Sök:

Vrak som läcker eller riskerar att läcka olja. Vem är ansvarig?

I världens hav finns 8 569 vrak som beräknas innehålla en tillräckligt stor mängd olja för att kunna orsaka skador på den marina miljön. De senaste åren har flera läckage från dessa vrak inträffat och kostnaderna för dessa har varit väldigt stora. Det har kunnat konstateras genom jämförelser av tidigare olyckor att det är mer kostnadseffektivt att sanera eller bärga vraken innan de börjar läcka än efter att de börjat läcka. I denna uppsats ges inledningsvis en introduktion till problemet som ger en ökad förståelse för omfattningen av problemet, vilken effekt oljan har i den marina miljön, vilket ansvar det följer med att äga ett vrak och dylika frågor. Denna uppsats syftar till att undersöka vem som bär kostnadsansvaret för att sanera efter de vrak som redan har orsakat skada men även för de vrak som ännu inte orsakat någon skada men där oljeinnehållet är tillräckligt stort för att de kan komma att göra det. I uppsatsen ges en översiktlig bild av de konstruerade gränser som finns för olika havsområden och en förklaring till varför dessa är viktiga. De vrak som börjat läcka eller som riskerar att läcka omfattas av ett flertal olika lagar och konventioner. Vilka regler som skall tillämpas är beroende av inom vilket havsområde vraket är placerat. I uppsatsen ges en omfattande genomgång av de aktuella regelverk och hur dessa regler skall tillämpas.Inom en stats territorialhav är det den statens nationella regler som skall tillämpas och i denna uppsats berörs svenska lagar såsom miljöbalken, sjölagen och lag om åtgärder mot förorening från fartyg. Inom den ekonomiska zonen har det länge varit oklart vilka regler som skall gälla men genom den så kallade vrakborttagningskonventionen har nu ett försök till klargörande gjorts. Denna konvention har ännu inte trätt i kraft och det är oklart hur lång tid det kan ta innan den gör det men denna uppsats ger en omfattande redogörelse för denna konvention eftersom den innebär ett nytt tankesätt kring dessa vrak. Om ett vrak som förlist på det fria havet läcker finns det endast tillämpliga regler i det fall oljan riskerar att orsaka skada i en stats territorialhav eller mot dess kustlinje och även dessa regler presenteras i uppsatsen.Utöver detta berörs svårigheten med att få till stånd internationell reglering i uppsatsen och detta särskilt i förhållande till International Maritime Organisation och de konventioner de antar.Slutligen ges en analys av problemet som bland annat problematiserar avsaknaden av lagstiftning som klargör ansvaret, hur lagstiftaren gör en åtskillnad mellan land och hav och som diskuterar vrakborttagningskonventionen och dess verkningar.

Författare

Ann-Sofie Järpmyr

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..