Sök:

Sökresultat:

2635 Uppsatser om Ömsesidigt engagemang - Sida 2 av 176

Det Àr roligt att fÄ bestÀmma: en studie av elevinflytandets effekter pÄ engagemanget

Denna studie behandlar elevinflytandets effekter pÄ engagemanget. Undersökningen genomfördes under ett projekt dÀr tvÄ gymnasieklasser fick delta i en inflytelserik arbetsform. Under projektet fick eleverna inflytande över planering, mÄlsÀttning, arbetssÀtt och innehÄll. Genom enkÀter, intervjuer och observationer undersöktes hur elevernas engagemang pÄverkades. Observationerna undersökte elevernas beteende under projektet.

Organisatoriskt engagemang i bemanningsbranschen

 Krav pĂ„ flexibilitet har bidragit till att tidsbegrĂ€nsade anstĂ€llningar har ökat och bemanningsbranschen expanderat de senaste Ă„ren. Den nya utmaningen har blivit att bevara det organisatoriska engagemanget hos anstĂ€llda nĂ€r inte lĂ€ngre anstĂ€llningstrygghet kan erbjudas. Studiens syfte var att identifiera vilka faktorer som pĂ„verkar unga, vidareutbildade bemanningskonsulters organisatoriska engagemang till bemanningsföretag och klientföretag. Åtta bemanningskonsulter uthyrda pĂ„ heltidsuppdrag deltog i halvstrukturerade intervjuer. Materialet analyserades i en induktiv tematisk analys.

Att lÀra eller att inte lÀra, det Àr frÄgan: en studie i om
undervisningsmetoder baserade pÄ olika inlÀrningsstilar ökar
elevers lÀrande och engagemang

Syftet med vÄr undersökning var att undersöka om och hur undervisningsmetoder baserade pÄ olika inlÀrningsstilar pÄverkar elevers lÀrande och engagemang. Undersökningen Àgde rum i en klass 8 i LuleÄ kommun under sju veckor höstterminen 2002. Samtliga elevers individuella inlÀrningsstil identifierades via en pilotundersökning. Lektionerna utformades utifrÄn de mest frekventa inlÀrningsstilarna i klassen. För att mÀta elevernas lÀrande och engagemang fick eleverna fylla i enkÀter och utvÀrderingar dÀr de fick skriva ner hur de uppfattat lektionerna utifrÄn en lÀrande- och engagemangsaspekt.

Engagemang och delegerande ledarskap - En studie av arbetsmiljöarbetet pÄ gymnasieskolan i Halmstad kommun

Denna studie Àr en kvalitativ undersökning om arbetsmiljöarbetet pÄ gymnasieskolan i Halmstad kommun. För att analysera det empiriska materialet har vi anvÀnt oss av teorier om engagemang och delegerande ledarskap. Totalt genomförde vi tolv intervjuer med rektorer, skyddsombud och lÀrare pÄ fyra olika skolor. Vi deltog Àven vid fyra samverkansmöten dÀr bl.a. arbetsmiljön diskuterades.

En global vÀrld : en global mÀnniska?

Resande, globalt engagemang och arbete utomlands av olika former Àr företeelser som förÀndrar mÀnniskors syn pÄ vÀrlden. Dessa tillhör samtiden och de blir dÀrmed aktuella och relevanta att diskutera. Att vi lever i en global vÀrld pÄverkar vÄra livsvillkor och innebÀr i sin tur nya möjligheter och förutsÀttningar för individen. Begrepp som Àr centrala att diskutera blir dÀrmed livsstil, engagemang, svenskhet och vÀrldsmedborgarskap..

Uterummets möjligheter till engagemang : aktiviteter för tematiskt arbetssÀtt i grundskolan

Med utgÄngspunkt frÄn Lpo 94 och kursplaner i grundskolan frÀmst för Är 1-3 ville vi med vÄra aktiviteter lyfta fram uterummets möjligheter till engagemang för hÄllbartlÀrande för elever i grundskolan. Vi utvecklade aktiviteterna för att kunna passa en Äldersintegrerad och mÄngkulturell grupp för att pÄvisa att alla elever kan inkluderas oavsett Älder, etnicitet och kultur. Det var vÀrdefullt att utveckla aktiviteterna sÄ varje elev ska kunna utgÄ frÄn sina förutsÀttningar och kunskapsnivÄer. Detta för att stimulera till engagemang och motivation och som kan synliggöra elevens metakognition vilket uterummet kan bidra till. Med utgÄngspunkt frÄn vÄr syn pÄ elevens lÀrande tÀnkte vi oss ett tematiskt arbetssÀtt nÀr vi utvecklade vÄra aktiviteter.

UTLANDSANSTÄLLDAS UPPFATTADE ORGANISATORISKA STÖD OCH DESS PÅVERKAN PÅ ENGAGEMANGET

En utlandsanstÀllning krÀver mycket frÄn den anstÀlldes sida och Àrkostsam för företaget. För att se till att den utlandsanstÀllde behÄller sittengagemang gentemot företaget krÀvs det dÀrför att denne uppfattar attden fÄr stöd frÄn sin organisation. I vÄr undersökning intervjuade vi trerepatriater och anvÀnde vi oss av enkÀtsvar frÄn tio expatriater frÄn treolika svenska internationella företag. Resultaten tyder pÄ attorganisatoriska stödÄtgÀrder uppfattas av expatriater före och underutlandstjÀnstgöringen. Majoriteten av respondenterna svarade att deuppfattade förÀndringen i sitt engagemang jÀmfört med tiden innan densenaste utlandsanstÀllningen som oförÀndrad eller ökad.

Organisatoriskt engagemang

Syftet med denna studie var att undersöka vilka faktorer i den psykosociala arbetsmiljön som gynnar det organisatoriska engagemanget samt om kommunikation har nÄgon speciell betydelse i detta avseende. Tidigare forskning har pÄvisat samband mellan psykosociala arbetsmiljöfaktorer och organisatoriskt engagemang. Tidigare forskning har Àven pÄvisat att kommunikation Àr en betydande psykosocial arbetsmiljöfaktor. Undersökningen Àr genomförd pÄ en gymnasieskola i Södra Sverige. Datainsamlingen bestod av intervjuer och enkÀter.

Kan emotionellt stöd, pedagogiskt stöd och klassrummets organisering predicera engagemang hos förskolebarn?

Tidigare forskning har bland annat visat att barn som vistas i klassrum med bra kvalitet Àr mer engagerade och att ett bra emotionellt stöd frÄn lÀraren bidrar positivt till barnets sociala anpassning och lÀrande. Klassrumskvalitet delas enligt CLASS upp i emotionellt stöd, klassrummets organisering, pedagogiskt stöd och barnens genomsnittliga engagemang. Syftet i denna uppsats Àr att ta reda pÄ vilket av omrÄdena; emotionellt stöd, klassrummets organisering och pedagogiskt stöd som starkast predicerar barnens genomsnittliga engagemang i. Observation valdes som metod och gjordes pÄ 16 olika förskoleavdelningar fördelat pÄ 4 olika förskolor. Resultatet visade att det emotionella stödet starkast predicerar barns genomsnittliga engagemang.

Gymnasieungdomars engagemang i samhÀllsfrÄgor

Syftet med denna studie Àr att fÄ en inblick i gymnasieungdomars upplevda engagemang i samhÀllsfrÄgor och hurdetta engagemang kan komma till uttryck. Det empiriska materialet i studien Àr baserat pÄ kvalitativa intervjuer med13 gymnasieelever. Som bakgrund till Àmnet presenterar jag; vad de nationella styrdokumenten sÀger omsamhÀllsfrÄgor, en liten fördjupning om sociala rörelser samt aktuell forskning gÀllande ungdomars intresse församhÀllsfrÄgor och politik. Resultatet av min undersökning visar pÄ ett svagt intresse för samhÀllsfrÄgor blandeleverna i stort men att miljöfrÄgor tycks ha en sÀrstÀllning vad gÀller ungdomarnas intresse. Att rösta menade enmajoritet av respondenterna var en sjÀlvklarhet medan partipolitik eller andra handlingar utav politisk karaktÀr ejansÄgs vara sÄ viktiga för dem.

Betydelsen av förÀldrars engagemang - lÀrares, förÀldrars och elevers uppfattningar

Denna uppsats syftar till att undersöka lÀrares, elevers och förÀldrars uppfattningar om vilken betydelse förÀldrars engagemang har betrÀffande elevens skolsituation. Vi anser Àmnet högst relevant inför vÄr kommande profession dÄ lÀraren förvÀntas samverka med förÀldrarna. Vi har inledande i undersökningen anvÀnt oss av kvantitativa enkÀter med elever samt förÀldrar frÄn fyra olika klasser. Vidare har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med tolv respondenter, jÀmnt fördelade mellan lÀrare, elever och förÀldrar. För att uppnÄ syftet med undersökningen har vi valt att arbeta utifrÄn tre frÄgestÀllningar vilka behandlar lÀrares, elevers samt förÀldrars uppfattningar kring förÀldrars engagemang samt dess betydelse betrÀffande elevens skolsituation. VÄr undersökning visar att lÀrare, elever och förÀldrar tycks ha olika uppfattningar kring vilken betydelse detta engagemang har. LÀrarna i vÄr studie Àr övertygade om att förÀldrars engagemang har betydelse för elevens skolsituation.

Loggbaserad anvÀndaranalys i spelbaserat lÀrande : En litteraturstudie över objektiva metoder för att mÀta motivation och engagemang

Spelbaserat lÀrande vill dra nytta av de egenskaper som gör att miljoner mÀnniskor lÀgger tid, engagemang och pengar pÄ datorspel. Studier visar att spelbaserat lÀrande har förutsÀttningar att bÄde motivera studenter och förstÀrka lÀrandet, ÀndÄ rapporteras frÄn vissa kÀllor att anvÀndandet inte Àr sÄ utbrett i undervisning som datorspelande Àr i samhÀllet.En förutsÀttning för spelbaserat lÀrandes framgÄng anges vara utvÀrderingsmöjligheterna av dessa, vilket beskrivs som ett forskningsbehov.I denna litteraturstudie undersöks hur motivation och engagemang kan utvÀrderas i spelbaserat lÀrande med hjÀlp av loggbaserad data om anvÀndarens interaktioner i spelet. Resultatet visar att loggbaserade mÀtningar av motivation görs, men Àr svÄra att matcha mot de motivationsmodeller som förekommer. En antydan frÄn speciellt en studie Àr att mer sociala miljöer och interaktioner skulle kunna öppna upp för en bredare och mer anvÀndbar analys i en framtid..

FörmÄgan att tillvarata volontÀrers engagemang pÄ olika nivÄer i organisationen. Subjektiva erfarenheter inom RÀdda Barnen.

Denna uppsats behandlar volontÀrers engagemang i den ideella organisationen RÀdda Barnen, med syftet att belysa hur organisationens struktur samt samarbetet mellan volontÀrer och tjÀnstemÀn inom organisationen pÄverkar volontÀrernas engagemang. Mina tre frÄgestÀllningar var: a. Hur Àr RÀdda Barnens organisation uppbyggd, hur styrs organisationens arbete och hur pÄverkar detta volontÀrernas engagemang, b. Hur upplever volontÀrerna organisationsstrukturen och samarbetet inom organisationen samt c. Hur upplever tjÀnstemÀnnen att de har del i volontÀrernas engagemang i organisationen.

Hur skapar man engagemang i religionsundervisningen? : En kvalitativ undersökning av tre elevers och en lÀrares syn pÄ religionsÀmnet

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur man kan skapa engagemang i dagens religionsundervisning. Jag vill med denna studie undersöka hur lÀrare arbetar för att intressera elever och hur man engagera dem. Sedan vill jag Àven fÄ en inblick i hur elever uppfattar religionsundervisningen och hur de tycker att en intressevÀckande lektion eller upplÀgg för religionsundervisningen ser ut. Fyra kvalitativa intervjuer har gjorts med en högstadielÀrare och tvÄ högstadieelever samt en gymnasieelev. Resultatet visar att religionsÀmnet till viss del fortfarande i hög grad förknippas med tro utifrÄn informanterna, vilket försvÄrar arbetet för lÀrare, eftersom elever inte ser nÄgot syfte eller mening med religionskunskap.

PÄverkar engagemang och framsteg frekvensen av regelbunden trÀning?

Fysisk aktivitet Àr nÄgot som skulle kunna motverka det vÀxande problemet med övervikt och kroniska sjukdomar. Tidigare forskning har visat att sjÀlvförtroende, planering, och tidigare aktivitetshistoria kan predicera trÀningsbeteende. Syftet med denna studie Àr att undersöka om faktorerna engagemang och framsteg pÄverkar frekvensen av regelbundet trÀningsbeteende och om Älder och kön pÄverkar en eventuell effekt. Dessa begrepp har tidigare aldrig applicerats pÄ trÀningsbeteende liksom stickprovet hade stor Äldersvarians till skillnad frÄn tidigare studier inom Àmnet. En enkÀtundersökning gjordes pÄ tvÄ gym i Stockholm med 80 deltagare.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->