Sök:

Är tiden inne för virtual reality i hemmet? - En experimentell studie av virtual reality med 3D och head tracking


Genom åren har intresset för och satsningar på underhållning i tredimensionellt format (3D) gått i vågor. Idag har de flesta biografer stöd för att visa 3D-filmer. Utöver detta intresse har det på senare år även börjat komma mer teknik för 3D i hemmet. Det har också introducerats många nya mer immersiva och intuitiva inmatnings-enheter som bidrar till under-hållning med element av virtual reality hemma. Företagen Sony, Nintendo och Microsoft har alla lanserat olika typer av avancerade tekniker för sådana inmatnings-enheter till sina spel-system. Dessa tekniker bidrar på olika sätt till mer immersiv underhållning. På de sätt som många av teknikerna används idag blir däremot interaktionen fortfarande hämmad av att dessa kräver att man står, respektive tittar, i en viss riktning. Rapporten återger en experimentell studie som tar sikte på att undersöka om det är möjligt att med kommersiellt tillgänliga medel skapa immersiv virtual reality som är portabel och buren ? för underhållning i hemmet. Inledningsvis redogörs kortfattat för människans upp-fattning av djup samt hur olika 3D-displayer fungerar. Härefter kommer vi in på virtual reality och betydelsen av en hög nivå av immersion i detta sammanhang. Beträffande virtual reality kommer däremot utgångspunkten vara mer teoretisk, för att ge en bild av åt vilket håll utvecklingen går. Denna del går därmed längre än vad experimentet omfattar, eftersom denna teori inte ännu fullt ut omsatts i praktiken. Hypotesen för experimentet är att tekniken ?head tracking?, i form av en huvudburen rörelsedetektor som känner av huvudets orientering, till viss del kan vara en lösning på problemet med immersion ? eftersom jag som användare då inte är hänvisad till en viss plats. Slutligen analyseras såväl teori som experiment och man kommer fram till att VRD är en möjlig lovande framtida teknik. Hypotesen bekräftas till viss del och rapporten mynnar ut i en slutreflektion där det konstateras att teknik för att skapa ökad immersion och VR hemma finns tillgänglig ? även om en del ytterligare arbete för datahantering skulle krävas för att optimera denna.

Författare

Mattias Lindhoff

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..