Sök:

?Är allt sig likt??

En avnämarstudie utifrån två generationers idrottslärarutbildningar

Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka yrkesverksamma lärares uppfattningar om deras kunskaper utifrån två olika generationers lärarutbildningar.Frågeställningnarna i studien var; Vilken bakgrund har respondenterna? Hur beskriver de examinerade lärarna relevansen i de olika momenten i lärarutbildningen vid GIH? Vilka är de examinerade lärarnas upplevda skillnader och likheter utifrån utbildningarna de gått? Vilka utvecklingsmöjligheter upplever de examinerade lärarna att det finns för lärarutbildningen vid GIH?Metod: Den metod jag använt mig av i studien är kvalitativ intervju. Jag har intervjuat åtta yrkesverksamma lärare som examinerades från GIH åren 2001-2002 och 2005-2006. Urvalet var ett flerstegsurval som grundade sig i ett antal kriterier samt ett slumpmässigt urval. Intervjuerna spelades in på diktafon och har sedan transkriberats. Efter transkriberingen analyserades materialet utifrån Bourdieus begrepp habitus och kapital.Resultat: Studien visar att respondenterna växte upp under liknande familjeförhållanden och både respondenterna och deras familjer har ett stort idrottsintresse, däremot finns det skillnader kring var de är uppväxta. Innehållet i utbildningen ansågs relevant för yrket men önskemål fanns om mer undervisning i kringarbetet som lärare samt mer kopplingar mellan undervisningen vid GIH och läroplaner för grundskolan och gymnasiet. En skillnad mellan gruppernas uppfattningar av de teoretiska frågorna kring jämställdhet, etnicitet och miljö. Som utvecklingsmöjligheter ges momentet kring VFU, minskad tradition i undervisningen samt utbildningens upplägg.Slutsats: Utifrån min tolkning av Bourdieus teori visar studien att de erfarenehter respondenterna har med sig till utbildningen har stor betydelse för hur respondenterna tar till sig nya kunskaper i utbildningen. Jag anser att GIH skulle kunna underlätta för studenter genom att utmana deras habitus mer i början av utbildningen. Utbildningen behöver på ett tydligare sätt relateras till skolans styrdokument och involvera mer av de administrativa arbetsuppgifterna i lärarutbildningen samt ge utrymme för större variation under praktikperioderna.

Författare

Maria Svensson

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..