Sök:

"Det här är bra nu, men imorgon är det någonting annat" En studie om förebyggande program i en kommun

Hälsofrämjande och förebyggande arbete rörande barn och elevers hälsa och utveckling berör en rad olika arenor i samhället, jag har i min studie valt att koncentrera mig på skolan och de förebyggande program som kan finnas där. Mitt syfte med studien var att belysa hur valet av dessa förebyggande program går till, vem beslutar att de ska användas och vem efterfrågar programmen. Jag har i en kommun genomfört kvalitativa intervjuer med aktörer på olika nivåer i skolsystemet, ordföranden i barn- och utbildningsnämnden, förvaltningschefer i skolnämnderna samt tre rektorer, alla med rätt och förmåga att fatta beslut i sin verksamhet. Att jag valde de olika nivåerna i skolsystemet beror på att skolan ofta ses som en generell institution istället för det mångfald av olika organisationer som den faktiskt är (Karlsen & Persson 2004). Jag har därför valt att i min studie utgå från Gunnar Bergs (2003) teoriSkolan som institution och skolor som organisationer samt ett struktur- och aktörsperspektiv som en grund för att belysa det i förhållande till mitt syfte.I kommunen där jag genomförde min studie så var användandet av ICDP (International Child Development Programmes) och SET (Social och Emotionell Träning) utbrett. Ett stort antal förskolor och skolor använde dessa program, trots att det inte fanns något kommunbeslut på detta utan det var något som växt fram under åren och skulle ses som ett erbjudande att använda. Ordföranden och förvaltningscheferna uttryckte en önskan och förväntan på att arbetet skulle ske men beslutet om att använda programmen låg hos rektorerna i respektive område. Rektorerna hade även makten över sina pedagoger och beslutade om de skulle arbeta med program eller inte. Synen hos de tillfrågade om pedagogens kompetens i det förebyggande arbetet framstod som att de ansåg att pedagogen var i behov av verktyg och utbildning, vilket också kan ha påverkat viljan och valet av att köpa in och använda de förebyggande programmen. När det gällde vem som efterfrågade programmen så framstod bilden av det som tämligen vag. En förvaltningschef påpekade att det var pedagogerna som efterfrågade programmen vilket ingen av de tillfrågade rektorerna kände igen, de ansåg snarare att det pedagogerna efterfrågade var hjälp och stöd i stunden.

Författare

Maria Persson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..