Sökresultat:
187 Uppsatser om Ädel-reformen - Sida 2 av 13
VadÄ samarbete/ En studie av studie- och yrkesvÀgledares och lÀrares upplevelser av samarbetet dem emellan samt i vilken utstrÀckning samarbetsmöjligheterna pÄverkades av en strukturell omorganisation.
Sammanfattning
Syftet med examensarbetet var att beskriva studie- och yrkesvÀgledares och lÀrares upplevelser av samarbetet dem emellan samt i vilken utstrÀckning samarbetsmöjligheterna pÄverkades av en strukturell omorganisation.
En kort beskrivning ges av utvecklingen av den kommunala grundskolan samt studie- och yrkesvÀgledar- och lÀraryrkets förÀndring. Uppsatsen bygger pÄ kvalitativa intervjuer frÄn tvÄ studie- och yrkesvÀgledare verksamma före F-9 reformen, tvÄ studie- och yrkesvÀgledare verksamma i dag och tvÄ lÀrare som arbetat inom grundskolan bÄde före och efter F-9 reformen. Resultaten visade att samarbetsmöjligheterna och strukturen pÄ skolor idag skiljer sig frÄn tiden före F-9 reformen. En förÀndring var att studie- och yrkesvÀgledares arbetsplatser inte lÀngre Àr pÄ en skola utan flera, vilket försvÄrar samarbetsmöjligheterna.
Den jÀmstÀllda upphandligen - utopi eller verklighet?
Den 15 december 2008 genomfördes en reform för arbetskraftsinvandring frÄn tredje land i Sverige. Syftet med förÀndringen Àr att underlÀtta rekrytering utanför EU/EES och Schweiz för att minska bristen pÄ arbetskraft. Genom att förenkla och utveckla systemet till ett av de mest öppna i vÀrlden, hoppas man locka till sig fler arbetare för att minska underskottet pÄ arbetsmarknaden.Tidigare forskning visar att en reform som minskar restriktioner för intrÀde till landet, generellt kommer att resultera i ett ökat inflöde av migranter. I denna uppsats undersöks, med hjÀlp av en ekonometrisk analys, om Sveriges reform av arbetskraftsinvandring gett en positiv effekt pÄ antalet migranter som ansöker om ett arbetstillstÄnd. I den ekonometriska analysen anvÀnds panel data, med data frÄn före och efter reformen.
Lissabonfördraget : Effektivare EU efter reformen?
Europeiska unionen har en lĂ„ng historisk bakgrund. Syftet med ett integrationsstrĂ€vande var till stor del att sĂ€kerstĂ€lla att en upprepning av de stora krigen inte skulle ske. Ăndringar av EU fördragen har tidigare skett genom Maastricht-, Amsterdam- och Nice-fördragen. Lissabonfördraget ratificerades den 1 december 2009 av samtliga 27 medlemsstater inom EU för ett enat överstatligt samarbete. DĂ€rmed antogs en serie Ă€ndringar i Europeiska unionens fördrag.
Rekrytering till universitetsstudier : Effekter av studiemedelsreformen 2001
Centrala studiestödsnĂ€mnden införde Ă„r 2001 en ny studiemedelsreform. Den tid en individ har rĂ€tt till studiemedel förĂ€ndrades inte, men möjligheten till förlĂ€ngning försvĂ„rades. För dem som vill arbeta vid sidan av studierna förbĂ€ttrades villkoren avsevĂ€rt dĂ„ fribeloppet nĂ€stan fördubblades. Ă
terbetalningen pÄbörjas fortfarande vid Ärsskiftet efter avklarade studier, fast istÀllet för att grundas pÄ individens inkomst beror den Ärliga Äterbetalningen bland annat pÄ lÄnets storlek. Till följd av reformen avskrivs skulder inte lÀngre dÄ lÄntagaren fyllt 65, utan hela skulden ska vara Äterbetalad vid 60 Ärs Älder.Dessa följder har varit ett hett debattÀmne.
Hartz-reformen : - En komparativ studie av svensk och tysk arbetsmarknadspolitik
Hartz-reformen inleddes 2003 och förÀndrade mycket i den aktiva arbetsmarknadspolitiken och systemet för den ekonomiska ersÀttningen vid arbetslöshet stramades till stor del Ät. MÄnga regleringar rörande lÄginkomsttagare skrevs om och hela arbetsmarknaden verkade vÀndas upp och ner. Innan den ekonomiska krisen slog till i Europa var Tyskland ett land med hög arbetslöshet och statistiken sÄg inte alls bra ut. Vid 2005 vÀnde detta, och nÀr mÄnga EU-lÀnder sÄg en kraftig ökning av arbetslösheten fortsatte Tyskland att reducera sin arbetslöshet.I Sverige kan vi se mÄnga förÀndringar som liknar reformen eller syftar till att ÄtgÀrda samma problemomrÄden. Exempel pÄ detta Àr subventioner pÄ vissa grupper av arbetstagare, motverkan av svart husarbete och liknande arbetsmarknadspolitiska program genom arbetsförmedlingsstjÀnster för att hjÀlpa arbetssökande in pÄ marknaden.De mest betydande faktorerna som spelat in i Tysklands höga sysselsÀttning bland ungdomar, Àr till synes en vÀlutvecklad övergÄng mellan skola och arbetsliv samt en kulturell instÀllning och sedvÀnja bland företagarna att stötta ungdomar och leda dem in pÄ arbetsmarknaden.
Den moderna verksamhetschefen
Verksamhetschefsreformen har inneburit en förÀndring inom svensk sjukvÄrd. Uppgifter som tidigare lÄg högre upp i organisationen har nu flyttats ner och lagts pÄ verksamhetschefen. Med utgÄngspunkt i Universitetssjukhuset i Lund beskrivs dels mer utförligt de strikt formella förvÀntningar, mÄl och regler som finns kring utformningen av verksamhetschefspositionen, dels de mer informella förvÀntningar och mÄl som finns pÄ olika nivÄer i hierarkin. En slutsats Àr att sjukhusledningens idéer i vissa avseenden stÄr i kontrast till de normer och idéer som fortfarande lever kvar pÄ lÀgre nivÄer i organisationen.TvÄ organisationsteoretiska perspektiv har anvÀnts för att tolka det förÀndringsarbete som reformen har inneburit. Som resultat av denna tolkning har slutsatsen att bÄda perspektiven inte för sig Àr kapabla att ge en fullstÀndig bild av reformen nÄtts, men att de tillsammans förmÄr ge en mer komplett beskrivning..
Avskaffad revisionsplikt för smÄ aktiebolag : En studie av revisionens betydelse för utvalda intressenter
Syftet med uppsatsen Àr att analysera om det i samband med denavskaffande revisionsplikten skett förÀndringar i arbetssÀttet förbetydande intressenter samt undersöka hur synen pÄ smÄaktiebolags trovÀrdighet efter reformen har förÀndrats.Metodik:I studien har ett kvalitativt tillvÀgagÄngsÀtt med en abduktiv ansatsanvÀnts. Insamling av data har skett genom semi-struktureradeintervjuer med respondenter frÄn en arbetsgivarorganisation, trekreditgivare och tvÄ myndigheter.Resultat:De frÀmsta slutsatser som dragits Àr att kreditgivares arbetssÀtt inteförÀndrats i den omfattning som förvÀntats. MyndigheternasarbetssÀtt har dÀremot pÄverkats i större grad, vilket förklaras medatt de arbetar mot intressenter pÄ ett annorlunda sÀtt. Efterreformen Àr det inte trovÀrdigheten till bolag som förÀndrats, utantill de sammanstÀllda rÀkenskaperna..
?Glappet? -att arbeta som handlÀggare inom flyktingmottagning i förÀndring
Denna studie fokuserar pÄ arbetssituationen för kommunens handlÀggare i samband med organisationsförÀndringar vid implementering av en ny reform. I studien behandlas frÄgestÀllningar som rör yrkesrollen, handlingsutrymme och organisationsförÀndringar i förhÄllande till reformen.Studien Àr en kvalitativ undersökning dÀr vi har genomfört intervjuer med handlÀggare inom omrÄdet. För att analysera materialet har vi anvÀnt oss av nyinstitutionell organisationsteori samt psykosociala perspektiv pÄ organisationsförÀndringar.Studiens resultat visar att arbetssituationen för vÄra informanter varierar beroende pÄ olika faktorer. Dels hur organisationen ser ut, chefens roll, personliga förhÄllningssÀtt till förÀndringar samt vilka möjligheter som finns att vara delaktig och att pÄverka i samband med förÀndringen. Slutsatsen Àr att Àven om man generellt Àr positivt instÀlld till mÄlet för reformen sÄ Àr man negativ till vissa inslag, exempelvis att barnperspektivet och helhetssynen gÄr förlorad.
UtlÀnningsrÀtt
Efter mÄngÄriga diskussioner med krav pÄ en mer rÀttssÀker asylprocess med större öppenhet och skyndsammare handlÀggning infördes en ny instans och processordning i utlÀnningsÀrenden samt en ny utlÀnningslag i Sverige den 31 mars 2006. I den nya reformen gjordes asylprocessen i överklagandeledet om till en tvÄpartsprocess med muntlig förhandling i migrationsdomstolen. Den nya reformen har dock fÄtt kritik i medierna dÀr det pÄtalats att personer med likartade skÀl fÄtt olika bedömningar i migrationsdomstolarna. En granskning har dÀrför i denna uppsats gjorts av ett urval pÄ fyra domar frÄn migrationsdomstolen i Stockholm den 18 september 2009 som gÀllde irakier vilka i hemlandet blivit utsatta pÄ grund av deras kristna religion och samröre med ockupationsmakten. Granskningen av domarna visade att det finns brister i rÀttsÀkerheten vad gÀller tolkningen av den asylsökandes trovÀrdighet och att det finns ett behov av att aktuell landinformation frÄn den asylsökandes hemland presenteras av sakkunniga vilka Àr opartiska i mÄlet.
Den offentliga debattens böljegÄng : En analys av tvÄ svenska tidningars bild av gymnasiereformen 1991.
Denna undersökning analyserar debatten som försiggick i tvÄ svenska tidningar, valÄret 1991, kring den av socialdemokraterna föreslagna gymnasiereformen.Reformen var frukten av ett lÄngt politiskt förarbete dÀr viljan att förÀndra gymnasieskolan inte bara var en partipolitisk frÄga utan Àven nÄgot fackförbund som bland annat TCO lÀnge arbetat för den. Ambitionen med reformen var att skapa ett gymnasium dÀr alla elever skulle gÄ i tre Är. Genom detta ville Socialdemokraterna utjÀmna kunskapsklyftorna mellan elever som gick yrkesinriktade program och de som lÀste pÄ mer teoretiskt inriktade linjer.FrÄgor började dock dyka upp under de första mÄnaderna pÄ det nya Äret. Hur skulle reformen finansieras? Hur skulle lÀrareresurserna fördelas för ett stort antal elever som nu ocksÄ skulle lÀsa fördjupade teoretiska kurser under lika lÄng tid som alla andra? Den politiska opinionen i Sverige var inte sen med att blÄsa till attack och i bÄde Svenska Dagbladet och i LÀrarnas tidning höjdes kritiska röster.Syftet med min undersökning blev att försöka analysera vilka huvudargument som fördes fram i tidningarna, för eller emot reformen.
Digital kompetens och Gy 2011 : -En kritisk diskursanalys
Genom en kritisk diskursanalys söker jag svaret pÄ vilka diskurser som finns i mitt urval av dokument. Med sociokulturellt perspektiv som teoretisk grund vÀljer jag att titta pÄ kunskap och lÀrande. UtgÄngspunkt för analysen Àr EuroparÄdets rekommendationer inom programmet Utbildning 2010, dÀr ett underlag gavs i form av Ätta nyckelkompetenser för livslÄngt lÀrande (EU 2006a). Jag tittar pÄ digital kompetens, som Àr en av nyckelkompetenserna som varje europeisk medborgare ska utveckla. Jag analyserar ocksÄ dokument som finns med i processen för den reformerade svenska gymnasieskolan Gy 2011.
Lots in Translation. En granskning av etableringsreformen
Regeringens senaste arbetsmarknadsreform som riktar sig mot nyanlÀnda invandrare har brister. VÄr granskning visar att systemet Àr krÄngligt och kontrollen Àr dÄlig. Dessutom omfattas inte en mÀngd behövande mÀnniskor av reformen..
Val av extern affÀrsrÄdgivare : En kvantitativ studie om vilka faktorer som pÄverkar mikro-, smÄ- och medelstora företag i VÀsterbotten i valet av extern affÀrsrÄdgivare.
Genom en kritisk diskursanalys söker jag svaret pÄ vilka diskurser som finns i mitt urval av dokument. Med sociokulturellt perspektiv som teoretisk grund vÀljer jag att titta pÄ kunskap och lÀrande. UtgÄngspunkt för analysen Àr EuroparÄdets rekommendationer inom programmet Utbildning 2010, dÀr ett underlag gavs i form av Ätta nyckelkompetenser för livslÄngt lÀrande (EU 2006a). Jag tittar pÄ digital kompetens, som Àr en av nyckelkompetenserna som varje europeisk medborgare ska utveckla. Jag analyserar ocksÄ dokument som finns med i processen för den reformerade svenska gymnasieskolan Gy 2011.
Olika - men pÄ vilka sÀtt? : KÀrnÀmneslÀrares syn pÄ sin undervisning pÄ studieförberedande - kontra yrkesförberedande program
I uppsatsen undersöks om kÀrnÀmneslÀrare upplever skillnader, och i sÄ fall vilka skillnader, i sin undervisning beroende pÄ om de undervisar i klasser frÄn studieförberedande eller yrkesförberedande program. Det undersöks Àven vad lÀrare anser vara orsaken till dessa skillnader. Inledningsvis ges bakgrunden till den gymnasieskola vi har i dag, med en kort sammanfattning av den kommande reformen GY 2011. DÀrefter följer en redovisning av tidigare forskning. Materialet har tillkommit genom ett enkÀtutskick till 60 stycken kÀrnÀmneslÀrare som undervisar i Akurserna i Àmnena svenska, engelska, matematik, samhÀllskunskap och idrott&hÀlsa. Det har sammanstÀllts, analyserats och redovisats huvudsakligen kvantitativt, men med kvalitativa inslag.
Trossamfundens makt i Sverige : En uppsats om stat-kyrka reformen och dess inverkan pÄ trossamfundens maktposition
The aim of this paper is to describe and explain how the separation between state and church effects the power relations between state and religious groups and organizations. Former state church, The Swedish church, is in this paper, not included in the definition of religious groups. The reform (?stat-kyrka reformen?) took place between 1995 and year 2000.I?m examining if religious groups had any influence on the reform. My expectation is to give a clearer picture of religious groups and its power position in Swedish politics and society.