Ämnesövergripande undervisning
tanke eller handling
Syftet med arbetet är att undersöka om skolan och dess pedagoger arbetar i enlighet med Lpo 94s synsätt gällande ämnesövergripande undervisning eller om gamla synsätt fortfarande råder. För att ta reda på eventuella orsaker till varför det varierar i synsätt gällande ämnesövergripande undervisning, har vi använt kvalitativa enkäter och intervjuer med lärare, rektorer, lärarutbildare samt lärarstudenter. Enligt styrdokumenten för grundskolan skall ämnesövergripande undervisning tillämpas i olika ämnen. Vår forskning visar dock att det förekommer stora skillnader i synsättet rörande ämnesövergripande undervisning inom hela utbildningssystemet. I dagens skola verkar pedagoger med olika utbildningsbakgrund. Gemensamt är att alla har Lpo 94 som den styrande läroplanen. Vi kan dock inte finna något som pekar på att lärarutbildningar, läroplaner eller rektorer har någon avgörande betydelse för synsättet. Vi har i vårt arbete kommit fram till att det finns andra begrepp som påverkar synsättet i större utsträckning.