Sök:

Sökresultat:

724 Uppsatser om Äldre invandrare - Sida 26 av 49

En spindel i nÀtet? : Om specialpedagogers roll och förtrogenhetskunskap inom habiliteringen

This thesis is a qualitative study of a new law that was applied in December 2010. The law is called Lagen om etableringsinsatser fo?r vissa nyanla?nda invandrare, and is meant to help newly arrived immigrants that come to Sweden to establish themselves in the Swedish society. The aim of the study is to see what discourses the Swedish government produces as a result of this new law. Interesting for the study is to see what happens in the implementation stage at a local level, in this case in the municipality of O?rnsko?ldsvik.Theoretically and methodologically I emanate from critical discourse theory and institutional theory.

Diversity in practice : a study of Gothenburg policies vision at diversity

Det har inte gĂ„tt att undvika mĂ„ngfald i dagens samhĂ€lle. Det talas och skrivs om det i media, det förekommer i jobbannonser och man pratar om det sĂ„vĂ€l som offentligt som privat. Ordet mĂ„ngfald Ă€r ett ord som ofta dyker upp i denna uppsats. Det Ă€r ett ord som för mĂ„nga betyder ett positivt sĂ„dant. Även om mĂ„ngfald Ă€r ett ord som betyder mycket och betyder olika för olika mĂ€nniskor framkommer det i denna uppsats att mĂ„ngfald innehĂ„ller tvĂ„ viktiga begrepp, nĂ€mligen etnicitet och kön.

Att bo i SödertÀlje och studera pÄ sfi : Sex irakiska flyktingars syn pÄ sina sfi-studier, staden de bor i och att vara flykting med en framtid i Sverige

It is widely recognized that the town of SödertÀlje, a small Swedish town of 85 000 inhabitants, has alone received more war refugees from Iraq than the US and Canada have put together. Whilst writing this thesis had nearly 6000 Iraqi refugees sought their way to SödertÀlje since the US invasion in Iraq 2003.Nevertheless, life is not what the media and the government retail. Six of these Iraqi refugees who resided in SödertÀlje share their life stories in the following thesis. They discuss their escape from Iraq and the difficulties of living in the segregated parts of SödertÀlje where they solely speak Arabic and Assyrian, whilst learning Swedish at sfi (Svenska för invandrare, Swedish for immigrants). Another distress is related to the unsecure future in Sweden waiting ahead.      The aim of this thesis is to engage in, and highlight the studies of six sfi-students in their endeavor to learn Swedish, whilst struggling through Swedish bureaucracy and experiencing despair due to their situation and uncertain future.       .

Idrott och integration

Idrottens förmÄga att bidra med positiva effekter för integration Àr omdiskuterad.Det finns bÄde de som har stora förhoppningar pÄ idrotten som enintegrationsfrÀmjare och de som Àr mer skeptiska nÀr det kommer till idrottens roll iintegrationsprocessen. Syftet med denna litteraturstudie Àr att undersöka idrottenspotential att integrera invandrare i samhÀllet samt att undersöka vilka hinder somfinns för att idrott ska fungera integrationsfrÀmjande. Studien bygger pÄ en analys av12 vetenskapliga artiklar som alla behandlar relationen mellan idrott och integration.Resultatet av denna litteraturstudie visar att idrott kan bidra med positiva effekter förintegration, bland annat genom att erbjuda en mötesplats dÀr relationer kan byggasöver kulturella grÀnser. Resultaten visar dock Àven att idrottsrörelsen inte Àr fri frÄnde spÀnningar som finns i samhÀllet i stort och det Àr dÀrför orimligt att tro att idrottenpÄ egen hand ska kunna bidra till att mÀnniskor kÀnner sig integrerade i samhÀllet..

Att möjliggöra kontakter : En fallstudie om hur ideella föreningar kan bidra till integration

Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en bild av och förstÄelseför hur ideella föreningar kan bidra till integration. Detta har skett genom enfallstudie av tvÄ olika organisationer och deras verksamhet. Metoden somanvÀnts Àr kvalitativa semistrukturerade intervjuer med personal frÄn dessaorganisationer kompletterat med deltagande observation. Analysen har gjortsutifrÄn Jose Alberto Diaz integrationsteori. Resultaten visar att de ideellaorganisationerna bidrar till integration pÄ flera sÀtt, frÀmst genomsprÄkundervisning som fyller en sÀrskild funktion dÄ den till stor del riktasmot grupper som inte kan ta del av kommunens undervisning via SFI.

Integration ? allas vÄrt ansvar? : TjÀnstemÀn och politikers reflektioner kring integrationen i Nyköpings kommun

This thesis is based on thirteen qualitative interviews with civil servants and politicians. The purpose of the study is to research these informants? attitudes towards integration and their reflections about immigrants? lower chances in an ethnically segregated housing and labour market. The theoretical frame of references is based on social constructionism and focuses on including and excluding power structures. The empirical material provides both structural and cultural explanations to immigrants? problems as regards inclusion in Swedish society.

SprÄkhantering pÄ ett mindre bibliotek: en kvalitativ undersökning om hur ett mindre bibliotek arbetar med minoritetssprÄk

The following thesis will examine how a smaller library manages the prioritization of media between Swedish and 'minority language'. We are also interested in the challenges and problems that can occur in such work, as well as how the librarians think about their role in the integration process. We have studied this through several qualitative interviews with librarians as well as earlier related research. The results show that librarians display a high propensity of appreciation related to working with minority languages and consider this an important aspect of their profession ? they fully ingratiate and accept the importance of helping the immigrant population in learning Swedish.

Identitet i kulturella möten

Den hÀr studien av en grupp ungdomar med utlÀndsk bakgrund försöker skapa förstÄelse för, och beskriva, deras identiteter, och tankar om vardagen i Sverige. HuvudfrÄgorna Àr: Hur definierar de kultur och identitet? Vad har de för tankar om identitet? Hur klarar de av situationen i den nya kulturella miljön? Studie bygger pÄ öppna, halvstrukturerade intervjuer i samtalsform med sju unga manliga och kvinnliga invandrare, tvÄ mÀn och fem kvinnor. Deras berÀttelser vÀxlade mellan de för dem vÀlkÀnda vanorna och de nya som de möter hÀr. Denna lÀrandeprocess upplevdes svÄr att hantera och acceptera, men de har inte nÄgra andra val dÄ de vill kÀnna sig inkluderade i den nya kontexten.

Bedömning av muntlig sprÄkbehÀrskning pÄ SFI : processbarhetsteorin som komplement i bedömning

I denna studie undersöks hur bedömning av muntlig performans sker i en befintlig verksamhet av svenska för invandrare (sfi), och pÄ vilket sÀtt processbarhetsteorin kan ha relevans för bedömning av andrasprÄksinlÀrares muntliga performans. Studien baseras pÄ ett pedagogiskt samtal med fyra verksamma sfi-lÀrare och en jÀmförelse av muntlig performans mellan tvÄ godkÀnda och tvÄ ej godkÀnda andrasprÄksinlÀrare pÄ sfi:s kurs D utifrÄn processbarhetsteorin. Studien visar att lÀrarna inte anvÀnder nÄgot grammatiskt bedömningsverktyg utan istÀllet förlitar sig pÄ intuitiv bedömning av hur inlÀrarna förmedlar ett visst budskap. JÀmförelsen utifrÄn PT visar att de godkÀnda andrasprÄksinlÀrarna har nÄtt högre nivÄ av processbarhet, vilket visar pÄ större grammatisk kompetens av de godkÀnda inlÀrarna, i jÀmförelse med de ej godkÀnda inlÀrarna.I studien argumenteras för att processbarhetsteorin, i kombination med andra verktyg, Àr anvÀndbara bÄde som bedömnings- och didaktiskt verktyg vid muntlig performans..

Svenska som andrasprÄk - ett stödÀmne?: en studie av Àmnet svenska som andrasprÄks status

Denna uppsats ger en tillbakablick pÄ skolÀmnet svenska som andrasprÄks nÄgot komplexa historia och karaktÀr. HÀr undersöks Àven hur det ser ut för elever med huvudÀmnet svenska som andrasprÄk i dagens skolverklighet, samt hur elevernas utbildning i sin tur ses pÄ av lÀrare och skolledning: det vill sÀga vilken status Àmnet har. En kvalitativ intervjuundersökning har genomförts pÄ IVIK (individuella programmet introduktionskurs för invandrare) pÄ gymnasieskolan. Fyra lÀrare, en rektor samt en kurator har intervjuats, alla med koppling till IVIK. Resultatet visar att det rÄder stor okunskap om Àmnet svenska som andrasprÄk inom skolvÀrlden, och mÄnga dÀri ser Àmnet som ett stödÀmne.

ATT ÅLDRAS I SVERIGE SOM ÄLDRE INVANDRARE

This study, carried through interviews with six individual elderly persons, describes their stories in regards to how they experience growing old in Sweden as well as the connection between having a different ethnic background in the aging process. Therefore, the main purpose of this study is to highlight important themes and issues, i.e. the shortcomings and the advantages of growing old in Sweden, which these persons experience in their everyday life. As many of them have not by their own choice chosen to grow old in Sweden, the importance of having a relationship with fellow countrymen, being able to communicate in their own native language as well as have a basic knowledge about the elderly care system are aspects these individuals emphasize to be of great importance. The result of this study, based on several theories that reflect over individuality and perspective ethnicity, indicates that aging is based on an individual primary process experience and that there are no rights and wrongs of how one should deal with/experience the growing old process.

Berlinolympiaden 1936 : Tre olika tidningars syn pÄ Tyskland i samband med olympiaden i Berlin 1936

It is widely recognized that the town of SödertÀlje, a small Swedish town of 85 000 inhabitants, has alone received more war refugees from Iraq than the US and Canada have put together. Whilst writing this thesis had nearly 6000 Iraqi refugees sought their way to SödertÀlje since the US invasion in Iraq 2003.Nevertheless, life is not what the media and the government retail. Six of these Iraqi refugees who resided in SödertÀlje share their life stories in the following thesis. They discuss their escape from Iraq and the difficulties of living in the segregated parts of SödertÀlje where they solely speak Arabic and Assyrian, whilst learning Swedish at sfi (Svenska för invandrare, Swedish for immigrants). Another distress is related to the unsecure future in Sweden waiting ahead.      The aim of this thesis is to engage in, and highlight the studies of six sfi-students in their endeavor to learn Swedish, whilst struggling through Swedish bureaucracy and experiencing despair due to their situation and uncertain future.       .

MÄngkultur, Förskolan, Kulturmöten, Kulturkrockar

Denna studie syftar till att undersöka huruvida det finns nÄgra handlingsplaner att tillgÄ i förskolan för att möta andra kulturer. Den tar Àven upp pedagogers kunskap, förberedelse och erfarenhet av mÄngkultur i förskolan. Sverige har under de senaste decennierna blivit ett mÄngkulturellt land och vi kommer att möta mÄnga barn med rötter i andra lÀnder. I arbetet tar vi bland annat upp invandringens historia och vad som tidigare skrivits om kulturella möten. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med 12 förskollÀrare och barnskötare i förskolan.

Den listiga prinsessan Mandelbloms mödomsspegel : Hur unga kvinnor med muslimsk bakgrund förhÄller sig till sexualitet

This essay focuses on the relationship between Islam, secularism, girls and sexuality. These categories problematize gender and how it affects identity processes of young women with a Muslim background. Sexuality is especially emphasized. The Muslim background is placed in contrast to the prescribed norms and ideals of the Swedish society/context concerning gender, sexuality and identity and this essay analyses how young women create gender and identity and which possibilities and strategies they have and use to negotiate about space in the relationship to other people. A girls? relationship to her own and others? sexuality is precisely what makes her a girl, but more importantly, also to which kind of girl.

Åtta invandrares syn pĂ„ vilka faktorer som har bidragit till deras kĂ€nsla av vĂ€lbefinnande

The subject of this study is factors that contribute to immigrants wellbeing in their new country. Our purpose was to describe and examine different factors that according to eight immigrants have contributed to their wellbeing in Sweden. Our main question was: Which factors have, according to our respondents, contributed to their wellbeing in Sweden.To achieve this, we have conducted qualitative interviews with eight different individuals. We also collected current documents and research related to the subject matter. We chose three different theoretical perspectives: AntonovskyÂŽs Sense of coherence, MaslowÂŽs Hierarchy of needs and MischelÂŽs CAPS-theory (cognitive-affective personality system) as models for the explanation of our analysis.The result of our survey was that we could detach six different categories which the respondents expressed had contributed to their wellbeing.

<- FöregÄende sida 26 NÀsta sida ->