Sök:

"... med sång och rytm och lite sånt här"

förberedande musikundervisning i musik- och kulturskola


Va?r underso?kning handlar om hur man inom svenska musik- och kulturskolor arbetar med fo?rberedande musikundervisning och hur fo?rberedande undervisning har sett ut genom tiderna. Vi har underso?kt vilka ma?l skolorna har fo?r verksamheten, samt vad de anser vara fo?rberedande. Metoden har varit kvalitativa och strukturerade intervjuer. Vi har utga?tt ifra?n skolornas egna definitioner av sina fo?rberedande verksamheter och ja?mfo?rt dem.I detta arbete har vi utga?tt fra?n den fo?rberedande undervisning fo?r barn i tidigare a?ldrar som fo?rr ofta kallades FU. Vi har underso?kt hur na?gra skolor har valt att organisera sin fo?rberedande musikundervisning fo?rr och nu. Med fo?rberedande undervisning har vi avsett en avgra?nsad kurs eller verksamhet, skild fra?n ?vanlig? a?mnesundervisning. Sja?lva begreppet FU ? Fo?rberedande undervisning fo?rekommer under framfo?rallt 1970-talet, men det finns i viss ma?n representerat a?ven idag. Nu finns ma?nga varianter, med eller utan fo?rberedande syften, men ofta med en vilja att ge eleverna en bred inga?ng till musicerande.Gemensamt fo?r alla dessa verksamheter a?r pedagogik och metodik fo?r sma? elevers fo?rsta mo?te med musikundervisning, med ett stoff da?r ro?relse, ro?st och grundla?ggande instrumentspel integreras. Fo?rr ingick ofta spel pa? blockflo?jt. Vi intresserade oss fo?r perspektivet av en kulturskoleledares syn pa? denna fo?rsta undervisningsform eftersom det kan spegla en syn pa? musicerande och kulturuttryck i stort.

Författare

Anna Ahlström Maria Brehwens

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..