Sök:

?Swarms of Somali pirates?

En kritisk diskursanalys av medieskildringen av somaliska pirater.

Syftet med den här uppsatsen är att undersöka användbarheten i två textgenrer som skrivs på VHS: nyhetsbrev om VHS verksamhet till studieadministrativa chefer (SA-chefer) på uni­ver­si­tet och högskolor samt rutinbeskrivningar för VHS-handläggare. En text av vardera genren in­går i studien. Metoden består av textanalys, konstruktion av den inskrivna läsaren och inter­vjuer med författare och läsare. Resultatet visar att både nyhetsbrevet och rutinbeskrivningen är användbara i val av antag­nings­relaterade termer som inte förklaras. Nyhetsbrevet uppfyller också till stor del det av­sed­da syftet att informera och förklara. Studien visar dock att författaren på några ställen frångår det syftet och i stället uppmanar och instruerar läsaren, och dessutom i en roll som läsarna nor­malt inte har, Nya-användare, vilket är en brist i textens användbarhet. Rutin­beskrivningen upp­fyller väl författarens syfte att instruera men når inte fullt ut målet att texten ska fungera som enda stöd i arbetet. Detta eftersom det ställs krav på djupare förkunskaper hos läsaren än författaren ger uttryck för i texten.

Författare

Nanny Pehrsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..