Sök:

Wella

Wella startades 1881och var fram till och med 2004 ett Tyskt famlijeägt företag. År 2004 köptes företaget upp utav Procter & Gamble, ett multinationellt företag som innehar ett brett sortiment av olika varumärken från dagligvaruhandel till skönhetsprodukter. Wella är indelad i tre divisioner samt ytterligare en division inom frisördivisionen. Denna division benämns Selective Brands. Idag präglas marknaden av snabba växlingar och kunder kan, via informationskanaler såsom Internet, snabbt erhålla information om liknande produkter från andra leverantörer. På grund av det snabba informationsflödet förändras marknaden snabbt vilket i sin tur leder till att produkterna får en allt kortare livslängd då konsumenterna blir mer kräsna. Följer man inte modets snabba trendväxlingar så är risken stor att man förlorar marknadsandelar. Genom att genomföra en fallstudie av Wella strävar vi efter att se vilka åtgärder som har lett till att Wella ökar sina marknadsandelar och hur affärsutvecklingen ser ut i företaget. Frisördivisionen är uppdelad i två delar där den ena delen konkurrerar på bredden genom att synas i så många frisörsalonger som möjligt. Selective Brands däremot, konkurrerar med att skapa personliga relationer mer på djupet. Denna uppsats behandlar företagets tillvägagångssätt då de söker försvara sig mot den hårda konkurrensen.

Författare

Charlotta Håkansson Neira Balic

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..