Sök:

Sökresultat:

206 Uppsatser om Österns Assyriska kyrka - Sida 2 av 14

Stora rum, gamla byggnader. Ombyggnad, restaurering och underhÄll av kyrkor.

Jag har ordnat min portofolio enligt nedan. Det Àr inte alldeles lÀtt efter att ha arbetat med olika projekt i 22 Är. Jag har valt dessa tre projekt utifrÄn olika kriterier.1. Skara DomkyrkaParallellskiss 1996. Jag var en av fyra arkitekter i projektgruppen.

Musiklivet vid skola, kyrka och regemente i Eksjö stad 1843-1939

Veronica Hultgren: Musiklivet vid skola, kyrka och regemente i Eksjö stad 1843-1939. Uppsala: Musikvetenskap, 60 p., 2002.Denna uppsats ar skriven med avsikt att dels presentera musiklivet vid kyrka, skola och regemente i Eksjöstad under knappt 100 Är (1843-1939, dels att undersöka de musikaliska sambanden mellan dessa institutioner.Kapitlen rörande skola och kyrka vilar till största del pÄ kÀllor som Ärsredogörelser för lÀroverket och kyrkorÄdsprotokoll, medan kapitlet om regementena har litteratur om Eksjö regementen till grund.Stora förÀndringar har Àgt rum inom de tre institutionerna. I skolan fanns det 1843 ingen musikundervisning. 1939 hade Àmnet utvecklats sÄ att det fanns undervisning pÄ ett flertal olika instrument, skolorkester, kör och dessutom fick mer Àn hÀlften av eleverna sÄng- och musikteoriundervisning. Kyrkan fick ny orgel hela tre gÄnger mellan 1843 och 1939.

Konfirmationen dÄ och nu : en studie av konfirmationens förÀndrade betydelse frÄn fornkyrkan till Svenska kyrkan idag

Denna uppsats behandlar konfirmationens förĂ€ndring i den evangelisk-lutherska Svenska kyrkan.  Konfirmationen har sina grunder frĂ„n fornkyrkan. Sedan dess har denna tradition utvecklats, frĂ„n att vara ett sakrament till att bli en ceremoni inom Svenska kyrkan. Följande frĂ„gestĂ€llningar har behandlats: Hur skiljer sig konfirmationen dĂ„ frĂ„n nu? Vad stĂ„r konfirmationen för idag till skillnad frĂ„n dĂ„ Sverige var dominerat av ett statskyrkosystem och ett mer enhetligt, kristet land? Konfirmationen Ă€r en religiös handling. Har denna betydelse glömts bort och ersatts av nĂ„got annat? Är det bara en tradition som har levt kvar utan sin religiösa mening? Är konfirmationen en del av den svenska kulturen?Antalet konfirmander har successivt minskat och Svenska kyrkan arbetar för att öka deltagarantalet.

Debatten i samband med Svenska kyrkans skiljande frÄn staten Är 2000

Denna uppsats huvudsyfte var att studera debatten i den kyrkliga pressen i samband med separationen mellan kyrka och stat Är 2000.  Undersökningen har visat att  genomförandet av separationen mellan kyrka och stat tillsammans med de organisatoriska och juridiska förÀndringar som detta innebar orsakade en stundtals kraftig debatt i kyrkopressen. I min undersökning har jag följt debatten kring fyra av de hetaste debattfrÄgorna och Àven belyst en av de konflikter som uppstod genom det utbredda missnöjet mot kyrkordningen. Studien har visat att det uppstod splittringar inom kyrkan mellan prÀsterskapet och kyrkans högre ledning, framförallt kyrkomötet, och att missnöjet mot separationsbeslutet och kyrkoordningen var utbrett bland denna grupp. Uppsatsen har Àven visat att kyrkan tiden efter undersökningens spektrum har drabbats av en del av de svÄrigheter och motgÄngar, frÀmst genom minskat medlemsantal och försÀmrad ekonomi, som förutspÄddes bland en del av debattörerna under debatten 1995-2000..

JÀrvsö nya kyrka 1837 : vad Àr myt och vad Àr verklighet?: en fenomenografisk tolkning av JÀrvsö kyrkas myter ur ett sociologiskt perspektiv

Min uppsats kommer att behandla mytens betydelse för historieskrivningen av JÀrvsö nya kyrkas byggnation och valet av byggnadsplats. Den största vikten kommer jag att lÀgga vid frÄgan om vad som Àr myt och vad som Àr verklighet. MÄlet Àr att försöka fÄ en förstÄelse för vikten av myten i denna frÄga. Arbetet Àr uppdelat i fyra delar som behandlar:Skrönorna - HÀr Äterger jag nÄgra av de mest intressanta skrönorna om JÀrvsö kyrka och dess uppkomst samt diskuterar vad innebörden av dessa kan tÀnkas vara.Den förkristna kultplatsens betydelse för den nya kyrkan - Àr helt enkelt en kort beskrivning av hur man tror att det kan ha varit innan kristendomen gjorde sitt intrÀde i trakten, samt en diskussion av de olika berÀttelserna och antagandena man gjort. Vad kan vara verklig historia och vad Àr berÀttelser frÄn det förgÄngna?SamhÀllsförÀndringar vid tiden för kyrkans byggnation - Hur fungerade samhÀllet och vad var man influerad av? Vilka tankegÄngar var det som man hade samt en diskussion om detta?Hur ser man pÄ kyrkan i dag? - Vad berÀttar kyrkan för de boende och de som Àr besökande i JÀrvsö idag? HÀr tar jag upp de reflektioner som kommer bÄde frÄn mig personligen, som inflyttad JÀrvsöbo, och röster utifrÄn samt diskuterar varför man uppfattar kyrkan pÄ ett speciellt sÀtt.Som avslutning pÄ hela arbetet gör jag med hjÀlp av egna tankar och reflektioner en syntes av materialet för att kunna ge en tÀnkbar tolkning av den av skrönor fyllda historien kring JÀrvsö kyrka..

De osynliga men vÀsentliga aktiviteterna! : En studie av barn som till synes inte leker

I detta examensarbete ville vi undersöka vad barnen som till synes inte leker med andra barn gör och hur nÄgra förskollÀrare talar om dessa barn.I undersökningen har fokus legat pÄ samspelet mellan barn-barn vilket undersökts genom observationer. De vuxnas tankar och syn pÄ hur de kan/bör förhÄlla sig till dessa barn har framstÀllts genom intervjuer. Vi har gjort observationer och vuxenintervjuer pÄ en förskola belÀgen i centrala Stockholm. Förskolan har vi valt att namnge till Skogsmullen och avdelningarna namngav vi till Ugglan och Björnen. För att fÄ Ànnu en infallsvinkel har vi intervjuat en utbildare inom synsÀttet VÀgledande samspel, som bland annat bottnar i psykoanalytikern Daniel Sterns begrepp.

Assyriska/Syrianska ungdomars vÀrderingar och beteenden kring sexualitet, alkohol och droger

Sexualvanor bland ungdomar har i generella termer genomgÄtt stor förÀndring. DebutÄldern sjunker och fler sexualpartners Àr mer vanligt förekommande. En tidig sexualdebut kan dock vara problematiskt i mÄnga avseenden. Forskning visar att en tidig sexdebut bör ses som ett tecken pÄ en skadlig livsstil dÄ det visat att ungdomar med tidiga sexuella relationer ocksÄ tenderar att anvÀnda mer tobak, alkohol och droger jÀmfört med ungdomar utan sexuella erfarenheter. En studie pekar pÄ att assyriska/syrianska ungdomar i Sverige tenderar att sexdebutera sent samt ha ett lÄgt antal sexualpartners.

Att hitta sin plats i samhÀllet ? : en studie om syrianers/assyriers erfarenheter av ett liv i diaspora och ett möte med den svenska kulturen

Assyrier/syrianer Àr en folkgrupp med en oavbruten historia sedan 3000 Är tillbaka. De hÀrstammar frÄn Mesopotamien dÀr de Àven var först med jordbruk och skriftsprÄk. SprÄket Àr heligt och kommer frÄn Jesu tid. I flera generationer har folkgruppens kulturarv gÄtt vidare och bibehÄllits trots att de har upplevt motgÄngar sÄsom flera folkmord och diskriminering av det islamiska samhÀllet och de förtryckande systemen i hemlandet. Folkmorden har reducerat folkgruppens antal och det senaste ?Seyfo? Àr det som folkgruppen idag vill ha erkÀnt och ligger nÀra dem i minne och hjÀrta.PÄ 1970-talet började folkgruppen successivt emigrera frÄn Turabdin till Europa och Sverige kom att bli ett av mÄnga vÀrdlÀnder.

Trossamfundens makt i Sverige : En uppsats om stat-kyrka reformen och dess inverkan pÄ trossamfundens maktposition

The aim of this paper is to describe and explain how the separation between state and church effects the power relations between state and religious groups and organizations. Former state church, The Swedish church, is in this paper, not included in the definition of religious groups. The reform (?stat-kyrka reformen?) took place between 1995 and year 2000.I?m examining if religious groups had any influence on the reform. My expectation is to give a clearer picture of religious groups and its power position in Swedish politics and society.

Pro- och antinazism inom samma inriktning? - TvÄ gammalkyrkliga gruppers stÀllningstagande gentemot nationalsocialismen och judarna under perioden 1933-1945

I denna studie utreds hur Kyrkliga Folkpartiet och Kyrkliga Förbundet för Evangelisk Lutheransk Tro, via sina organ Göteborgs Stifts-Tidning och Kyrka och Folk sÄg pÄ nationalsocialismen och judarna under perioden 1933-45. Fem stycken specifika hÀndelser under perioden har valts ut och utgör de tidsperioder varifrÄn underlaget till studien hÀmtats. Studien börjar med att ge en bakgrundsbeskrivning och dÀrefter förflyttas fokus till vad de tvÄ grupperna förmedlade för stÄndpunkter. Studien visar pÄ en komplicerad bild dÀr Göteborgs Stifts-Tidning var klart positiva till nationalsocialismen pÄ det politiska planet, medan man var kritiskt till dess inblandning i den tyska kyrkostriden. DÀremot hade man inte samma instÀllning dÄ det gÀllde den norska kyrkostriden.

Att övertyga om sanningen - Retorisk analys av manualer frÄn Jehovas vittnen och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

Jag Àr intresserad av att titta nÀrmare pÄ hur tvÄ religiösa grupper som Jehovas vittnen ochJesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga presenterar sig för sin omgivning i mötet med enskildaindivider. Jag har mÄnga gÄnger mött mÀnniskor vars attityder till dessa missionÀrer/förkunnare Àr negativa. MÀnniskor verkar ofta bli störda eller kÀnna sig pÄhoppade nÀrnÄgon ringer pÄ deras dörr för att framföra ett religiöst budskap och stÀller frÄgor om ens personligatro. Samtidigt förstÄr jag att rörelser som Jehovas vittnen och mormonerna vÀxer ochatt det finns intresse av att slÀppa in missionÀrer/förkunnare för diskussion. Hur vÀljer dessamissionÀrer/förkunnare att presentera sig och sitt budskap? Finns det strategier för att fÄ sÄ brarespons som möjligt? Personligen sÄ upplever jag ofta att det finns en misstÀnksamhet tillmissionÀrer.

De medeltida mÄlningarna i ArbrÄ kyrka : en typologisk tolkning

The aim of this essay is to investigate the murals in the church of ArbrÄ, what they portrait and how they can be linked to medieval typology as described in Biblia Pauperum (BP), the Poor Man?s Bible. The aim is also to find out what the purpose was to paint medieval churches and what the function of the paintings was. ArbrÄ Church was painted around 1520-1530, and almost all of the motifs from the Old Testament can be directly traced back to BP as can one motif from the New Testament. Together these paintings represent most of the important events which make out the foundation of the Christian Cult.

Energieffektivisering av kulturhistoriska byggnader : Energi och klimat i Lekaryd kyrka

Detta examensarbete syftar till att utreda inneklimat- och energisituationen i Lekaryd kyrka. För att göra detta har klimatmÀtning genomförts, samt simuleringar med datorsimuleringsprogrammet IDA ? Klimat och energi. Kyrkan har höga energikostnader och för att fÄ kÀnnedom om energiförlusternas storlek och fördelning, har en kartlÀggning av kyrkans energiflöden genomförts i syfte att faststÀlla dess energibalans. MÄlet Àr att resultaten frÄn klimatmÀtningen och datorsimuleringarna ska kunna anvÀndas som underlag vid utarbetande av ÄtgÀrdsförslag för en lönsammare och ur bevarandesynpunkt skonsammare drift av Lekaryd kyrka.

Altarfresken Kristi Ă„terkomst : en studie i kyrklig bildretorik

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka kommunikationen mellan skaparen av ett verk och betraktaren vad avser kyrklig, monumental konst. Med andra ord vill jag beskriva kyrkobesökarens tolkning av verket, stÀllt mot konstnÀrens avsikt. I detta syfte gör jag en fallstudie, en analys av altarfresken Kristi Äterkomst, vilken finns i Kastlösa kyrka och Àr utförd av Waldemar Lorentzon 1953-1954.Min metod Àr att stÀlla en beskrivning av hur fresken tolkas av mig sjÀlv utan föregÄende specialstudier (receptionen) mot en rekonstruktion av Lorentzons avsikter med verket (intentionen). Den första delen görs som en semiotisk analys. Den andra delen innehÄller bl a studier av Lorentzons bibelstöd för fresken, en genomgÄng av texter av personer som talat med Lorentzon, en jÀmförelse med Lorentzons mÄlning i Ryssby kyrka samt vidare en analys av skisser till fresken.

Om kristen bön : finns det skillnader i bön mellan kristna kyrkor?

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det finns vissa skillnader vid bön i de olika kyrkorna, men Ă€ven att det kan finnas minst lika mycket skillnader inom samma kyrka frĂ„n församling till församling. FrĂ€mst frĂ„n storstad till smĂ„ samhĂ€llen.Den största skillnaden i bönen i de olika kyrkorna Ă€r den fria bönen eller förbönen och dess anvĂ€ndningsomrĂ„den. Även andra varianter av bön sĂ„som lovsĂ„ng eller tungotal skiljer sig frĂ„n kyrka till kyrka. Inom vissa kyrkor anvĂ€nds de mer eller mindre inte alls, och i andra kyrkor har de mycket litet anvĂ€ndningsomrĂ„de eller Ă€r byggstenen inom gudstjĂ€nsten eller gemenskapen.Jag har Ă€ven kommit fram till att mycket som gĂ€ller bön Ă€r vĂ€ldigt individuellt Ă€ven fast det gĂ€ller en församling och en gemenskap. Det Ă€r mycket individuellt t ex hur den andliga upplevelsen genom bön upplevs, men att kĂ€nslan kanske Ă€ndĂ„ Ă€r den samma och kan beskrivas med harmoniserande ord som lugn, trygghet och kĂ€rlek.De tror alla pĂ„ samma Gud, och vĂ€gen till kommunikation kan skilja sig, men mĂ„let om bekrĂ€ftelse och kĂ€nsla Ă€r densamma.Bönens roll i den troendes liv uppfattar jag som en stor del av tron och livet.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->