Sökresultat:
342 Uppsatser om Övningar på webben - Sida 11 av 23
Utvärdering av musikklassverksamheten i fem kranskommuner runt Stockholm : slutrapport
Flera system distribueras som webbapplikationer vilket gör att dessa applikationer måste tillhandahålla funktionalitet och beteende likt skrivbordsapplikationer. Att kunna strömma data i realtid över webben har blivit allt mer vanligt och för att göra det finns ett antal olika tekniker till förfogande. De vanligaste teknikerna är Comet, pluginbaserade sockets och WebSockets. I denna studie gås dessa tekniker igenom grundligt för att uppmärksamma brister respektive styrkor hos teknikerna. Studien innefattar även att identifiera de aspekter som är viktiga att beakta när en strömningsteknik skall implementeras.
Facebooka mig! : Vägledares och elevers tankar om möjligheter, begränsningar och etiska dilemman med vägledning via Internet
Denna undersökning syftar till att belysa vägledares och elevers tankar om möjligheter, begränsningar och etiska dilemman med vägledning via Internet. Arbetets mål har varit att försöka få fram svar som kan vara till nytta för den utveckling som webbaserad vägledning står inför. Den kvalitativa metoden har använts där enskilda intervjuer och en gruppdiskussion har genomförts. De forskningsfrågor som undersökningen vilar på har kunnat besvaras med hjälp av de svar informanterna gav. Här kunde man se att ämnet är relativt nytt och obeprövat.
Experiment kring kompaktering av självbeskrivande dataformat
XML och JSON är två populära självbeskrivande format för dataöverföring på Internet. För att minska kostnader i form av tid och energi vid dataöverföring används ofta komprimering. På webben används generella komprimeringsalgoritmer för att minska storleken på data i självbeskrivande format. Ett sätt att i vissa fall minska storleken ytterligare är att strukturera om datamängden så att redundansen minskar men semantiken behålls intakt. I detta arbete undersöks förhållandet mellan den ökade tidsåtgången för databehandling som en omstrukturering innebär och den minskade överföringstid som uppstår tack vare den reducerade datastorleken.
Från varuperspektiv till servicelogik : ett arbete om rollförändring och öppenhet på webben
This study focuses on the transfer between a product-oriented to a service-oriented perspective regarding marketing activities in companies due to the development of information technology. It illustrates how this very transfer has been, and can be, contemplated through the eyes of organizations working with marketing in a digital world on a daily basis. Technology has turned several industries - their price-setting, communication channels and supplying possiblities - upside-down. This turnpoint brings out a new way of observing and working with marketing. Therefore, we find it interesting to gain a better understanding of how actors within industries where the turnpoint is a fact observes marketing, and how this service perspective can be seen in their various organizations and daily.
Kommunikation med sviniga förutsättningar : En studie om myndigheters kriskommunikationsarbete om svininfluensan på webben
Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer som personalen inom dagligvaruhandeln upplevde som viktiga för arbetsmotivationen utifrån Herzberg`s tvåfaktorteori. Studien undersökte även om det fanns samband mellan inre faktorer, yttre faktorer och personlighetsegenskaper. En enkätstudie genomfördes där 74 medarbetare inom dagligvaruhandeln i Mellansverige deltog. Ett t-test visade att skillnaden mellan inre och yttre faktorer inte var signifikant. En korrelationsanalys visade på samband mellan inre faktorer, yttre faktorer och personlighetsegenskaper.
Utvecklandet av en webbcommunity : Hur kan en programmerare gå till väga vid utveckling av en webbcommunity?
Denna uppsats kommer att ta upp teorier och olika lösningar för hur en utvecklare för en webbplats kan gå till väga för att skapa en community för webben av olika slag. För att få reda på hur de olika momenten och problemen kan lösas så har en fullständig community utvecklats. Denna community har som profilering att rikta sig mot högskolestuderande på Växjö universitet.Webbplatsen i fråga har varit under utveckling sedan hösten 2003 och blev officiell för första gången under februari månad 2004. Därefter började medlemmarna registrera sig, och fram till sommaren 2004 var det strax över 600 som registrerat sig på sidan. Under hösten 2004 så beslutade utvecklaren sig för att skapa en ny version av sidan efter att den första lagts ner under sommaren strax innan på grund av komplikationer med serverleverantören.Den nya versionen började utvecklas och såg sedan dagens ljus under februari månad 2005.
Open access och spridning : En kvantitativ analys av hur open access-publicerade artiklar citeras och sprids pa? webben
To publish research articles by the means of open access is to provide them for free to the reader. An increasing number of universities around the world have begun to institute open access policies regarding their researchers academic output, requiring them to primarily publish in open access journals and / or archive their pre- or post- prints in institutional archives.The aim of this this thesis is to explore how the adoption of the open access policy at the Swedish Universi- ty of Agricultural Sciences in 2008 has affected how their researchers publish and if this has had any effect on how their academic output are cited and distributed online. To reach this goal a combination of bibliometric and altmetric methods were used as well as cross-referencing between Scopus, Altmetric.com, Google Scholar and the SHERPA/RoMEO database.The results points towards a mostly open access positive trend with an increase in articles published in jour- nals that allow archiving of both pre- and post-prints. There also seems to be a correlation between these journals and which kind of articles gets the most mentions in social media..
Staden som kunskapsverktyg
Samtidigt som relationsmarknadsföringen breder ut sig på den fysiska marknaden, ökar handeln via Internet igen efter den stora IT-kraschen i början av 2000-talet. Många butiker som finns på den fysiska marknaden har etablerat sig på Internet och med dessa även de medföljande kundklubbarna. Utöver dessa butiker är det en majoritet av de virtuella återförsäljarna som enbart kan nås via webben. Med unika möjligheter att samla in kunddata samt smidiga och billiga sätt att nå ut till konsumenterna, har dessa butiker alla förutsättningar för att med rätt kommunikationsmedel inleda och förstärka relationen till konsumenten. Detta innebär att webbutikerna har möjlighet att föra register över samtliga kunder (till skillnad från de fysiska butikerna som enbart specifikt kan registrera kundklubbmedlemmarnas transaktioner) och därmed har tillgång till samma informativa segmenteringsbas som en renodlad kundklubb bidrar med.
Elektroniska vetenskapliga utgåvor av skönlitteratur på webben en studie av hypertextualitet, interaktivitet och hypermedialitet.
The objective of this thesis is to examine which form value-adding qualities specific for the Web take and to what extent they exist in a selection of electronic scholarly editions of literary works. The examination was concentrated on the qualities hypertextuality, interactivity and hypermediality. Besides extent and form, the research questions focused on whether or not the form of the editions correspond to theories and guidelines about how electronic scholarly editions should be designed to generate an added value from a scholarly point of view. The empirical approach was qualitative and the selection consisted of 31 editions. They were examined according to theories about the value-adding features of the qualities.
Den eländiga elen : En studie om att utforma information om elförbrukning på webben med syfte att öka medvetenheten hos unga vuxna
En god arbetsmiljö kan anses vara nyckeln till en välfungerande verksamhet. Arbetsmiljö som begrepp är dock oerhört komplext där många olika problemaspekter samverkar och påverkar arbetsplatsens miljö. Vissa arbetsmiljörelaterade problem kan härröras till egenskaper som inte tillåter individen att utnyttja sina kognitiva förmågor och benämns därmed som kognitiva arbetsmiljöproblem. Andra faktorer som tekniska arbetsverktyg som skall vara de anställda behjälpliga, kan i de fall de brister, också påverka och störa tankeprocesserna hos individen. Den här rapportens syfte är att utveckla en förståelse om hur komplexa arbetsmiljöer samt interaktion med teknik kan skapa en stress som i förlängningen kan leda till kognitiva arbetsmiljöproblem och teknikstress.
Social bokmärkeshantering på webben ? en översikt över webbplatser med användardefinierad taggning
The aim of this thesis is to examine collaborative tagging as a potential asset to libraries by a review of 10 social bookmarking sites and their features, and a discussion of these features? possible use when the environment changes from the web to a library. Previous research on collaborative tagging is presented, as well as overviews of social bookmarking, folksonomies and the concept of Web 2.0 and Library 2.0. The study itself is presented as a walkthrough of common features and how they work, followed by a schematic overview of which sites have which features. Finally each site is presented in a more detailed manner.
Vad tycker studenter och lärare om Blackboard? : En undersökning över användandet av lärplattformen Blackboard vid Centrum för Informationslogistik
E-rekrytering är idag ett framgångsrikt verktyg för att rekrytera dem bäst lämpade för organisationen. Dessa verktyg växte fram under senare delen av 90-talet och används idag av alla stora företag. Verktygen har dock haft svårt att kunna etableras bland SME. Detta beror på att dessa organisationer ej kan finansiera dyra system, de har ej specifik kunskap om rekrytering samt att dem inte rekryterar lika ofta som större organisationer. Under 2000-talet växte internet med dess nyutvecklade teknologier vilket gjorde att e-rekrytering flyttades ut till webben mer eller mindre fullständigt.
Relationsmarknadsföring på internet ? med utgångspunkt i köpbeslutsprocessen
Samtidigt som relationsmarknadsföringen breder ut sig på den fysiska marknaden, ökar handeln via Internet igen efter den stora IT-kraschen i början av 2000-talet. Många butiker som finns på den fysiska marknaden har etablerat sig på Internet och med dessa även de medföljande kundklubbarna. Utöver dessa butiker är det en majoritet av de virtuella återförsäljarna som enbart kan nås via webben. Med unika möjligheter att samla in kunddata samt smidiga och billiga sätt att nå ut till konsumenterna, har dessa butiker alla förutsättningar för att med rätt kommunikationsmedel inleda och förstärka relationen till konsumenten. Detta innebär att webbutikerna har möjlighet att föra register över samtliga kunder (till skillnad från de fysiska butikerna som enbart specifikt kan registrera kundklubbmedlemmarnas transaktioner) och därmed har tillgång till samma informativa segmenteringsbas som en renodlad kundklubb bidrar med.
JavaScript och web workers : Parallellisering av en beräkningstung webbapplikation
Webben anva?nds i allt sto?rre utstra?ckning som en riktig applikationsplattform, mycket tack vare HTML5. Detta sta?ller ho?gre krav pa? webbapplikationens prestanda pa? klientsidan, da? nya tekniker mo?jliggo?r mer avancerade applikationer. Parallellisering a?r en metod fo?r att o?ka prestandan i applikationer, som dessutom tar nytta av de parallella arkitekturer som idag a?r vanliga.
Klassifikationssystem på webben: Traditionella och nya
The aim of this thesis is to investigate the opportunities of classification of web pages. Two classification systems are compared; a library classification system traditional and a system that is developed for use on the web new. UDC is chosen to represent the traditional systems, and Yahoo! represents a so called new system. UDC is used by NISS Directory of networked resources, which is a directory that uses the system for organisation of electronic resources. Both systems are analysed from two different perspectives, a multidisciplinary and a timeperspective.