Sök:

Sökresultat:

8832 Uppsatser om Äldre institutionell teori - Sida 42 av 589

I nöd och lust, tills döden skiljer oss Ät : Sexualitet hos ensamstÄende mÀn och kvinnor inom palliativ vÄrd

I föreliggande studie undersöktes samtal dĂ€r tre personer som stammar deltog i interaktioner med olika deltagarstrukturer; med en annan person som stammar, med en nĂ€rstĂ„ende person samt med en person i en institutionell kontext. Studien syftade till att analysera likheter och skillnader mellan samtal med olika deltagarstrukturer, med avseende pĂ„ fenomenen samkonstruktion, blickkontakt vid samkonstruktion och uppbackning. Sammanlagt medverkade tolv personer, i totalt nio dyader. De nio samtalen, som var mellan 35 och 55 minuter lĂ„nga, spelades in och analyserades enligt principer frĂ„n Conversation Analysis (CA). Även berĂ€kningar utfördes pĂ„ fenomenen verbala uppbackningar, samkonstruktion och blickkontakt vid samkonstruktion.

Introduktion till icke-standard analys - Ett bevis av transferprincipen och en explicit konstruktion av Brownsk rörelse

I denna rapport konstrueras inledningsvis hyperreella tal frÄn reella tal. Vi definierar aritmetik för skuggor av hyperreella tal och presenterar en icke-standard teori för serier och konvergens utifrÄn denna konstruktion.Förfarandet generaliseras sedan genom att skapa en icke-standard modell till matematisk analys utifrÄn en mÀngdteoretisk modell i ZF, som ett led i konstruktionen presenteras teori för filter och ultraprodukter. Vi visar sedan transferprincipen och bygger upp internalitetsbegreppet för att studera relationer mellan standard ochicke-standard modellerna för att kunna hÀrledda standardresultat frÄn icke-standard resultat. AvslutningsvistillÀmpas teorin för att skapa en explicit icke-standard konstruktion av Brownsk rörelse och vi ger ett bevis föratt denna konstruktion Àr ekvivalent med standard formuleringen..

Klassteorier : en kritisk jÀmförelse och vetenskapsteoretisk utvÀrdering av fyra teorier om klass

Arbetet Àr en litteraturstudie över fyra olika teorier om klasser, nÀmligen Marx, Weber, Erikson och Goldthorpe samt Wrights teori om klasser. Teorierna beskrevs, jÀmfördes med varandra samt utvÀrderades utifrÄn deras förmÄga att nÄ upp till den vetenskapsteoretiska lÀran falsifikationismens ideal. För att förklara materialet anvÀndes diskursanalys dÀr avsikten var att se hur senare texter om klass byggde pÄ tidigare ? d.v.s. diskursiva praktiker.

Risker i Ärsredovisningar och halvÄrsrapporter - En jÀmförelse mellan 90 företag noterade pÄ NASDAQ OMX Stockholm

Risk kan beskrivas som ?sannolikheten att drabbas av skada eller förlust? eller som ?sannolikheten att en hÀndelse ska intrÀffa?. Begreppet risk saknar emellertid en allmÀnt accepterad definition. Företagen nÀmner vilka risker de har i sina Ärsredovisningar och halvÄrsrapporter. Problemet Àr att det finns stora skillnader mellan vilken instÀllning företagen har till hur utförligt de ska rapportera om sina risker.

Liftarens Guide, frÄn bokstÀver till sifferkod

I min uppsats har jag gjort en intermedial adaptionsanalys av Douglas Adams roman The HitchhikerŽs Guide to the Galaxy och Hammer and TongŽs filmatisering med samma titel. Den teori som frÀmst legat till grund för min analys Àr Roland Barthes strukturalistiska teori om de narrativa funktionerna, och jag har Àven anvÀnt mig av forskaren Brian McFarlane som har vidareutvecklat Barthes teori för att anpassa den för adaptionsstudier nÀr roman blir film. Jag valde att fokusera pÄ de narrativa funktioner som Barthes benÀmner som kÀrnfunktioner, vilka Àr de som utgör berÀttelses grund. I och med kÀrnfunktionerna och deras potentiella förÀndringar studerade jag Àven hur romanens tema blivit pÄverkat av trasformationen. Min frÄgestÀllnig var följande:? Vilka kÀrnfunktioner finns i romanen?? Vilka kÀrnfunktioner finns i filmen?? Skiljer sig kÀrnfunktionerna Ät och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt? Jag tittade Àven nÀrmare pÄ katalysatorerna och sÀttet de förankrar berÀttelsen i den fiktionella vÀrlden.

SNÄLLA, STÄNG AV MOBILTELEFONEN! : En kvantitativ studie betrĂ€ffande effekten av mobilljud pĂ„ minnesbehĂ„llning i klassrumsmiljö

I den föreliggande studien undersöktes mobilljudens effekt pĂ„ minnesbehĂ„llning i klassrumsmiljö. I Studien undersöktes Ă€ven vilken teori ? unitary teorin eller duplex-mekanism teorin ? som lĂ€mpligast förklarade mobilljudens eventuella effekter pĂ„ kognitiva mekanismer. Metoden bestod i att deltagarna tittade pĂ„ en kort dokumentĂ€r och dĂ€refter utförde ett minnestest, som berörde dokumentĂ€rens innehĂ„ll. Experimentgruppen fick titta pĂ„ dokumentĂ€ren, samtidigt som ringsignaler och aviseringsljud spelades upp under fyra perioder i dokumentĂ€ren, medan kontrollgruppen inte utsattes FÖR buller.

Riskhantering ur ett försÀkringsperspektiv - En djupgÄende kvalitativ studie i ett icke-finansiellt tjÀnsteföretag -

Bakgrund: Företag utsÀtts dagligen för olika former av risk och osÀkerhet. Efter2008 Ärs finanskris dÀr mÄnga företag hamnade i finansiellttrÄngmÄl, dÄ det var oförberedda pÄ finansbubblans konsekvenserblev riskhanteringen inom tjÀnsteföretag mer uppmÀrksammat. Huridentifierar och hanterar egentligen tjÀnsteföretag operativ risk ochtill vilken grad anvÀnder dem sig av försÀkringar? Och hur förhÄllersig den praktiska riskhanteringen i relation till akademisk teori?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att skapa en djupare förstÄelse i hurtjÀnsteföretag identifierar och hanterar operativ risk med hjÀlp avolika försÀkringar och sedan jÀmföra med teori gÀllanderiskhantering.Metod: En kvalitativ fallstudie som bygger pÄ intervjuer riktade mot ettspecifikt företag för att djupare kunna studerariskhanteringsprocessen och deras hantering i form av försÀkringar.Vi har Àven valt att komplettera med information frÄn företagetsÄrsredovisningar.Resultat: Resultatet av vÄr undersökning styrker den teoretiska kopplingen tillpraktiken. NÀr det kommer till begrepp som risk, riskhantering ochriskhanteringsprocess anser vi att det finns ett starkt sambandmellan teorins tolkning av dessa och den praktiska tolkning samttillÀmpning.

Lyssna pÄ barnen! ? En studie om att göra barns röster hörda genom inflytande pÄ miljön i förskolan

SAMMANFATTNINGSYFTESyftet med vÄr uppsats Àr att belysa hur viktigt det Àr att lÄta barnen vara delaktiga ibeslut angÄende miljön i förskolan. Genom konkret inflytande pÄ miljön lÀr de sig attbli demokratiska medborgare.BAKGRUNDBakgrunden inleds med historiska aspekter dÀr vi tar upp hur förskolan grundadesoch hur synen pÄ barnen sÄg ut dÄ. LÀroplanen för förskolan tas upp som en vÀsentligdel. Tidigare forskning handlar mycket om att det Àr bra för barnen att vara delaktigai frÄgor om miljön som de vistas i. Sist i bakgrunden har vi med Vygoskijs teori om detmÀnskliga medvetandet och Deweys teori om skolan och samhÀllet.METODHÀr redovisar vi kvalitativa intervjuer som vi genomfört pÄ pedagoger och barn i tvÄförskolor.RESULTATStudien visar att barn och vuxna har olika tankar om barns inflytande.

BetaltjÀnstdirektivets inverkan pÄ svensk rÀtt och dess processuella och institutionella autonomi

Denna magisteruppsats i offentlig rÀtt Àr Àmnad att behandla implementeringen av direktivet om betaltjÀnster pÄ den inre marknaden i svensk rÀtt. BetaltjÀnstdirektivet Àr vÀsentlig vid inrÀttande av den inre marknaden inom EU:s medlemsstater, dÄ alla inre grÀnser skall avlÀgsnas för att möjliggöra fri rörlighet för varor, personer, tjÀnster och kapital; i det sammanhanget blir det viktigt med en modern och konsekvent rÀttslig ram för betaltjÀnster pÄ EU-nivÄ. Uppsatsen syftar till att undersöka implementeringen av de processuella och materiella bestÀmmelser i betaltjÀnstdirektivet som knyter an till principen om god förvaltning och dÀrtill medlemsstaternas processuella och institutionella autonomi. Till de frÄgor som analyseras hör tolkning av begreppet god förvaltning och hur de utvalda principerna kan identifieras i svensk rÀtt genom implementeringen av direktivet. God förvaltning i denna uppsats förstÄs i vid mening som ett begrepp motsvarande vad enskilda har rÀtt att förvÀnta sig av det berörda förvaltningsorganet vid handlÀggning av ett enskilt Àrende.Uppsatsen har visat att direktivet innehÄller ett flertal bestÀmmelser som knyter an till principen om god förvaltning och som reglerar hur svenska myndigheter skall handlÀgga Àrenden inom direktivets tillÀmpningsomrÄde.

"Det Àr fantastiskt vilka möjligheter det finns idag" : En studie om hur de Àldre upplever och förhÄller sig till ny teknik.

Denna studie syftar till att utreda relationen mellan de Àldre och ny teknik, utifrÄn de Àldres upplevelser. För att tydliggöra denna relation genomfördes nio intervjuer med nio olika respondenter. Detta Àr en studie dÀr grundad teori anvÀnts som metodansats. DÄ detta var ett outforskat Àmne stÀmde det bra att anvÀnda sig av grundad teori för att fÄ fram en teori som kunde bidra till att tydliggöra denna relation. Studien syftar till att ge en bild av samspelet mellan de Àldre och den nya tekniken.Vi vÀnde oss till en kategori mÀnniskor som var över 65 Är.

Formerandet av folkviljans förverkligande : En metodologisk uppsats om sociala handlingar i politisk nyhetsrapportering

Den fo?religgande uppsatsen syftar till att utforma kontextspecifika idealtyper av socialt handlande i politisk nyhetsrapportering. Fo?r att a?stadkomma detta fo?renas teori och empiri vid utformningen av det metodologiska verktyget. Den teoretiska utga?ngspunkten fo?r uppsatsen a?r Habermas kritik mot teknokratisering av politik i nyhetsrapportering.

KrÀnkta elever och maktfullkomliga lÀrare? : ?Det handlar ju mycket om hur man tolkar det?

SammanfattningAlla former av krÀnkning Àr förbjudna i den svenska skolan enligt lag, men i skolan förekommer maktutövning pÄ flera plan, exempelvis mellan lÀrare och elever, elever emellan och personal emellan. Hur begreppen makt och krÀnkning definieras och hur maktutövningen pÄverkar de somverkar i skolan Àr subjektivt. Att makt och skola hör ihop Àr sjÀlvklart men samtidigt motsÀgelsefullt, eftersom makt och krÀnkning Àr tvÄ sÄ nÀra beslÀktade begrepp att de gÄr in ivarandra. NÀr övergÄr makt i krÀnkning?Föreliggande examensarbete analyserar, via diskursanalytisk metod, olika texter frÄn Skolverkets styrdokument, hjÀlpdokument samt intervjutranskriptioner frÄn en grupp lÀrare och en grupp elever pÄ en gymnasieskola.

FrÄn "ZigenarfrÄgan" 1956 till "Romers rÀtt" 2010 : En studie om den strukturella diskrimineringen av romer i tvÄ statliga utredningar

This thesis will deal with the development of the situation of the Roma minority in the Swedish school system in the period between 1954 to 2010, based on two Swedish Government Official Reports of the group's situation in the Swedish schools. The study is done by the report ZigenarfrÄgan (SOU 1956:43) and with the report Romers rÀtt (SOU 2010:55). The report Romers rÀtt was written by the Delegation for Roma issues and gives an updated picture of the situation of Roma in the Swedish school system. The state investigation ZigenarfrÄgan, is also important as the latter resulted in the Roma children enrolled in Swedish schools. This work will look at the various governmental investigations by the theory used for analysis called ?structural discrimination theory?.

Införandet av Stridsfordon 90 : RÀtt taktik pÄ rÀtt plats?

FörhĂ„llandet mellan teknik och taktik Ă€r svĂ„rt att faststĂ€lla. Klart Ă€r dock att de pĂ„verkar varandra.Uppsatsen syftar till att pröva Öhrns teori om förhĂ„llandet mellan ny teknik och taktikutvecklingen, som bestĂ„r av tre slutsatser som skall uppfyllas för att gynnsamma förutsĂ€ttningar för taktikutveckling ska Ă€ga rum. Prövandet genomfördes genom att stĂ€lla teorin mot införandet av Stridsfordon 90 i svenska armĂ©n som slutfördes under 1990-talet. Genom att skapa hypoteser baserat pĂ„ Öhrns teori har stridsfordonets roll som tekniksystem pĂ„ kompani- och bataljonsnivĂ„ i svenska armĂ©n undersökts.Studien resulterade i att Öhrns teori i hög grad var tillĂ€mpbar pĂ„ det valda markfallet. Stridsfordon 90 kunde konstateras vara ett för kompaniet större tekniksystem och hade en taktik som anpassats för sina speciella förmĂ„gor, kombinerat med att organisationen, Försvarsmakten, hade förutsĂ€ttningar att genomföra en medveten taktikutveckling.

Vilka faktorer finns bakom ISO 9000 seriens omfattande spridning?

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och analysera hur ISO 9000 serien utvecklats och spridits med utgÄngspunkt frÄn RÞviks teori gÀllande framgÄngsrika recept. Vi har sökt svaren till vilka faktorer som gör att organisationer tar till sig konceptet och implementerar det. FrÄgor har skapats utifrÄn ovanstÄende teori som sedan stÀllts till Sveriges samtliga tio ackrediterade certifieringsorgan som utför revisioner av standarden. Vi har Àven stÀllt frÄgor till SIS, Swedish Standard Institute som ansvarar för framtagandet av standarder i Sverige. Efter att ha applicerat och analyserat den empiri som vi erhÄllit genom intervjuer och litteraturstudier har vi funnit att ISO 9000 serien till stora delar stÀmmer överens med vald teori.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->