Sök:

Visuell kommunikation

en studie kring hur ett företag kan förmedla sin identitet visuellt och hur en sådan arbetsprocess kan se ut


Vi undrade hur arbetsprocessen för att översätta ett företags identitet till en grafisk identitet såg ut och vad som krävdes för att den skulle kommunicera det företaget ville. För att kunna göra detta gjorde vi en teoretisk del och en praktisk del. Den teoretiska delen baserades på litteraturstudier samt intervjuer. Denna information blev grunden till den praktiska del som bestod av en kommunikativ plattform och en grafisk manual till företaget. Genom att arbeta oss genom hela processen kom vi fram till att det viktigaste för att skapa en bra visuell identitet var att skaffa sig kunskap om företaget, vad dom ville förmedla och hur konkurrenssituationen såg ut. Vi kom fram till att det enda målet med den visuella identiteten var att den skulle fylla syftet, om den var snygg eller ful var av mindre betydelse. Arbetsprocessen för att skapa företagets grafiska profil var en urvalsprocess där den grafiska formgivningen gick ut på att välja och vidareutveckla de förslag som fyllde syftet bäst.

Författare

Andreas Morén Evelina Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..