Sök:

Sökresultat:

4955 Uppsatser om Öka Motivation - Sida 38 av 331

Kan motivation styras? : Ekonomistyrningens utformning och dess pÄverkan pÄ motivationen

För att organisationer ska kunna generera ett bra resultat Àr medarbetarna en viktig resurs. Hur vÀl medarbetarna utför sitt arbete beror till stor del pÄ hur motiverade de Àr. Olika anstÀllda motiveras av olika faktorer, vilket innebÀr att ledningen mÄste ta det i beaktande nÀr organisationens ekonomistyrning utformas, för att dÀrmed kunna pÄverka medarbetarnas handlande och dÄ indirekt deras motivation. Motivationen förekommer i olika former; inre och yttre motivation. UtifrÄn detta resonemang utgÄr uppsatsen frÄn frÄgestÀllningen ?Hur kan ekonomistyrningens utformning pÄverka motivationen hos medarbetarna i ett företag??Syftet med denna undersökning Àr att kartlÀgga sambandet mellan motivation och ekonomistyrning i ett företag.

Design av interaktionsmoment för spelarmotivation

The game industry is growing by every year but for some reason the research surrounding it hasn't caught up with its rapid expansion. This study aims at expanding the knowledge surrounding one of those areas, player motivations. An empirical model has been used to identify which interaction has the highest impact on player motivation in story-driven roleplaying-games. By conducting semi-structured interviews with eight different game developers using the GameFlow model to explore the use of interactions to sustain the motivation of the player a new criteria has been identified. This additional criteria was: Alive, and it was shown to have a high impact on motivation in story-driven roleplaying-games.

Upplevelsen av motivationsarbete ? en studie ur klienters och kontaktpersoners perspektiv pÄ Frösö LVM-hem

Studien undersöker hur klienter och kontaktpersoner upplever motivationsarbetet pÄ Frösö LVM-hem. I studien tillÀmpades bÄde kvalitativ och kvantitativ metod. I ett första skede genomfördes intervjuer med avdelningsförestÄndare pÄ samtliga tre avdelningar pÄ institutionen. Detta intervjumaterial anvÀndes för utformandet avenkÀter som besvarades separat av klienter och kontaktpersoner. EnkÀten mÀter upplevelsen av motivationsarbete genom skattning av hur viktiga olika insatser och faktorer Àr för att klienten skall utveckla motivation till fortsatt frivillig vÄrd, hur dessa insatser och faktorer fungerar pÄ Frösö LVM-hem och i vilken omfattninginsatserna tillÀmpas, samt slutligen klientens egen motivation att fortsÀtta i frivillig vÄrd.

MotivationsfrÀmjande : - en kvalitativ undersökning om ledares tillvÀgagÄngssÀtt för att skapa förutsÀttningar som kan leda till motivation hos medarbetare

Medarbetarna inom en organisation har en betydelsefull roll för verksamhetens utveckling och ledarna har en viktig funktion genom att de i stor utstrÀckning kan pÄverka medarbetarna. Syftet med vÄr undersökning var att fokusera pÄ ledare inom IKEA AB och beskriva hur de arbetar utifrÄn strategin ?IKEA AB in change? för att skapa förutsÀttningar som ökar medarbetarnas motivation i arbetet. Vi inriktade oss pÄ motivationsskapande inom omrÄdena ledarskap, kommunikation och kompetens. Studien grundade sig pÄ sammanlagt nio semistrukturerade intervjuer med ledare, HR-manager och fackordförande inom IKEA AB.

En studie i hur man bör analysera organisationskultur vid företagsförvÀrv

Belöningssystem kan ses som ett sÀtt att tillgodose de anstÀlldas behov och Àr idag vanligt förekommande i alla typer av företag. Belöningens effekt pÄ motivation och prestationer har lÀnge varit ett omdebatterat Àmne. Ett kollektivt belöningssystem införs ofta med avsikt att öka samarbete mellan anstÀllda och fÄ dem att gemensamt strÀva efter företagets uppsatta mÄl.Medarbetarna pÄ Westander Publicitet & PÄverkan AB uppvisar en hög grad av motivation för sitt arbete. En viss del av den höga motivationen kan hÀrledas till det vinstdelningssystem som de anvÀnder. Samarbete har i vÄr undersökning visat sig vara en faktor som leder till ökad individuell motivation.

Arbetsmotivation och psykisk hÀlsa bland sjuksköterskor inom psykiatrin : En jÀmförande studie mellan yngre och Àldre sjukksöterskor

Background: The relation between work motivation and well-being are relatively well theoretically entrenched, but few studies have been conducted on nurses within psychiatry. Objective: The aim of the present study was to examine the differences in intrinsic work motivation (autonomy, competence, relatedness), mental health and burnout between young (?40 years) and older (>40 years) nurses employed in psychiatry. Method: The study was an observational study with a cross-sectional design and group comparisons, conducted as a survey. The sample constituted of 60 employed nurses.

FriskvÄrdssatsningar, motivation och motion - FriskvÄrdssubventioners samband med motivation och dess effekt pÄ personalens motionsvanor

Motion Àr en nyckelfaktor för en god fysisk hÀlsa och det finns stora ekonomiska fördelar för arbetsgivaren med en personalstyrka som motionerar. För att en individ ska engagera sig i en motionsaktivitet krÀvs motivation. Syftet med studien var att undersöka hur graden av sjÀlvbestÀmmande motivation skiljer sig mellan de som motionerar i olika utstrÀckning. Vidare studerades hur graden av sjÀlvbestÀmmande motivationen skiljer sig mellan de som anvÀnder organisationens friskvÄrdssubventioner i olika utstrÀckning. Organisationens friskvÄrdssubventioner bestÄr av friskvÄrdsbidrag och friskvÄrdstimme.

Yngre elevers motivation till skolbloggsskrivande

Detta examensarbete visar pÄ vilka faktorer somyngre elever finner motiverande nÀr det kommer till att skriva en skolblogg. Undermin senaste verksamhetsförlagda utbildning genomförde jag projektet skolblogg.Alla elever i Äk 5 fick starta varsin skolblogg. Under mina fem veckors praktiksÄ observerade jag att eleverna tyckte detta var ett roligt sÀtt att arbeta pÄ.Jag har intervjuat 12 av eleverna i denna klass för att ta reda pÄmotivationsfaktorerna till skolbloggsskrivandet. De faktorer som jag kom framtill Àr: att andra kan lÀsa, att fÄ göra nÄgot nytt och annorlunda, att fÄ mertid med datorn, att fÄ skriva, att kunna lÀsa klasskompisarnas skolbloggar, attfixa med designen mm. Kunskap om elevers motivation fÄr oss lÀrare att förstÄeleverna bÀttre vilket i sin tur leder till att vi kan anpassa undervisningen.Förhoppningsvis kan detta arbete leda till att lÀrare kan fÄ en insyn iskolbloggen som undervisningsmöjlighet och bidra till en förstÄelse för attInternet ger oss den möjligheten..

Motivation till motion: en jÀmförelse mellan nybörjare och erfarna motionÀrer

Sveriges befolkning har under de senaste decennierna förÀndrat sin livsstil i riktning mot att bli alltmer fysiskt inaktiv vilket har lett till en alltjÀmt ökande omfattning av diverse vÀlfÀrdssjukdomar. För att komma tillrÀtta med detta problem Àr en lösning att fÄ mÀnniskor att motionera samt att upprÀtthÄlla detta motionerande över tid. Syftet med uppsatsen var att öka förstÄelsen för olika aspekter av motivationen hos individer som precis börjat motionera och sÄdana som motionerat en lÀngre tid för att pÄ sÄ sÀtt utröna vilka faktorer som kan underlÀtta ett uthÄlligt motionerande. Den teoretiska bakgrunden utgjordes av Deci & Ryans sjÀlvbestÀmmande teori och en delteori till denna: Organismic Integration Theory. Syftet besvarades genom en intervjuundersökning som utfördes pÄ en pappersmassafabrik i Södra Norrbotten.

Faktorer som kan pÄverka elever till inaktivitet inom skolirotten : En studie om högstadieelevers tankar och upplevelser vid en skola i Mellansverige

Uppsatsens syfte var att undersöka vilka faktorer som kan pÄverka högstadieelevers inaktivitet inom skolidrotten. UtifrÄn 94 enkÀtsvar frÄn högstadieelever pÄ en skola i Mellansverige sammanstÀlldes information om elevernas tankar och uppleverser inom skolidrotten. Resultatet visade att en mÀngd olika faktorer kunde pÄverka elevernas motivation till att delta pÄ idrottslektionerna. 40 % av de elever som nÄgon gÄng varit inaktiva pÄ skolidrotten ansÄg att det var aktiviteten som pÄverkade deras motivation sÄ mycket att de inte deltog. De faktorer som pÄverkar 83 % av elevernas motivation negativt till att delta pÄ idrottslektionerna Àr aktiviteten, lÀrare, klasskamrater och hÀlsan.

Kommunikation mot bÀttre motivation : En studie som undersöker hur kommunikation kan pÄverka motivation pÄ arbetsplatsen

PÄ senare tid har allt större fokus lagts pÄ vikten av motiverade anstÀllda pÄ arbetsplatsen. I denna uppsats undersöks hur kommunikation kan pÄverka motivationen pÄ arbetsplatsen. Detta sker genom en fallstudie med en kvantitativ undersökningsmetod i form av en enkÀtundersökning pÄ byggföretaget NCC, dÀr de fyra kommunikationsfaktorernas (feedback, öppenhet, sprÄk och medium) eventuella pÄverkan pÄ de fyra motivationsfaktorerna mÄl, meningsfullhet, utveckling och trivsel, undersöks. SammanstÀllningen visade att alla motivationsfaktorer samt alla kommunikationsfaktorer förutom feedback ansÄgs som positivt bland personalen pÄ NCC. Detta gav ett resultat som sÀger att det frÀmst Àr kommunikationsfaktorerna öppenhet, sprÄk och valet av medium mellan ledningen och de anstÀllda som kan pÄverka motivationen pÄ arbetsplatsen..

HÀlsa, ledarskap och motivation : Hur kan ICA Hacksta lagrets ledare motivera sina anstÀllda till en hÀlsosammarelivsstil för att minska sin sjukfrÄnvaro?

I dagens samhÀlle Àr mÀnniskor inte lÀngre lika aktiva som de var förr, detta leder till att allt fler mÀnniskor fÄr vÀlfÀrdssjukomar och fler och fler mÀnniskor sjukskriver sig pÄ grund av dessa. Detta leder till att företagen mÄste fÄ sina anstÀllda att förebygga vÀlfÀrdssjukdomarna genom utbildning och trÀning för att minska sjukfrÄnvaron pÄ företaget.Syftet med uppsatsen Àr att granska företagets ÄtgÀrdssatsningar samt nyttjandegraden av dessa, för att dÀrefter kunna förbÀttra nyttjandegraden av friskvÄrdssatsningarna genom ökad motivation och kommunikation frÄn ledarna..

"Jag mÄste ju visa dem att det hÀr Àr intressant" : En studie om hur lÀrare arbetar för att stimulera elevers motivation till lÀrande

Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare arbetar för att stimulera elevers motivation till lÀrande. Vilken betydelse fÄr motivation för hur lÀrare utformar sin undervisning samt hur lÀrare ser pÄ och agerar för att stimulera motivation till lÀrande. UtifrÄn följande frÄgestÀllningar studeras motivation och undervisning ur ett lÀrarperspektiv: Vilka aspekter i lÀrarens förhÄllningssÀtt Àr betydelsefullt för elevernas motivation? Vilka motivationsfrÀmjande faktorer implementeras i undervisningen? Vilka strategier anvÀnder lÀrare för att hantera omotiverade elever och stimulera dem till lÀrande? Som metod för studien har kvalitativ intervju anvÀnts. Sex lÀrare har intervjuades och undervisade alla i Ärkurserna 1- 3.    Studiens resultat visar att lÀrarna utförligt arbetar med att frÀmja motivationen i klassrummet.

Studie om sociala mediers inflytande : Skillnaden pa? killar och tjejers motivation till fysisk aktivitet och ha?lsosamma matvanor samt deras sja?lvka?nsla genom exponering och uppladdning av bilder

To log on to social media has become an obvious part of people's everyday routine. Pictures, videos, opinions, and thoughts are posted and read by people's social networks worldwide. In doing so, the present study chose to examine whether what is posted on social media, as well as what the individuals are exposed to on social media can be related to their motivation and self-esteem. By letting 117 adolescents aged 16-19 answer a questionnaire regarding which social media they are active on, how often they are active there, and what they post on those social medias. By also letting them evaluate how they see themselves, if they compare themselves with others and how motivated they are to physical activity and healthy eating habits, we could see that to those who post pictures, and are exposed to images represent exercise / health on social media have higher self-esteem and driven more by internal motivation to engage physical activity than those who do not.

SocialtjÀnstlagen i mötet : Socialarbetarens möjligheter för att stÀrka individens egna resurser

The purpose of this study was to examine the resources and barriers that social workers have incorporating the Social Service Act states during meetings with clients, using and developing the client's skills and knowledge, develop their own resources and to promote the use of self-determination. A qualitative study was done by interviewing six social workers working within the in social service?s department for family and individual welfare. Social workers were encouraged to describe and discuss the key aspects of cases that developed positively respectively negatively. Motivation theory, evidence-based practice, empowerment, and expert-expert relationship are the theories and concepts that we used to analyze the material.The study's main conclusion is that the most important prerequisite for positive development of cases is that the social worker emphasizes and stimulates the client's own resources during meetings.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->