellan kunskap om, motivation till och efterlevnaden av dessa riktlinjer.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->