Sök:

Är försäljning av tobaksprodukter förenligt med CSR?

En komparativ studie av tobaksbranschens sociala ansvar


I dagens samhälle ställs det allt fler krav på att företag ska ta ett socialt ansvar och idén corporate social responsibility (CSR) påverkar företag och deras verksamhet. Ett totalt socialt ansvar innefattar att företag ska gå med ekonomisk vinst, följa lagar och förordningar som råder på marknaden samt en etisk skyldighet i form av agerande i enlighet med intressenters normer och förväntningar på företaget. Utöver detta ska företag agera som goda samhällsmedborgare. För företag i en bransch där verksamheten grundas på skadliga produkter blir det diskutabelt huruvida de lever upp till ett etiskt ansvar eller inte. Företag i tobaksbranschen är exempel på sådana och syftet med den här undersökningen är att analysera och jämföra fyra tobaksbolags respektive presentation av CSR. Undersökningen behandlar British American Tobacco, Philip Morris International, House of Prince och Swedish Match som alla bedriver verksamhet på den svenska marknaden. Genom en kvalitativ innehållsanalys av respektive företags hemsida skapade vi kategorier för att kunna klarlägga och jämföra företagens arbete med CSR. Vår undersökning visade att samtliga företag i undersökningen ägnar sig åt CSR men i olika stor utsträckning. Philip Morris International, British American Tobacco och Swedish Match visade på ett totalt socialt ansvar, medan House of Prince inte presenterar något arbete inom filantropiskt ansvar. Därmed kunde vi konstatera att CSR inte har implementerats likadant inom tobaksbranschen.

Författare

Maria Jenryd Jessica Lundmark

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..