Sök:

??who cares about the kings of Europe??

Föreliggande studie bygger på ett dramapedagogiskt arbete inom en specialpedagogisk kontext. Studien har utförts på en resursskola med elever i behov av särskilt stöd. Syftet är att undersöka vilka kvaliteter pedagogiskt drama kan tillföra i arbetet med elever i behov av särskilt stöd, särskilt utifrån förhållningssätt, social interaktion och självkänsla. För att nå detta syfte har det pedagogiska arbetet bestått av att tillsammans med eleverna utföra olika dramaövningar. Vidare har eleverna skapat en musikvideo utifrån deras egenproducerade låt. Arbetet har disponerats över fyra dagar med främst tre deltagare i åldrarna 14-15 år. Som metod för att undersöka vårt syfte samt för att skapa förståelse för såväl de processer som sker men även bakomliggande orsaker har vi valt deltagande observation. Resultatet visar att pedagogiskt drama kan tillföra elever ökad självkännedom, social kompetens, relationskompetens och motivation men framförallt kan det bidra med ett inkluderande arbetssätt där alla elever kan tillgodoses. Förhållningssättet har visat sig ha stor betydelse, både för elevernas tidigare skolgång som är präglad av misslyckanden, men även för hur vi lyckats med vårt arbete med eleverna. Vi ser potentialen i att integrera dramapedagogik och specialpedagogik med den ordinarie undervisningen för att ge elever i behov av särskilt stöd den anpassade undervisningen de behöver och har rätt till.

Författare

Ziad Al-Turkmani

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..