Sök:

Yrkeslärares uppfattning av sin yrkesroll i gymnasial
lärlingsutbildning


Inom gymnasieskolan undervisar dagligen yrkeslärare lärlingselever. Detta innebär att olika yrkeslärare kommer i kontakt med olika elever och vice versa. Syftet med denna studie var att undersöka hur yrkeslärare på gymnasial lärlingsutbildning uppfattar sin yrkesroll. Våra frågeställningar var vad yrkeslärarna anser vara viktiga kunskaper, hur yrkeslärarna bedömer elevernas yrkeskunskaper och vilken betydelse har samarbetet mellan yrkeslärare och handledare i gymnasial lärlingsutbildning. De intervjuade var verksamma på gymnasial lärlingsutbildning i en kommun i Norrland. Målsättningen med studien var att få fram yrkeslärarnas perspektiv på sin yrkesroll: hur de tänker och hur de gör. Resultatet visade yrkeslärarnas syn på vad de ansåg vara viktiga kunskaper för eleverna, deras egen syn på yrkeslärarrollen samt vad de ansåg vara handledarens roll.

Författare

Ann-Marie Johansson Andreas Törnberg

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..