Sök:

Vocal Devotion Project

om sångens betydelse för självkänslan


Den här uppsatsen fokuserar på att uppmärksamma, beskriva och förstå om och hur sångundervisning bidrar till att stärka gymnasieelevens självkänsla. Det praktiska arbetet i denna studie utformades till ett projekt: Vocal Devotion Project. 22st ungdomar, från en kommun i norra Sverige, som aldrig tidigare arbetat med sång fick chansen att vara med om sånglektioner, gemensamma träffar samt en slutkonsert tillsammans med professionella musiker. Arbetet i denna studie är baserat på en enkätundersökning och kvalitativa intervjuer, såväl skriftliga som muntliga. Projektet visade sig stärka självkänslan. Många deltagare berättar i intervjuerna att de upplevde sig själva som modiga efter att ha genomfört projektet och att de utvecklat en stolthet över sina prestationer. Musikaliskt uttryck kan många gånger hindras av en allt för stark nervositet. De deltagare som under slutkonserten (trots sin stora nervositet) gick ut på scenen för att sjunga, inför ca: 200 människor i publiken, vittnar om hur stolta de var över sina framträdanden. Vocal Devotion Project var ett lyckat projekt där både deltagare, projektledare och finansiärer var mycket nöjda med både projektets utformning och dess resultat. Sången visade sig vara ett mycket effektivt verktyg i arbetet med att stärka ungdomars självkänsla.

Författare

Caroline Törnberg

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..