Sök:

Åhléns

Ett hus ? tusen images?

Syftet med uppsatsen är att studera om det uppstår ett gap mellan ett företags identitet/profil och konsumenternas image av företaget vid differentierandet av endast en butik ur mängden. Detta arbete är i huvudsak byggt på en fallstudie som fokuserat på fallet Åhléns. Forskningsrapporten har genomförts genom en analys av företagets identitet och eftersträvade profil samt en sammanställning av den insamlade empirin. Den insamlade empirin består av konsumentintervjuer som genomförts med en kvalitativ ansats. Respondenterna har delats in i två grupper, de som huvudsakligen handlar på Åhléns City butik samt de som handlar på övriga Åhléns butiker. Dessa har sedan jämförts för att fastställa om ett eventuellt gap uppstår och i så fall hur det ser ut. Till detta har vetenskapliga teorier av David A Aaker, Kevin Lane Keller och Olof Holm används. Slutsatsen av arbetet blev att delar av de värden som Åhléns vill föra ut stämde överens med båda konsumentgruppernas bild av företaget, medan andra stämde mindre överens. Sedan fanns det även områden där konsumentgrupperna var oeniga. Utifrån detta kunde vi konstatera att företaget lyckats förmedla vissa av de värderingarna de önskat, vilket gett en generellt positiv bild av företaget som på så vis tilltalar de flesta demografiska grupperna.

Författare

Mikael Stålberg Robert Radon

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..