Sök:

Ökad måluppfyllelse i matematiken- Hur gör vi?


Alla människor behöver kunskaper i matematik. Anmärkningsvärt är dock att många elever inte når betyget G i skolår nio. I denna undersökning lyfts åsikter från lärare, skolledare och elever om hur vi ska arbeta för att nå högre måluppfyllelse i matematiken i skolår nio. Även skolledarnas och lärarnas åsikter om hur ekonomin påverkar detta arbete undersöks. Metoden som använts i studien är en kvalitativ undersökning i form av en enkät med öppna frågor. För att nå en högre måluppfyllelse i matematiken måste man enligt lärarna ge möjlighet till nivågruppering, att arbeta mer laborativt, prata matematik och att mer resurser tillsätts. Även skolledarna tycker att man ska arbeta mer laborativ, prata mer matematik och arbeta i mindre grupper. Eleverna tycker att klasstorleken bör minskas. Alla lärare utom en anser att ekonomin påverkar arbetet med ökad måluppfyllelse. En av skolledarna tror att ekonomin kan påverka medan den andra inte anser det.

Författare

Victoria Myhrman

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..