#dennyaskolan - en undersökning av IKT-användnings påverkan på lärarrollen och svenskämnet
Uppsatsens syfte är att undersöka hur IKT-användning påverkar svenskämnet och
svensklärarrollen. Med utgångspunkt i en tanke om ett svenskämne som genomgår ett
paradigmskifte vill vi undersöka var och hur detta syns ur ett lärarperspektiv. Vi har därför
intervjuat ett antal svensklärare om deras syn på arbetet med IKT och digitala tekniker. Vi
har frågat både om IKT-användningen i relation till deras roll som lärare i klassrummet och
olika arbetsmoment i svenskämnet. Deras svar har satts i relation till pedagogiska teorier
och analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. I undersökningen framkommer det att
lärarrollen utmanas och är i behov av en omdefiniering i och med ett ökat IKT-användande.
Lärarna uttrycker också hur det processorienterade skrivandet förbättrats när eleverna
arbetar digitalt, medan läsning och förståelse lyfts upp som ett problemområde. I deras svar
är informationssökning på internet också en aktuell fråga. Elevernas förmåga att sovra
bland källor och hitta rätt sökord är många gånger bristfällig och därför något som lärarna
måste arbeta aktivt med.