Sök:

Är det inne att vara ute?

Lärares argument kring utomhuspedagogik

En undersökning om det åländska sjömanslivet.Syftet med detta arbete vara upptäcka hur livet var på sjön på de åländska fartygen under mellan åren 1900- 1945. Det andra syftet var att utifrån hieratiska sjömanslivet få fram vad som gav status på de åländska fartygen.  Resultatet visar att för att få de åländska fartygen gällde det att individen skulle uppfylla sjömansidealet. Sjömansidealet var bland annat att sjömannen skulle vara modig, fysisk stark och ha erfarenhet. Status kunde sjömannen få inom två kategorier, inom arbetet och inom det sociala. De faktorer som gav status inom arbetet var att arbetsam, kunnig, fysiskt stark, modig, beslutsam, erfaren, hård. Det som gav status inom det social var att sjömannen skulle vara ärlig, tystlåten, rättsam, pålitlig, hård, humoristisk, gott sprithuvud, fysiskt stark, erfaren, försynt. Det räckte inte för sjömannen att ha bara en statusfaktor inom arbetet respektive sociala. Utan det gällde att ha en kombination av flera statusfaktorer för att kunna få en viss status inom den åländska sjömanskulturen. Till exempel att få status inom det sociala var faktorer som fysisk stark, gott sprithuvud och humoristisk var en stark kombination för att få en hög status bland manskapet. 

Författare

Sofie Ekdahl Ulrika Andervi

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..