Sök:

Sökresultat:

285 Uppsatser om Miljövetenskap - Sida 1 av 19

Motst?nd och subjektskapande p? kvinnof?ngelset ?Stampen? under tidsperioderna 1885?1895 och 1896?1909

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

N?R REGELF?LJARNA BRYTER MOT REGLERNA En processp?rande studie om orsakerna till Sveriges bristande praktiska efterlevnad av EU:s avloppsdirektiv

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

Vetenskap i populÀrkulturen : En kontextuell analys kring representationer av teknik och vetenskap i filmerna Demolition Man och Sunshine

Vi möts av mÀngder med bilder av teknik och vetenskap i populÀrkulturens verk. Dessa bilder kan ses som representationer av vÄr verklighet och bidrar ocksÄ till att skapa vÄra uppfattningar om vÀrlden.Denna uppsats fokuserar pÄ att studera just de populÀrvetenskapliga bilderna av teknik och vetenskap som finns representerade samt hur dessa bilder Àr en del av sin kontext. Genom att nÀrmare studera filmerna Demolition Man och Sunshine, utifrÄn frÄgor om tekniken skildras som ond, god eller neutral, hur vetenskapsmannen gestaltas samt hur förhÄllandet mellan mÀnniska och maskin ser ut, nystar denna uppsats fram de bilder av teknik och vetenskap som Äterfinns i dessa tvÄ verk..

Martinus andliga vetenskap

I min uppsats vill jag undersöka Martinus andliga vetenskap, försöka klargöra pĂ„ vilket sĂ€tt den egentligen Ă€r vetenskap ? om den överhuvudtaget kan sĂ€gas vara det. Är det en kvalitativ eller en kvantitativ vetenskapsmodell Martinus presenterar? Efter att ha analyserat Martinus texter kan jag konstatera att det finns vissa problem och paradoxer i denna andliga vetenskap.Martinus menade att dagens materialistiska vetenskap Ă€r totalt bristfĂ€llig. Martinus var sjĂ€lv oskolad, och stoltserade nĂ€rmast med att vara obelĂ€st.

Vetenskap och humanism i lÀromedel : En lÀromedelsanalys i religionskunskap

SammanfattningRelationen mellan religion och vetenskap Àr uttryckt i Skolverkets förmÄgor för Àmnet religionskunskap pÄ gymnasiet. Men hur presenteras det och humanism i lÀromedel för gymnasiet? Jag har i min undersökning av vetenskap och humanism som livsÄskÄdning genomfört en lÀromedelsgranskning. I Sverige finns det inte en myndighet som granskar lÀromedel vilket gjort min undersökning relevant dÄ jag jÀmför forskning kring vetenskap och humanism och stÀller det mot innehÄllet i lÀromedel.FrÄgestÀllningar i min undersökning Àr: Hur presenteras humanism som livsÄskÄdning i lÀromedel i religionsÀmnet för gymnasiet? Hur presenteras vetenskap i relation till religion i lÀromedel i religionsÀmnet för gymnasiet?Jag grundar min undersökning pÄ fyra delar i min bakgrund, det Àr hur livsÄskÄdning definieras.

(O)vetenskap i dagens gymnasieskola? : En kvalitativ studie om elevers och lÀrares syn pÄ naturvetenskap.

Syftet med denna uppsats Àr undersöka elevers och lÀrares syn pÄ vetenskap kontra ickevetenskap eller pseudovetenskap. Detta har vi ju gjort genom en kvalitativ undersökning dÀr vi intervjuat fem elever och fyra lÀrare.Elever anser att det Àr viktigt att veta vad vetenskap Àr och de anser att de kommer ha nytta av denna kunskap Àven utanför skolans dörrar. Anledningen till att det Àr obligatoriskt att lÀsa naturkunskap pÄ gymnasiet Àr att eleverna skall fÄ ett vetenskapligt synsÀtt. Med hjÀlp av lÀraren skall eleverna kunna inhÀmta den kunskap som behövs för att fÄ rÀtt uppfattning gÀllande vetenskapsbegreppet. Enligt bÄde elever och lÀrare sÄ tas inte vetenskapsbegrepp upp i undervisningen.

Har dagens vetenskap och religion förutsÀttningar att berika varandra? : en studie utgÄende frÄn en dialog hos John Templetonstiftelsen

Denna uppsats bestÄr av en studie av en dialog mellan vetenskap och religion hos den amerikanska filantropiska John Templetonstiftelsen. Syftet har varit att utreda vÀrdet av denna dialog och att fÄ en uppfattning om vÀrdet av dialoger mellan vetenskap och religion i allmÀnhet i frÄga om aktualitet och fruktbarhet för deltagarna, publiken och den allmÀnna debatten. Den studerade dialogen visade brister i definition och riktlinjer, val av deltagare och diskussionsÀmne. Argumentationen utgick ifrÄn deltagarnas personliga tro eller icke-tro och inte utifrÄn deras kompetensomrÄden inom vetenskap eller religion. Dialogens olika bidrag visade inte pÄ nÄgon större grad av nytÀnkande, med undantag för tvÄ korta essÀer som diskuterade nya Gudsdefinitioner.

Hur Hollywood satte skrÀck i vÀstvÀrlden : en analys av representationer av vetenskap och vetenskapsmÀn i katastroffilm

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur katastroffilmer gestaltar och tolkar aktuella miljöproblem, samt hur forskningen representeras i filmerna. För att fÄ en bild av relationen mellan forskningen och samhÀllet som gestaltas, har vi Àven tittat nÀrmare pÄ hur vetenskapsmÀnnen representeras. Denna studie Àr viktig dÀrför att mediala representationer inte bara handlar om nyhetsrapportering som förmedlas vÀrlden över; Àven underhÄllning kan vara en del av de debatter som förs i media och dÀrmed nÄ en stor publik.FrÄgorna vi stÀller oss Àr följande:Hur ska filmens miljöproblematik lösas?Hur representeras vetenskapsmÀnnen i filmerna? GÄr det att finna klassiska stereotyper eller har representationen av vetenskapsmÀn förÀndrats jÀmfört med tidigare katastroffilmer?Hur representeras vetenskap och forskning i filmerna? Hur presenteras den och vad sÀgs?.

Förenkla eller komplicera ? Den vetenskapliga journalistikens roll i bevakningen av den naturvetenskapligt orienterade forskningen i svenska massmedier.

Syftet med detta arbete Àr att ur ett journalistperspektiv visa vilka komponenter som god journalistik med dennaturvetenskapligt orienterade forskningen som bevakningsomrÄde bestÄr av. Arbetet fokuserar pÄ massmedierna som agendasÀttare och frÄnser de kommersiella aspekterna av verksamheten..

Tro och Vetenskap : Intelligent Design pÄ Newsmill 2010-2012

Syftet med denna uppsats Àr att analysera debatten som tog plats pÄ hemsida Newsmill Ären 2010och 2012 om intelligent design. Fokusen i sjÀlva textanalysen Àr en argumentationsanalys somtillsammans med kritisk diskursanalys skall utröna och förstÄ den maktförskjutning som gÄr attfinna inom diskursen. Den kritiska diskursanalysen Àr byggd pÄ Norman Fairclough. Analysen Àrordnad kronologiskt och innefattar tjugotre artiklar allt som allt.Fokus i sjÀlva analysen ligger i att utröna och förstÄ hur debattörerna stÀller sig till religion ochvetenskap i deras argumentation kring intelligent design. HÀr gÄr att finna hur religion ofta förs insom begrepp i relation till personers emotionella agerande och överlag blir religion en belastning fördebattörerna.

Vetenskap, Teknologi och Ontologiska frÄgor

This essay is a study that takes interest in technical and technological change essential to philosophy of science. What is shown is the importance of an active attitude towards this change, by the articulation of the question: Does technical development lead to new ontological questions for science? - and by the answer that such questions do appear.It is clear that passive assumptions in this matter might prohibit science in the proceeding search for truth.By examples of ways in which technical development helps and challenges science, it is concluded that scrutiny of the relationship between technical development and ontological suppositions and hypotheses within science is well motivated..

Religion och vetenskap : En studie om tematiken religion och vetenskap samt dess grÀnslÀnder i gymnasielÀromedel

The following essay aims to determine what textbooks and teaching media educators in the county of VĂ€sterbotten use when teaching the relation between religion and science. Based on educational science theory and through analyzes of factual texts, the teaching materials was examined to determine how much focus they put on the thematic of religion and science. The result shows how the different teaching materials affect this thematic differently. The main conclusion is therefore that students in Sweden could, depending on the teaching materials used in their education, be taught by different standards to reach the same requirements..

Darwin eller design : - en studie om förhÄllandet mellan religion och vetenskap för lÀroböcker i anknytning till Lgy 11 för gymnasieskolan.

In the curriculum from 2011 for Religion in Swedish Upper Secondary School, a new content has been added regarding the relationship between religion and science. The pupils are supposed to acquire a view of how the understanding of religion and science can express questions concerning creationism and evolution. The purpose of this study is to identify how this relation between religion and science is represented in textbooks for the subjects of Religion and Biology and how pupils are encouraged to reflect on and discuss this relationship. The method of this essay consists of a qualitative content analysis of textbooks from both Religion and Biology. The result of this study showed an overall multifaceted picture of the relation between religion and science..

Masterplan för svetsavdelning : Förstudie

Det hÀr examensprojektet har utförts pÄ Volvo CE, Hauler & Loader Division, Arvika. Projektet ingick som ett avslutande moment i maskiningenjörsprogrammet vidKarlstads universitet. Volvo i Arvika tillverkar hjullastare vilket man har gjort sedan mitten av 60-talet. Fabriken har idag ca 1150 anstÀllda som tillsammans levererar över 6000 hjullastare per Är.Produktionsvolymen i Arvikafabriken ökar allt mer vilket medför att ett behov av mÄnga investeringar för att klara denna volymtillvÀxt har uppstÄtt. Den huvudsakliga tillverkningen pÄ svetsavdelningen bestÄr av fram- och bakramstillverkning.

Vetenskap upp i dagen : En analys av hur gymnasieelever manifesterar vetenskapligt arbetssÀtt i text

Studien syftar till att undersöka hur elever hanterar kriteriet om vetenskapligt arbetssÀtt i projektarbeten av teoretisk karaktÀr. Detta ger en fingervisning av pÄ vilka aspekter av vetenskaplighet som gymnasieelevers arbetssÀtt uppvisar styrkor respektive svagheter. Projektredovisningarna utgörs av texter pÄ mellan 15 och 25 sidor som Àr skrivna av gymnasieelever som lÀser det tredje och sista Äret i svensk gymnasieskola. I undersökningen har analyser gjorts av fyra elevtexter enligt en egenkomponerad analysmodell genom vilken tre aspekter av elevernas texter fokuseras. Aspekterna Àr kritiskt tÀnkande, slutledningsförmÄga och referenshantering.

1 NĂ€sta sida ->