Sök:

"...för det är ju en diagnos, inte vem du är som människa..."

En studie hur omgivningens bemötande påverkar agerandet i det sociala samspelet hos personer med ADHD


Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD är en av de mest förekommande neuropsyki-atriska funktionsnedsättningarna bland svenska barn och drabbar pojkar i högre grad än flickor. Kunskapen om ADHD hos vuxna är inte lika omfattande, dock finns en kännedom att mer än hälften av de barn som diagnostiseras upplever delar av symtomen efter att de fyllt 20 år. Studiens syfte är att undersöka hur personer med ADHD påverkas av omgivningens syn på diagnosen. Den utvalda metoden för studien är kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer. Resultatet baseras på intervjuer med sex individer som har diagnosen ADHD. Resultatet har sedan analyserats med hjälp av en tolkningsram bestående av begreppen Interaktion, Stigmatisering, Identitet och Rollövertagande. Resultatet visar att respondenterna upplever att det finns en betydandebristande kunskap om ADHD hos omgivningen, vilket skapar en stigmatisering av personer med ADHD. Stigmatiseringen speglar respondenternas identitet. I interaktion med omgivningen gör respondenterna ett medvetet och påtvingat rollövertagande för att bli accepterade, vilket är ett resultat av omgivningens krav på att följa normer.

Författare

Britt-Marie Åsberg Marika Carlsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..