Sökresultat:
724 Uppsatser om Äldre invandrare - Sida 16 av 49
LÀroboken i ett sfi-perspektiv : om kvalitet i lÀroböcker i Àmnet svenska för invandrare
Uppsatsen har till syfte att analysera och utvÀrderar fyra lÀroböcker i Àmnet svenska för invandrare. TvÄ problemformuleringar besvaras: vad bör en lÀrobok i sfi pÄ nybörjarnivÄ för vuxna innehÄlla och vad Àr tecken pÄ god kvalitet för en lÀrobok i sfi. Analysen visar att en lÀrobok i sfi pÄ nybörjarnivÄ för vuxna bör innehÄlla ett stoff som Àr korrekt, aktuellt och objektivt. Stoffet ska ocksÄ vara anpassat till rÀtt stadium och Älder för mÄlgruppen samt presenterat pÄ ett sprÄk som Àr begripligt för den som ska ta del av innehÄllet. Stoffet bör vidare spegla det mÄngkulturella samhÀllet, bestÄ av olika typer av texter samt behandla olika sprÄkliga element som grammatik, ordförrÄd och ordförklaringar, uttal och prosodi pÄ ett varierat och autentiskt sÀtt.
Ordkunskap och grammatisk förstÄelse. : En studie i sprÄkfÀrdighet hos immigranter med stöd i processbarhetsteorin och frekvensordtest.
Sammandrag  I denna uppsats har grammatiskt processande och receptiv ordförstÄelse hos immigranter med svenska som frÀmmande sprÄk analyserats. Syftet har varit att undersöka om det finns nÄgon skillnad mellan immigranter som lÀser pÄ Svenska för invandrare (sfi) nivÄ 3C och Svenska som andrasprÄk 1 pÄ gymnasiet (SVA) vad gÀller deras processbarhetsnivÄ och receptiva ordförstÄelse. Syftet med arbetet har ocksÄ varit att analysera huruvida vi kan se en tydlig korrelation mellan PT-nivÄ och den receptiva ordförstÄelsen nÀr man analyserar de enskilda individernas resultat. Tio informanter frÄn tvÄ olika undervisningsgrupper i Svenska för invandrare nivÄ 3C samt Svenska som andrasprÄk 1 har valts ut för en jÀmförande analys. Pienemanns processbarhetsteori (1998) har anvÀnts för att analysera informanternas processbarhetsnivÄ.
?Det var jobbigt i början, det kÀndes som att vistas pÄ ett sjukhus? : En kvalitativ studie om Àldre invandrarkvinnor frÄn Turkiet och Irak pÄ svenskt servicehus
Tidigare forskning visar att vi behöver naturkontakt varje dag och effekterna, sÄvÀl fysiska som psykiska och medicinska Àr stora och vÀl belagda (Norling, 1991). Begreppet KASAM (kÀnsla av sammanhang) skapades av Aaron Antonovsky för att undersöka de hÀlsobringande faktorernas ursprung.Syftet med studien var att undersöka om naturens inverkan kan ha samband med kÀnsla av sammanhang (KASAM). Undersökningsdeltagare var kvinnor i Äldern 40-65 Är, bosatta i tÀtort. Resultat frÄn Boverkets studie (2007), Landskapets upplevelse vÀrden - vilka Àr de och var finns de, som influerat min studie, visar att det finns ett behov av ostörda naturprÀglade omrÄden, dÀr man har möjlighet att ÄterhÀmta sig.Studien genomfördes pÄ kvinnor (N=28) i avsedd Älder och boende i tÀtort.Datan samlades in med en enkÀt, bestÄende av totalt 35 frÄgor. 13 frÄgor för att mÀta KASAM, 8 demografiska frÄgor, och 14 frÄgor om kontakt med naturen.Resultatet pÄvisar inga signifikanta samband mellan KASAM och kvinnorna, oberoende av hur ofta de anvÀnde sig av naturen.
All Too(un)Human : Malmö Stads integrationsarbete ur ett existentiellkonstruktivistiskt perspektiv
Denna studie intar ett perspektiv mellan de tvÄ motsatsparterna social konstruktion och en individualistisk syn pÄ individers konstruktion av sig och sin vÀrld. Begreppet existentiellkonstruktivism hÀnvisar till att omgivningen alltid gör intryck pÄ individen men att den yttre vÀrlden först mÄste filtreras genom individen för att ha en inverkan pÄ bilden individen skapar sig av sig sjÀlv och vÀrlden. VÄr neomoderna tidsÄlder har en sÀregen inverkan pÄ denna relation mellan omvÀrlden och individen och ökar tendensen för individer att infinna sig i tilldelade identiteter. Institutioner spela hÀr en stor roll. UtifrÄn denna tes ska denna studie se pÄ vilka vÀrderingar som Malmö Stads integrationsarbete gÄr in i arbetet med sina objekt, det vill sÀga invandrare.
Svenska för invandrare - Myterna och verkligheten. Artikelserie om en utbildningsverksamhet satt pÄ undantag
I artikelserien visar vi resultaten av vÄr enkÀtundersökning om riksdagsledamöternas uppfattningar kring sfi. Vi visar att mÄnga av de myter och fördomar om sfi som florerar i till exempel medierna ocksÄ gÄr igen i politikernas uppfattningar. Deras uppfattningar fÄr sedan ligga till grund för viktiga politiska beslut kring en utskÀlld utbildning..
? För deras eget bÀsta?- en historisk innehÄllsanalys om hur LO-tidskriften Fackföreningsrörelsen framstÀllde invandrare i Sverige 1966-68
Sverige idag Àr inte ett Sverige som för över 40 Är sen. Skillnaderna Àr stora, inte minst landets befolkning. Vid en Äterblick pÄ hur LO- tidskriften Fackföreningsrörelsen mellan Ären 1966- 68 hade för syn pÄ invandring har jag funnit stora skillnader pÄ hur en sÄdan stor organisation som LO och det den stÄr för har Àndrat instÀllning under Ären. En del av det som stod i tidskriften pÄ 1960- talet hade orsakat ramaskri i medierna idag. Jag har i mitt arbete valt att undersöka vilken syn pÄ invandring som LO- tidskriften Fackföreningsrörelsen hade under införandet av den nya invandringspolitiken som infördes 1967- 68 och som hade till syfte att reglera invandringen.
Kapitalstruktur : En tvÀrsnittsstudie av hur företags kapitalstruktur pÄverkar aktiens risk och avkastning
ABSTRAKT  Svenska för invandrare, förkortat Sfi utgör en slags inkörsport till det svenska samhÀllet för mÄnga invandrare. Sfi ska ge förutsÀttningar att lÀra sig svenska tillrÀckligt för att klara sig i samhÀllet. Just Sfi Àr en viktig sluss till det svenska samhÀllet. Syftet med denna studie Àr att beskriva, analysera samt förklara upplevelser av utsatthet och utanförskap pÄ Sfi och hur de som upplevt detta resonerar kring sina upplevelser. Vi ville Àven undersöka om dessa upplevelser kan bero pÄ diskriminering.
Betygens funktioner inom sfi. En dokumentanalys av beslutsprocessen för en ny betygsskala
I en kvalitativ dokumentanalys studeras departementspromemorian En ny betygsskala (Ds 2008:13), tio remissvar till förslaget samt propositionen En ny betygsskala (prop. 2008/09:66). Syftet med arbetet Àr att undersöka hur stÄndpunkter och argument i frÄgan om utökningen av antal betygssteg, frÄn tvÄ till sex steg, inom sfi (svenskundervisning för invandrare) relaterar till följande betygsfunktioner: betyg för urval, betyg för utvÀrdering och kontroll, betyg för att ge information om elevers kunskapsutveckling samt betyg för att frÀmja elevers motivation. Resultatet visar att det frÀmst relateras till betygsfunktionen för styrning och kontroll samt motivationsfunktionen. I analysen tolkas förslaget innehÄlla en strÀvan efter likriktning, underlÀttande för jÀmförelser av betygsresultat och en vilja att finna ett enkelt sprÄk för bedömning.
En ögonblicksbild frÄn muntlig kommunikationsundervisning : 105 sfi-lÀrares anvÀndande av bildmaterial i undervisning med muntlig kommunikation
I det hÀr arbetet har jag studerat hur lÀrare i svenska för invandrare (sfi) arbetar med sina elever med bilder och kommunikation. Syftet med undersökningen har varit att bidra med kunskap om sfi-lÀrares val av bilder för att fÄ igÄng muntlig kommunikation i studievÀg 1. Jag har genomfört en enkÀtundersökning pÄ nÀtet med 105 deltagande lÀrare.Resultatet av undersökningen visar att mer Àn hÀlften av lÀrarna anvÀnder bilder varje dag. Bildmaterialet lÀrarna anvÀnder sig av Àr igenkÀnnbara fÀrgfotografier som förestÀller olika hÀndelser. LÀrarna anvÀnder sig av mÄnga olika typer av bilder och materialet Àr utformat pÄ ett varierat sÀtt.
Invandrares upplevda integration - En studie om fem personers upplevelse av integration i Ăstersunds kommun
Studiens syfte Ă€r att undersöka fem personers upplevelser av integration i Ăstersunds kommun. Alla fem personer Ă€r födda och uppvuxna i ett annat land Ă€n Sverige och har kommit till Sverige för ungefĂ€r tvĂ„ Ă„r sedan. Studien lĂ€gger stor vikt pĂ„ den enskildes subjektiva kĂ€nslor i möten och interaktioner som Ă€ger rum i olika sociala sammanhang som t.ex. vardagssituationer eller myndighetskontakter. Studien analyserar och diskuterar huruvida personer med s.k.
Kommunikationshinder : En litteraturstudie som belyser mötet mellan vÄrdpersonal och patienter med invandrarbakgrund
Bakgrund: Antalet invandrare som kommer till Sverige har ökat de senaste Ären. Inom vÄrden trÀffar vi pÄ fler och fler som talar ett annat sprÄk och som kommer frÄn en annan kultur. Ett bra möte mellan vÄrdpersonal och patient dÀr bÄda kan förstÄ varandra Àr viktigt för att fÄ en god och sÀker vÄrd. Vid kommunikationshinder Àr anvÀndning av tolk, och ibland Àven anhöriga som översÀtter, till stor hjÀlp för att överbrygga sprÄkbarriÀren. Kulturella skillnader kan ocksÄ vara en svÄrighet i mötet.
"Varför ska de inte vÀlja svensken framför mig?" : Invandrarungdomars förestÀllningar om möjligheter och svÄrigheter pÄ den svenska arbetsmarknaden.
Denna studie bygger pÄ sju invandrarungdomars förestÀllningar om möjligheter och svÄrigheter pÄ den svenska arbetsmarknaden. I fokus för studien stÄr sÀrskilt ungdomarnas berÀttelser om de vÀgval de gjort, som de stÄr inför och som de skulle vilja göra, nÀr det gÀller att etablera sig pÄ arbetsmarknaden. Med hjÀlp av en semistrukturerad intervjuguide utfördes intervjuer med ungdomarna varpÄ dessa analyserades och tolkades i enlighet med meningskoncentreringsprincipen. Det teoretiska ramverk som anvÀnts för att tolka och analysera ungdomarnas berÀttelser har legat i led med Pierre Bourdieus habitusbegrepp och praktiskt sinne, kapitalbegreppen samt sekundÀra karaktÀristika. Resultatet visar att det finns ett driv hos ungdomarna att arbeta men att de kÀnner sig motarbetade och förbisedda pÄ arbetsmarknaden.
Tillsammans Àr vi inte ensamma : En jÀmförande studie om svenska och iranska mödrars syn pÄ barnuppfostran i dagens Sverige
Syftet med min studie var att undersöka hur nÄgra iranska och svenska mammor till ungdomar beskriver sitt förÀldraskap samt om det finns nÄgra skillnader och likheter mellan invandrare och svenska mödrars syn pÄ barnuppfostran. Studien baseras pÄ en kvalitativ metod. Jag har anvÀnt mig av kvalitativ analys med en induktiv ansats. Resultatet bygger pÄ intervjuer med tvÄ svenska och tvÄ iranska mammor. De kategorier som presenteras i resultatredovisningen Àr skolan, media, uppfostran, grÀnssÀttning, identitet, utanförskap och ensamhet.Resultaten visar att majoriteten av mödrarna upplevde att skolan stÀllde för lite krav pÄ de unga samt att massmedia hade delvis en negativ pÄverkan pÄ deras barn vilket kunde skapa problem i förÀldrarnas relation till sina barn.
Kommunikationshinder - En litteraturstudie som belyser mötet mellan vÄrdpersonal och patienter med invandrarbakgrund
Bakgrund: Antalet invandrare som kommer till Sverige har ökat de senaste Ären.
Inom vÄrden trÀffar vi pÄ fler och fler som talar ett annat sprÄk och som
kommer frÄn en annan kultur. Ett bra möte mellan vÄrdpersonal och patient dÀr
bÄda kan förstÄ varandra Àr viktigt för att fÄ en god och sÀker vÄrd. Vid
kommunikationshinder Àr anvÀndning av tolk, och ibland Àven anhöriga som
översÀtter, till stor hjÀlp för att överbrygga sprÄkbarriÀren. Kulturella
skillnader kan ocksÄ vara en svÄrighet i mötet.
? Ibland ka?nner jag mig o?vergiven da?rfo?r att personalen har sa? mycket andra ma?nniskor att ta hand om?. : - En kvalitativ intervjustudie som presenterar na?gra a?ldres a?sikter om hur relationen till va?rdare kan pa?verka a?ldre i deras var
The purpose of this thesis is to examine the relationship between the elderly at a retirement home and their professional caretakers with focus on the perspective of the elderly. Chosen method, a qualitative interview analysis has been conducted to describe how the relationship affects the elderly in their everyday lives. The total amount of interviews were four. The relationship between the elderly and their professional caretakers has rarely been examined in previous research from an elder?s perspective.The results indicate that the elderly often are satisfied with the way the professional caretakers treat them.