Sök:

Öppen och proprietär programvara I gymnasieskolan


I en rapport från stadskontoret undersöktes möjligheterna att använda öppen programvara ioffentliga förvaltningar som exempel skolor. Rapporten visade på många positiva effektermed öppen programvara. Budskapet från rapporten var att offentliga förvaltningar bör värderaöppna programvaror lika med den proprietära vid anskaffning. Idag används till stor delproprietär programvara i skolor. Detta kan ställa till ekonomiska problem föl' enskilda elever,då inte alla har samma tillgång till den här typen av programvara. Den proprietäraprogramvaran skapar även inlåsningar då skolor blir sanktionerade kostnadsmässigt avmjukvarujättarna till den grad att det blir nästintill omöjligt att byta till alternativprogramvara. Den här rapporten tar upp möjliga negativa effekter av användandet avproprietär programvara i skolorna. I de didaktiska dimensionerna VAD, HUR och VARFÖRkommer jag att lägga fokus på (VAD) när jag gräver djupare i frågorna. För att undersöka denegativa effekterna hal' jag använt mig aven enkätundersökning. Det jag då sökt få svar på ärhur IT-ansvariga känner till och tar hänsyn till dessa problem i skolan. Undersökningen visadeatt aspekter rörande dessa frågor inte värderades speciellt högt. Mest styr ekonomin ochanvändarvänlighet. Min undersökning visar också att argumenten för öppen programvara intefår stor plats i diskussioner på skolor i mitt närområde, Halland och Skåne.

Författare

Anders Larsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..