Sök:

Äntligen matte - inte matte nu igen

Vilka faktorer ger elever motivation och lust att lära matematik?


Syftet med arbetet är att undersöka vilka faktorer i undervisningen och den sociala skolmiljönsom ger elever motivation och lust att lära matematik. Arbetet beskriver motivation och lust tillmatematikämnet ur ett lärar- och ett elevperspektiv.Undersökningen utförs genom intervjuer med fyra pedagoger som undervisar i matematikämneti skolår 1-6. Utöver detta så sker intervjuer med två elever ur varje pedagogs klass. Sammanlagtåtta elever ingår i undersökningen.Resultatet visar att elevens förståelse och tillit till den egna förmågan är centrala motivationsfaktorerför att lära matematik. Enligt samtliga deltagare i undersökningen är ett varierat arbetssätten viktig faktor för att skapa motivation. De anser även att pedagogens roll är en stor faktorför lusten att lära och för att göra matematikämnet roligt. När eleven ser att pedagogen tycker attmatematik är roligt så är möjligheten större att även eleven blir intresserad av ämnet. Alla deintervjuade eleverna och pedagogerna som använder sig av en matematikbok tycker att den ärmotiverande och ger lust att lära.

Författare

Anna-Karin Wisme Helena Karlsson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Matematiska och systemtekniska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..