Sök:

? ?att vända den negativa spiralen.? - En studie om pedagogiska strategier i att undervisa hemmasittare på distans.


Skolpliktiga elever som under lång tid inte går till skolan kallas för hemmasittare. Fördessa elever finns det på vissa ställen bl.a. i projektform, när annat inte fungerar, enorganiserad kontakt bestående av mentorer, med hemmasittarna via Internet.Syftet med uppsatsen är att undersöka hur mentorer till hemmasittare arbetar ochförsöka beskriva de kunskaper, strategier och erfarenheter som de begagnar sig av.Studien är genomförd med kvalitativ metod där data samlades in genom attpedagoger, handledare, kurator och elever intervjuades via telefon, Skype,seminarium, fysiska träffar och e-mail. Elva personer ingick i studien.Av datamaterialet framgår att mentorns kommunikation med hemmasittaren är viktigt.En mentor utses på informella grunder efter bedömning av personlig lämplighet, såkallad ?fingertoppskänsla?. Till en viss del är personliga egenskaper som positivattityd, nyfikenhet och kreativitet avgörande men också tolerans, respektfulltbemötande och varsamhet. Mentorns förmåga till uppmuntran ochmotivationsskapande spelar en viktig roll samt att mentorn har ett icke fördömandeförhållningssätt.

Författare

jasmin Dagerhorn

Lärosäte och institution

IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..