Sök:

Yoga i förskolan

En studie om förskolepedagogers upplevelser av yoga bland barn

Barn mår bra av att leka och röra på sig men i dagens samhälle använder man teknisk utrustning i allt större omfattning både inom hemmet och i skolan. Detta medför olika negativa effekter så som koncentrationssvårigheter och övervikt. Undersökningar och studier visar också att barn och unga upplever stress i vardagen på grund av krav från skolan, hemmet och sig själva. Syftet med denna studie är att undersöka förskolepedagogers upplevelser av yoga bland barn.De som valts ut att delta i studien är pedagoger på en förskola där yoga är en del i förskolans program. Telefonintervjuer har genomförts med tre av förskolans pedagoger.Resultaten visar på att förskolepedagogerna upplever att yoga har en lugnande effekt på barnen och barngrupperna upplevs harmoniska. Barnen upplevs även känna förståelse och empati för varandra samt att de kan sätta gränser. Dock uppger pedagogerna att dessa upplevelser kan vara en indirekt påverkan från pedagogernas beteende bland barnen samt att effekterna kan komma av andra orsaker än från yogan. Slutsatserna blir att förskolepedagogerna i denna studie upplever att yoga har positiv effekt på barn i förskoleålder men det krävs mer forskning inom området.

Författare

Therese Berg

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..