Sök:

Why UK rain when you can go to Ukraine?

En studie av svenska tjänstebolags etableringsstrategier på den ukrainska marknaden

Studien syftar till att undersöka vilka externa respektive interna faktorer som påverkar valet av etableringsstrategi då svenska tjänstebolag etablerar sig på den ukrainska marknaden. Med etableringsstrategi menar vi valet mellan uppköp(acquisition), kapitalallians(joint venture) eller nyetablering(green-field). I teoridelen redogör vi för de faktorer vi valt att utgå ifrån och vad tidigare forskning säger om deras inverkan på val av etableringsstrategi. De externa faktorerna är kulturella skillnader, marknad, landsrisk och produktion. De interna faktorerna är kontroll och risk, produkten och resurser.Kvalitativa intervjuer har genomförts på plats i Kiev med fem representanter som haft ledande positioner innan och under etableringen. De fem personerna representerar fyra svenska tjänstebolag som etablerat sig i Ukraina från år 2005 och framåt.Studien visar att de interna faktorerna i högre utsträckning påverkar valet av etableringsstrategi än de externa. Dock är det ett samspel mellan externa faktorer där landsrisk och produktionsfaktorer påverkat i högre utsträckning än de kulturella skillnaderna och marknadsfaktorer som inte har påverkat valet av strategi. Däremot har de i hög grad påverkat att bolagen valt att etablera sig. Förutsatt att produkten finns på marknaden och bolaget besitter de resurser som är nödvändiga visar vår studie att uppköp dominerar valet av etableringsstrategi. Det tror vi beror på Ukraina är en högriskmarknad med stor potential, bolagen i studien har prioriterat ägandekontroll framför minimerad risk då de etablerat sig.

Författare

Sebastian Bond Eskil Bodin Wigler

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..