Sök:

Sökresultat:

152 Uppsatser om \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'organiserat vćld\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\' - Sida 3 av 11

LÀrares syn pÄ elevers skolsvÄrigheter och specialpedagogisk verksamhet

Syftet var att undersöka och jÀmföra grundskollÀrares syn pÄ elevers lÀrande, elevers skolsvÄrigheter samt specialpedagogisk verksamhet med anseende pÄ ÄtgÀrder och specialpedagogers uppgifter i tvÄ skolor dÀr man organiserat den specialpedagogiska verksamheten pÄ olika sÀtt. Metoden som anvÀndes var kvantitativ dÀr 31 grundskollÀrare besvarade en enkÀt. Resultatet visade att lÀrarna ansÄg att olika faktorer Àr viktiga för elevers lÀrande, men att faktorer som rör lÀrare och undervisning kom i frÀmsta rummet. Brister i dessa gÀllde dock inte som orsak till att elever hamnar i skolsvÄrigheter. DÄ var det istÀllet svÄrigheter/brister hos eleven som frÀmst sÄgs orsaka skolsvÄrigheter.

Organisation och Åtkomst av Filer : En Explorativ Studie av DatoranvĂ€ndare ur ett Psykologiskt Perspektiv

Syftet med denna studie var att fÄ bÀttre förstÄelse för hur datoranvÀndare organiserar filer och att fÄ ökad förstÄelse för vilka vÀgar datoranvÀndare vÀljer för att komma Ät filer i ett datorsystem designat efter skrivbordsmetaforen. Resultatet tolkas utifrÄn aktivitetsteori och distribuerad kognition samt tidigare forskning. Halvstrukturerade intervjuer gjordes med 18 datoranvÀndare i den ordinarie arbetsmiljön. Utöver att svara pÄ frÄgor fick de ocksÄ visa och förklara hur de organiserat sina filer samt hur de gick tillvÀga nÀr de anvÀnde dem.Resultatet pekar pÄ en betydande ökning i anvÀndning av datorns skrivbord jÀmfört med tidigare studier. TvÄ typer av lagrad information kunde identifieras, temporÀr och lÄngvarig.

"Jag har aldrig kÀnt mig sÄ liten som dÄ nÀr jag inte kunde gÄ nÄgonstans med mitt barn." : Unga bostadslösa mammors upplevelse av sitt förÀldraskap

Stadsmissionen i Stockholm initierade denna studie dĂ„ personalen uppmĂ€rksammat en vĂ€xande grupp unga bostadslösa förĂ€ldrar. Sex unga bostadslösa mammors upplevelse av sitt förĂ€ldraskap, relation till sitt barn samt egen psykisk hĂ€lsa och stress undersöktes genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer samt med enkĂ€tinstrumenten CES-D och SPSQ. Intervjumaterialet bearbetades med hjĂ€lp av tematisk analys. Åtta teman framkom: Social situation, Egen individuation, De egna förĂ€ldrarna, NĂ€tverk, Syn pĂ„ barnet, Konfliktfyllda eller emotionellt pĂ„frestande situationer mellan mamma och barn, Interaktion med barnet och Coping. Mammorna upplevde att bostadssituationen pĂ„verkade förĂ€ldraskapet negativt.

Barns uppfattningar av rörelseglÀdje

Syftet med denna fenomenografiska studie var att undersöka barns uppfattningar av fenomenet rörelseglÀdje och vilken innebörd rörelseglÀdje har för dem. Ur ett hÀlsoperspektiv Àr det viktigt att mÀnniskan Àr fysiskt aktiv. Forskningen (Engström, 2005) visar att en viktig motivationsfaktor för att vara i rörelse Àr att det upplevs som meningsfullt och roligt. Genom kvalitativa intervjuer som insamlingsmetod har 8 barn berÀttat om sina uppfattningar av fenomenet rörelseglÀdje. Barnen som intervjuats behöver öka sin fysiska aktivitet och har ingÄtt i ett hÀlsoprojekt pÄ högskolan i Halmstad.

Socialt kapital i en etniskt homogen förening

This essay is a case-study of an ethnically homogeneous association, situated in an ethnically heterogeneous neighbourhood. The purpose is to examine the social capital of the members in this particular association. The theory of social capital claims that this form of association constitutes an example of bonding social capital, and is running the risk of becoming excluding towards non-group members. However, several scientists suggest that the ethnically homogeneous associations can assist immigrants in their new home countries to become a part of society, hence promote a more bridging form of social capital. This would be extra valuable in an ethnically heterogeneous context where the phenomenon of social capital often has a hard time.

Sociala medier inom hotellbranschen : En studie i hur hotell i centrala Stockholm marknadsför sig genom Facebook, Twitter och Instagram

I denna uppsats undersöks hotell i Stockholms innerstad för att fÄ en bild av hur hotell arbetar med sociala medier. DÀr fokus ligger bÄde pÄ hur arbetet Àr organiserat bakom och hur arbetet gÄr till i praktiken med deras uppdateringar pÄ sociala nÀtverk. DÄ sociala medier Àr ett relativt nytt fenomen ville vi undersöka hur hotellbranschen i Stockholm hanterar detta. För att fÄ en inblick i detta genomförde vi kvalitativa intervjuer med de ansvariga för sociala medier pÄ sex hotell i Stockholm och Àven kvantitativ datainsamling av deras aktivitet pÄ sociala medier för att hjÀlpa till i analysen. Med hjÀlp av en teoretisk referensram utifrÄn tidigare forskning kunde vi pÄvisa ett antal brister hos hotellen dÀr det frÀmst handlade om att det Àr lÄgt prioriterat bland hotellen, det skulle behövas mer resurser och ocksÄ tydligare riktlinjer och mÄl frÄn ledningen hur arbetet ska gÄ till i praktiken..

Initiering av affÀrsrelationer i organiserade nÀtverk : En fallstudie av Mötesplats Relation

Denna uppsats beskriver en instrumentell fallstudie av det organiserade nÀtverket Mötesplats Relation med syftet att studera initiering av affÀrsrelationer i detta nÀtverk. Initiering av en affÀrsrelation Àr det som sker innan en affÀrsrelation uppstÄtt. Med tanke pÄ hur viktigt det Àr för organisationer att skapa nya affÀrsrelationer har förvÄnansvÀrt lite forskning om initiering av affÀrsrelationer utförts. För att öka kunskapen kring initiering av affÀrsrelationer genom medverkan i ett organiserat nÀtverk sammankopplar vi ett antal affÀrsrelationsfaktorer med en modell för initiering. Initiering sker genom att medlemmar börjar se varandra som potentiella affÀrsrelationspartners för att sedan inleda diskussioner kring ett potentiellt utbyte innan affÀrsrelationen skapas.

flödesorienterade organisationer : varför ska organisationer flödesorienteras och vad krÀvs det för att lyckas?

Detta Examensarbete Àr en undersökning av företag som organiserat sin verksamhet efter produkternas flöden genom produktionen. De anstÀllda arbetar i lag frÄn order till leverans med en och samma produkt. Genom kompetensutveckling och breddade arbetsuppgifter för de anstÀllda, i kombination med befintlig eller ny produktionsteknik, skapas möjligheter för ökad effektivitet och produktivitet. De anstÀllda utbildas för flera och nya arbetsuppgifter dÀr de vÀxlar mellan operativa arbetsuppgifter och administrativa arbetsuppgifter. Arbetsgrupperna ansvarar för de resurser som företaget disponerar, samt styr och följer upp verksamheten mot uppstÀllda mÄl för till exempel leveranssÀkerhet och produktivitet.

Studerandeinflytande i officersutbildningssystemet

Utredningen har sitt ursprung i ett uppdrag givet av Försvarsmakten till FHS att utreda formernaför studerandeinflytande i officersutbildningssystemet med anledning av att FHS Àven fÄtt programansvarför yrkesofficersutbildningen.Syftet har varit att lÀmna ett förslag pÄ ett för hela officersutbildningen sammanhÄllet system förstuderandeinflytande och en plan för dess implementering.Utredningen har huvudsakligen genomförts som en kvalitativ analys av författningar, styrdokumentoch aktuella arbetshandlingar. En vÀrdering av FHS rÄdande system för studerandeinflytandehar ocksÄ genomförts. Vidare innehÄller en utredningen en fallstudie av hur studerandeinflytandetÀr organiserat vid ett civilt lÀrosÀte med distribuerad utbildning.Utredningens förslag omfattar ett system för studerandeinflytande som har sÄvÀl en lokal somcentral dimension. De studerande i officersutbildningssystemet bör organiseras i en riksomfattandegemensam studentkÄr som inledningsvis utgÄr frÄn StudentkÄren FHS. Förslaget innebÀrÀven att studerandeinflytandet framgent frÀmst skall utövas i de organ i linjeorganisationen sombereder och beslutar i frÄgor som berör utbildningen och de studerandes situation.De förtroendevalda vid FM skolor och FHS skall ges möjlighet att under hösten 2006 konstituerasig.

Kvinnor i KRIS : om erfarenheter av stöd frÄn frivilligt och professionellt organiserat socialt arbete

The aim of this study was to examine how women in a voluntary organization, KRIS (C.R.I.S. Criminals' Return Into Society) express their experience of help and support from voluntary and professional organized social work. This was an empirically based study with, qualitative approach. The methods of data collection were unstructured interviews and participant observation.The central question was which importance KRIS possible may have in the process of the women's return into society from involvement in crime and drug abuse. What can KRIS offer that the professional organization can't?The findings were that mutuality, mutual aid or mutual help based on shared experiences is hard to replace with support from professional organized social work.

FrÄn det lilla till det stora - Hur skola kan hantera kriser

I detta arbete har vi velat undersöka hur pedagoger arbetar och tÀnker kring krishantering i skola. Finns det krisgrupper och hur uttalat Àr det pÄ skolorna? Vi har tagit reda pÄ vem som har ansvaret nÀr en krissituation intrÀffar och hur arbetet Àr organiserat. Vi har ocksÄ undersökt vilka olika uttrycksformer det finns att ta hjÀlp av i bearbetningsfasen. VÄrt mÄl med detta arbete Àr att öka kunskapen om krisarbetet i skolor. Vi har intervjuat 3 st pedagoger och rektorn pÄ en skola för att försöka fÄ svar pÄ vÄra frÄgor.

SkolÀmnet svenska i ett flersprÄkigt klassrum - fyra lÀrares reflektioner och förhÄllningssÀtt

Ett av skolans uppdrag Àr att frÀmja lÀrande dÀr eleven stimuleras att inhÀmta kunskaper. Detta examensarbete Àr en undersökning av hur svenskÀmnet Àr organiserat i ett upptagnings-omrÄde dÀr det finns elever med annat modersmÄl Àn svenska men dÀr de Àr i minoritet. För att vi som pedagoger pÄ bÀsta sÀtt ska bidra till vÄra framtida elevers sprÄkutveckling och fullfölja skolans uppdrag Àr det av stor vikt att skapa en undervisning dÀr alla elever fÄr en möjlighet att utvecklas. FrÄgestÀllningarna som ligger till grund för undersökningen Àr: ? Vad anser lÀraren vara essentiellt gÀllande svenskundervisning i en klass dÀr elever med svenska som modersmÄl och elever med annat modersmÄl Àn svenska integreras? ? Vilka reflektioner har lÀraren kring kursplanerna i svenska samt svenska som andra-sprÄk? ? Vilket genomslag fÄr lÀrarens förhÄllningssÀtt i det praktiska arbetet? Metoderna vi har valt för att besvara vÄra frÄgestÀllningar Àr kvalitativa intervjuer med efterföljande observationer. VÄrt empiriska material tolkar vi dÀrefter utifrÄn de teorier och styrdokument som vi bedömer relevanta för vÄr undersökning.

Pedagoger och mobbning. : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar samt beskrivningar av det förebyggande arbetet mot mobbning.

VÄrt syfte med uppsatsen var att ta reda pÄ pedagogernas uppfattningar om vad de anser Àr mobbning samt hur de beskriver deras förebyggande arbete i förskolan och skolan. NÀr vi tittade pÄ tidigare forskning fann vi hur svÄrt det kan vara för pedagoger att veta vart grÀnserna för mobbning gÄr samt hur mobbning ska definieras. Vi har Àven funnit faktorer som visat sig framgÄngsrika i det förebyggande arbetet bl.a. ett bra samarbete mellan ledning, personal och förÀldrar. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar valde vi en kvalitativ metod dÀr Äsikter och uppfattningar Àr grundlÀggande.

HR, blodlaktatkoncentration och uppskattad VO2 under tÀvlingsbugg och dess implikationer pÄ trÀning

Vid palliativ vÄrd bör, enligt WHO, organiserat stöd erbjudas nÀrstÄende sÄvÀl under patientens sjukdomstid som efter dödsfallet. Syftet med föreliggande arbete var att kvantitativt mÀta effekterna av deltagande alternativt icke deltagande i efterlevandegrupp. Efterlevande (n=84) till patienter som vÄrdats hemma med hjÀlp av en palliativ enhet fick svara pÄ enkÀtfrÄgor av likert-typ som mÀter sorg, nedstÀmdhet och depression. MÀtningarna skedde vid tvÄ tillfÀllen, före start av efterlevandegrupp och 10 veckor senare. Svar lÀmnades av 75 personer vid första mÀttillfÀllet och 61 vid det andra.

Offentligt rum och vardagens politik. Social förÀndring:Demokratins förÀndrade villkor i konsumtionsestetikens offentliga rum.

Offentligt rum och vardagens politik handlar om hur 1990- talets sociala förÀndring, med en rörelse frÄn ett samhÀlle integrerat av arbetsetiken mot ett samhÀlle organiserat utifrÄn konsumtionsestetiken, förÀndrar demokratins villkor i och för det offentliga rummet. Det mer preciserade syftet Àr att undersöka vilka konsekvenser den sociala förÀndringen fÄr för utövandet av vardagens politik i det offentliga rummet. Den övergripande frÄgestÀllningen Àr vad ett fritt ord innebÀr, vad Àr det fritt frÄn och för vem Àr det fritt? Centrala begrepp i studien Àr: Medborgaren, dvs. individens kollektiva identitet som politisk varelse.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->