Sök:

Sökresultat:

1894 Uppsatser om Status - Sida 1 av 127

Musikämnet och dess status

The Music Subject and its Status in School.

Idrott och Hälsa lärares status : En kvalitativ studie utifrån Idrott och Hälsa lärarnas syn på sin status

Uppsatsen är en kvalitativ studie där Status på Idrott och Hälsa läraren ligger i fokus. Den utgår från sex stycken utbildade lärares syn på både sin egen Status men även sin syn på Idrott och Hälsa läraren i ettstörre perspektiv. För att svara på detta är uppsatsen uppdelad i olika områden där den dels lyfter upp vad Status innebär i mer allmän forskning samt en del där fokus är på ämnet samt läraren i Idrott och  Hälsa och dennes Status. Dessa två delar, den allmänna samt den mer idrottsinriktade forskningen ställs sedan mot de åsikter och synpunkter som de sex intervjuade lärarna har uttryck i intervjuerna. Det huvudsakliga syftet har varit att utifrån forskning och de sex semi-trukturerade intervjuerna försöka få en bild av hur Idrott och Hälsa lärarens Status är i dagens skola och även varför lärarna i fråga tror att den ser ut på det viset.

Kärnfamiljens status : En studie om kärnfamiljens status som ideal och norm i familjerättssekreterares arbete med familjer

In Nuclear family as Status Dennis Wijk examines if and how the nuclear family ideals and norms permeates family law secretaries work with families. The aim of the study is to investigate if the nuclear family has the Status of ideals and norms in the family law secretaries practice. In order to achieve the aim of conducted four interviews with family law secretaries in Stockholm city. The interviews have been the main data collection. Theoretical concepts which are central in the study are: the nuclear family, institution, ideals, standards, and established and outsiders.

Människan - en gruppvarelse : en kvalitativ studie om grupperingars och status betydelse för elever i årskurs 9

In this study, five qualitative interviews were conducted, four of those with pupils and one with a teacher, in grade 9. Humans - a gregarious creature written in the context of Status and hierarchy, aims to study how these students in grade 9 are grouped and how you look at each other in and between these groups and also in terms of Status between and within the group. Using the concepts of identity, adaption, exclusion and the meaning of emotions with the chosen theoretical concepts by Goffman and, Elias and Scotson the purpose of this study has been answered. The results showed that the students were quite flexible between the groups in their class; most of them were part of a small group that consisted of their ?close? friends.

Sjukgymnasters upplevelser av yrkets status i Australien och Sverige: en kvalitativ studie

Status är ett brett begrepp som kan definieras på många olika sätt. Status ställs ofta i samband med yrke och många människor har en uppfattning om vilken Status olika yrkesgrupper har. Det finns motsägelsefulla resultat från tidigare studier om hur sjukgymnaster upplever yrkets Status. En studie visar på att yrkets Status är hög medan Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund menar att den behöver förbättras. Syftet med studien var att beskriva hur yrkesverksamma sjukgymnaster i Australien och Sverige upplever sjukgymnastyrkets Status samt vad som kan förändras för att påverka yrkets Status.

Status och roller. Barns uppfattningar om fördelning av status och roller i grupper.

Mitt syfte med detta arbete är att studera hur barn själva ser på fördelningen av roller och Status i en grupp. Jag har samtalat med barn om vilka faktorer som har betydelse för att få en hög position i en grupp, samt hur de ser på sin egen roll och Status och om barnen har en medvetenhet om roll- och Statusfördelning. Jag har försökt att göra en sammanställning av barnens svar och jämföra dessa med litteratur som belyser ämnet. I litteraturen har jag försökt att även ta med aspekter som på skilda sätt belyser konsekvenserna av Status och roller. Sammanfattningsvis kan sägas att min undersökning visar att barn som exempelvis är aktiva och bra på sport tilldelas en hög position i kamratgruppen.

Varför får inte jag vara med? : Hur social status i skolan kan påverka elevers psykiska hälsa

Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur elevers sociala Status i skolan påverkar elevernas psykiska hälsa utifrån ett sociokulturellt perspektivt. Litteraturstudien utgår från tidigare utförd empiri som har återfunnits genom sökningar i olika databaser. Genom att använda svenska och engelska sökord har studien funnit relevant nationell och internationell forskning kring elevers sociala Status och psykiska hälsa. Studiens resultat påvisar klara samband mellan social Status och psykisk hälsa. Resultatet visar även att elever som tillskrivs en låg Status i skolan i många fall utvecklar psykisk ohälsa under skoltiden eller senare i livet.

Skillnader i uppvisat bias mellan utmanare och försvarare av status quo

De som förespråkar en ändring av det rådande läget (Status quo), inom exempelvis politik, har visat sig vara mer påverkade av naiv realism än de som vill behålla Status quo. Ytterligare studier visar att den politiska tillhörigheten kan vara av betydelse för hur påverkade av naiv realism dessa utmanare är. I två studier har det testats om naiv realism påverkas av positionen till Status quo (utmana eller försvara) eller av den politiska tillhörigheten. I båda studier har en tydlig favorisering av den egna gruppen påträffats, samt att personer i utmanarposition gentemot Status quo gjorde signifikant större skillnad mellan ingrupp och utgrupp än vad försvarare av Status quo gjorde. Den politiska tillhörigheten visade sig inte vara av betydelse.

Mot en teori om motargumentation : En modern omtolkning av statusläran och hur den kan användas för att förstå motargumentation

Det här är en teoretisk uppsats inom ämnet retorik med syftet att med hjälp av en modern omtolkning av Statusläran söka en vidare förståelse för hur motargumentation bör förstås. Teorin tar sin utgångspunkt i idén om att kombinera Statusläran med enthymemet. Uppsatsen diskuterar även hur en ny tolkning av Statusläran kan komma till användning i en argumentationsanalys. Frågor som uppsatsen berör är: hur bör vi teoretiskt förstå motargumentation som företeelse? Vilka olika sorters motargument finns det? Och vad får det för inverkan på vårt sätt att göra argumentationsanalys? .

Det åländska sjölivet : En studie om vad som gav status på åländska fartyg på 1900 -talet

En undersökning om det åländska sjömanslivet.Syftet med detta arbete vara upptäcka hur livet var på sjön på de åländska fartygen under mellan åren 1900- 1945. Det andra syftet var att utifrån hieratiska sjömanslivet få fram vad som gav Status på de åländska fartygen.  Resultatet visar att för att få de åländska fartygen gällde det att individen skulle uppfylla sjömansidealet. Sjömansidealet var bland annat att sjömannen skulle vara modig, fysisk stark och ha erfarenhet. Status kunde sjömannen få inom två kategorier, inom arbetet och inom det sociala. De faktorer som gav Status inom arbetet var att arbetsam, kunnig, fysiskt stark, modig, beslutsam, erfaren, hård.

Språk och status

Denna studie handlar om språk och Statusskillnader mellan språken. Syftet var att ta reda på om flerspråkiga grundskoleelever upplever att deras olika språk har olika Status. Undersökningen är deskriptiv till sin karaktär. Sex stycken respondenter från åk 9 blev intervjuade. Intervjun består av två delar en skriftlig del och en muntlig del.

Idrottslärares syn på kunskap och status inom idrott och hälsa : en intervjustudie med idrottslärare

The purpose of this essay is to examine how some individual PE teachers view knowledge and what they think about the Status of physical education whitin the school. The method used in this examination was both sudies of literature and a qualitative investigation. Six PE teachers, from three diffrent schools in Sweden, were interviwed from a phenomentographic research approach. I made the analysis from a sociocultural approach. The result indicates that th teachers had difficulties to describethe conception of knowledge, but that the pupils/students achieve knowledge in physical education.

Andraspråkselevers inställning till sina språk i relation till modersmålets status

Undersökningen som presenteras i denna uppsats har genomförts i syfte att utröna vilken Status elever med ett annat modersmål än svenska upplever att deras modersmål har, samt om denna upplevda Status har något samband med elevens inställning till det egna modersmålet och till svenskan. En enkätundersökning med 110 elever samt fyra kvalita-tiva intervjuer ligger till grund för de resultat som presenteras.Undersökningen visar att elevernas upplevelse av modersmålets Status är högst varierande. Det finns ett tydligt samband mellan upplevelsen av modersmålets Status och elevens inställning till modersmålet. De elever som anser att deras modersmål har hög Status har generellt en mer positiv inställning till sitt modersmål än de elever som upplever att det har låg Status. Undersökningen visade inte på något signifikant samband mellan modersmålets Status och elevens inställning till svenskan.

Vem är populär i klassen? En jämförande studie av hur pojkar och flickor i årskurs tre ser på status

Detta examensarbete handlar om faktorer hos skolbarn i årskurs tre som ger hög Status/popularitet i den egna klassen. Syftet är att skapa en bild av hur elever ser på popularitet och Status samt belysa vad som gör att vissa elever anses ha högre Status bland klasskamraterna än andra. I syftet ingår också att ta reda på om det finns skillnader mellan pojkars och flickors syn på hög Status. Vi har utgått från följande frågeställningar: Vad eller vilka faktorer ger elever hög Status/popularitet i skolklassen? Finns det skillnader mellan vad som ger pojkar respektive flickor hög Status/popularitet och i så fall vilka är då dessa skillnader? Undersökningen är genomförd i två klasser i årskurs tre.

Status i grupphierarkin : om barns sociala interaktioner

In this study the author attempts to identify factors that are determinants for why some pupils in Swedish grade school have high Status in comparison with their peers. The study takes on the characteristics of both an ethnographic and a literature study by comparing the findings of interviews carried out with students of a first grade class with previous research. The study identify several tools for analyzing of how Status may be understood in specific situations.The study also finds that important factors for gaining high Status amongst children in aschool classes might be the ability to apply access strategies to get accepted in social interactions, such as game play, have the ability to create games that are enjoyed by peers and social skills, to name a few. Overall the study shows that children's game play with each otherare crucial for their social interactions and their social position. The study also show that children that have earlier established relationships with other children in a specific group alsohave a better opportunity to establish a high Status position..

1 Nästa sida ->