Öresundsstråket
strategisk planering av ett stråk
Enligt ÖP2010 kommer industriområdet Öresundsvägen
på Väster i Lund utvecklas till ett bostadsområde med
blandstadskaraktär. Stor vikt läggs vid ett stråk som ska
löpa genom området och fungera som dess ryggrad.
Idag upplevs Öresundsvägen otillgängligt och kopplingarna
till östra Lund är inte särskilt bra. Stråk är ett
begrepp som är beroende av att det används på ett visst
sätt, själva stråket blir till av den rörelsen som utförs
på det. Ett stråk är därför inte kopplat till en på förhand
bestämd sträcka utan den trampas upp av de som använder
det. Detta fick mig intresserad av begreppet och hur man använder sig av ett så användarberoende begrepp inom planeringen.
Syftet med detta arbete är därmed både att skapa
förståelse för begreppet samt att utröna viktiga aspekter
för planering av ett stråk. Målet är att skapa ett principiellt gestaltningsförslag för stråket i Öresundsvägens Industriområde i Lund. Begreppet behandlas genom ett teoretiskt förhållningssätt. Jag identifierar viktiga aspekter utifrån teorin som jag har med mig under arbetets fortsatta gång. Jag undersöker vidare två helt olika stråk i Malmö och Köpenhamn. För en djupare förståelse
inför Öresundsvägens industriområde och dess omgivningar
har jag samlat material både från Lunds Kommun och min tid som praktikant där och genom egna iakttagelser.
Det gestaltningsförslag som följer är sprunget ur den teoretiska genomgången och analyserna av området. För att skapa goda förutsättningar är förslaget uppdelat i tre etapper och dessa behandlar strategier för planering av stråk. I den tredje etappen ger jag även principer för gestaltning av det kommande stråket som jag döpt till Öresundsstråket.