Sök:

Ämnesinnehåll i idrott och hälsa

vad styr och vad är innehållet

Hur har ämnesinnehållet i ämnet idrott och hälsa sett ut ur ett historiskt perspektiv, vad är innehållet idag och hur kommer det att se ut i framtiden? Frågorna är flera och i den härstudien undersöks fenomenet ämnesinnehåll i idrott och hälsa. Frågorna som ställdes var: vad kan man definiera som ett innehåll i idrott och hälsa? och vad styr valet av innehåll?. För att undersöka detta användes två metoder, observationer och intervjuer. Sammanlagt observerades 27 lektioner och dess innehåll i idrott och hälsa. I studien intervjuades också två idrottslärare, vilka var utvalda för studien.Resultatet som framgick visade att det är flera faktorer som styr valet av innehåll i ämnet och att styrdokumenten kan ses som en ram för vilket innehåll som ämnet ska innehålla. Gruppens sammansättning, lärarens kompetens, tillgång på material, olika miljöer är några exempel på de faktorer som har en viss inverkan i vilket innehåll som ämnet ska innehålla. Resultatet visade också att det var svårt att definiera ett visst innehåll i ämnet men att moment som lek, sport/idrott förekom mest under de gjorda observationerna i studien.För att kunna tolka och förstå mina resultat användes läroplansteori, där förklaras vad som menas med de olika arenorna, formuleringsarenan, transformeringsarenan och genomförandearenan. Några begrepp som också behandlas inom teorin är ramfaktorteorin, paradigmatiska och icke paradigmatiska ämnen.Slutsatserna som gick att dra utifrån resultatet i denna studie var att kursplanen som styrdokument är en inspelande faktor i vad som påverkar valet av idrott och hälsa. Även lärarens kompetens spelar en viktig roll för vilket innehåll som visar sig i undervisningen. Vad man kan definiera som innehåll däremot gick inte att dra någon slutsats av, men man kan se att i mina gjorda observationer var lek det mest frekventa momentet i undervisningen.

Författare

Linda Karlsson

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..