Sök:

Yoga, och elevers upplevelse av stress


Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar sex elever, som regelbundet praktiserat yoga, har om yogans betydelse för stress, koncentration och lärande. Studien bygger på en kvalitativ undersökning av djupgående intervjuer och på forskningsrapporter. Syftet var, att med intervjuerna som grund, ta reda på om yogan har någon effekt på stress, och om den kan skapa bättre förutsättningar för koncentration och för lärande. Sammanfattningsvis visar resultatet på att eleverna uppfattar att yogapraktiken givit dem ett instrument att hantera stress. De kunde uppfatta ett gynnsamt samband mellan yogapraktik och skolarbete. Yoga som ett komplement i specialundervisningen skulle sålunda kunna vara en enkel och lättillgänglig metod för att minska den stress som påverkar inlärning och koncentration i negativ riktning. Skolans uppgift måste vara att se till att elever får tillgång till de verktyg som behövs för hälsa, välbefinnande och stresshantering för att kunna klara av sina studier på bästa sätt efter egna förutsättningar.

Författare

Mariann Malmström

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..